Gå til innhold

Interrail - Tips og erfaringer?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg og en veninne har lyst til å dra på interrail sommeren 2014, i ca 3 uker.

 

Er det noen som har erfaringer å dele, både positive og negative haha?

 

Tips til ruter/plasser vi burde stoppe innom?

Hvor mye penger bør vi sette av?

 

Bør vi booke plasser å sove på på forhånd?

 

Håper noen har noe å komme med, vi gleder oss veldig :)

 


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er det noen som har erfaringer å dele, både positive og negative haha?

Interrail er en fantastisk reisemåte :) Man får en tur man aldri glemmer. Det er utrolig mye positivt. Et par negative ting å trekke inn er at det koster en del penger og at man fort blir lei av hverandre etter så legne på tomannshånd. Nå løser man jo det ulikt men jeg hadde litt småproblemer med det.

 

 

Tips til ruter/plasser vi burde stoppe innom?

Her vil jo alle komme med forskjellige forslag. Blir fort mye å ta i betraktning. Hør gjerne på tipsene men gå for det dere har lyst til :) Jeg kan nevne at jeg elsket å reise rundt i alpene i Sveits og Østerriket (også Liechenstein, ingen tog men man kan ta buss igjennom hele landet med interrailbiletten) Ellers er Praha veldig fint og billig

 

 

Hvor mye penger bør vi sette av?

Her er vi også veldig individuelle. Kommer ann på hvordan standar du vil leve på. Om du vil ha en ordentlig seng på et greit nok vandrerhjem eller det som litt bedre er så må dere nok regne omkring 300kr pr. natt pr. person. Mat og drikke kan man leve på for 50kr dagen om du er interresert i rundstykker og vann fra butikker, ellers må man selvfølgelig lke den posten litt. Attraksjoner koster litt her og der, men det blir ikke de store pengene av det tilsammen.

 

 

Bør vi booke plasser å sove på på forhånd?

Omstritt tema. Da jeg og min kamerat la ut i sommer hadde vi ikke bestilt noenting. Det viste seg å være litt slitsomt. Vi holdt ut de 2 første dagene med å finne overnatting når vi kom, men det var noe mas å drasse rundt på bagasje uten en bestemt retning å gå i, og det tok også mye tid som vi skulle brukt på andre ting. Så vi starta å finne neste natts overnatting hver kveld og reservere det. Ble mye bedre tur etter det. Så det er kanskje ikke nødvendig å bestille alt ferdig før dere forlater Norge, men ta det kvelden før.

 

Håper det var noe å lære her :)

 

Hadde vært gøy å høre mer ettervært som planene legges

Lenke til kommentar

Klarer ikke se behovet for å skulle ta all overnatting på sparket; det høres ut som unødig selvpining. På den annen side er det galskap å bestille mer enn et par dager i forveien med mindre dere er helt sikre på at dere ønsker å være et sted der det foregår store festivaler eller lignende.

 

Mitt standardbudsjett for slike turer (Interrail har jeg drevet lite med, men mye annet togfarting) er 10000kr måneden etter at de største billettutgiftene er dekket.

 

Ville flydd til et egnet sted på kontinentet for å slippe tildels kjedelige transportetapper til og fra Norge. Amsterdam eller Berlin kan for eksempel være greie alternativer.

 

En ting det kan være greit å ha snakket gjennom er hvor mange dager man ser for seg å være på hvert sted, og omtrentlig hvilke aktiviteter man skal fylle dagene med. Ikke fordi man skal legge en beinhard plan som absolutt må følges, men greit å ha en viss kompabilitet i tankene deres før dere legger ut.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Støtter forslaget om å finne en rimelig flybilett til et eller annet sted i mellomeuropa, for det er ganske kjedelig transportetappe fra Norge.

 

Da jeg og fruen var på interrail for et par år siden likte vi oss best i Praha, Kroatia og Interlaken i Sveits.

 

Ikke besøk alt for mange steder, men bli noen dager på hvert sted.

 

Når det gjelder overnatting finnes det bra oversikt i http://www.hostelworld.com/ . Hvis dere har planlagt når dere skal være på et sted kan det være kjekt å booke overnatting på forhånd. Det er litt stress å komme til en by og ikke vite hvor man skal bo. I Kroatia er det ikke så nøye. Hvis dere drar ut til en øy står det masse folk som vil leie ut privat.

Lenke til kommentar

Jeg driver også planlegging av Interrail tur i sommer. Planen nå er at meg, og ihvertfall en kompis flyr med Norwegian til Istanbul og så railer oppover igjen gjennom Balkan. Vi kommer nok ikke til å booke mange overnattingssteder på forhånd. Var akkurat på kjøretur i Europa, og redningen vår ble flere netter Booking.com sin app, som anbefales på det varmeste! Skal du finne hosteller må du som regel velge at du kun er én person. Ellers finner den hoteller siden hostell ofte er sovesal. :)

Lenke til kommentar

Skal dere flytte på dere veldig ofte, MFleksnes? Ellers er togbillettene svinbillige på Balkan, så vet ikke helt om det lønner seg å kjøpe noen interrailbillett. Husker en konduktør i Bosnia ble litt furten da han oppdaget at jeg hadde kjøpt billett; han hadde jo latt seg bestikke for langt mindre enn billettprisen! Istanbul er et knallbra utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Skal dere flytte på dere veldig ofte, MFleksnes? Ellers er togbillettene svinbillige på Balkan, så vet ikke helt om det lønner seg å kjøpe noen interrailbillett. Husker en konduktør i Bosnia ble litt furten da han oppdaget at jeg hadde kjøpt billett; han hadde jo latt seg bestikke for langt mindre enn billettprisen! Istanbul er et knallbra utgangspunkt.

Nja, tenker vi skal prøve å komme oss opp gjennom Balkan og videre til Krakow og Praha, og muligens Berlin. Tror kanskje sistnevnte blir litt for mye på 3-3,5 uker, så er vel kanskje mindre sannsynlig. Skal tenke på det du har sagt! Er det gode muligheter med natt-tog på Balkan forresten, og har du ellers noe spennende å fortelle så bare fyr løs! :)

Lenke til kommentar

Har knapt noen totaloversikt over togene på Balkan eller hvilke varianter som finnes som nattog; i en periode virket det som om alle tog gikk via en forblåst grenseovergang i Kroatia, på grensen mellom Bosnia og Serbia – er sikker på at jeg i forrige passet mitt har minst 20 stempler fra den ene grenseovergangen.

 

Jeg tok nattog fra Sofia til Istanbul, en forrykende – om enn røykfylt – opplevelse, men tror det også var eneste nattog jeg tok i området. Det er jo ikke så voldsomt lange avstander (men sjekk db.de for komplett togoversikt). På det toget møtte jeg en fyr som så ut som om han var KGB-agent som ikke helt hadde fått med seg at Sovjetunionen kollapset; helt slik var det ikke, men fyren var fallert teppeselger fra Minsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...