Gå til innhold

Batteri-vett


Armas

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en relativy ny powerbook her og vil gjerne at batteriet skal leve saa lenge som mulig.

 

Er det noen lure regler man kan foelge?

 

Er det f.eks lurt aa ta ut batteriet naar den er koblet til veggen i lengre perioder?

Er klattlading dumt?

 

Samme gjelder forsaavidt Ipoden.

Vanligvis stikker jeg den ned i docken naar jeg kommer hjem, det medfoerer at den nesten aldri gaar helt tom men stort sett lades fullt fra halvfullt batteri. Dumt?

 

Armas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må kalibrere batteriet helt i starten på powerbook'en, og ellers gjøre det når det har gått ca 6mnd, deretter ca. 12mnd også videre.

Da får man optimal batteritid.

Å kalibrere er at du først lader powerbook'en helt opp, når den er helt ferdig å lade, bruker du den uten strømtilførsel helt til batteriet går til 0% og den går i sleep modus automatisk.

Deretter plugger du i strømtilførselen igjen og lar den lade opp uten å bruke den.

Når den har ladet helt opp er den kalibrert.

Når den er kalibrert kan du ta inn og ut strømtilførselen slik som du ønsker.

 

Jeg har selv en ipod, og jeg gjør det samme som deg, tar den ofte ut og inn av dockingen, men dette skal den takle fint.

Man kan jo selvfølgelig gjøre det samme som med powerbook'en et par ganger i året.

 

Hvilken powerbook har du kjøpt?

Lenke til kommentar

Har aldri brydd meg om batteri. Lader den eller ikke når det passer. Som regel står den å lader hele tiden.

 

Har hatt maskina siden 97 og den varer i ca 2 timer på batteri nå til surfing på nettet men det kommer jo litt på hvor tunge programmer du kjører. Ser du video er batteriet tomt uansett i løpet av en time. Ellers må du bruke uranceller :roll:

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg regner med en endring i batterikonsumet et sted i ut til neste vår. Det er allerede kommet 5t batterimoduler som riktig nok trenger kalibrering, men som har en lengre levetid.

 

Ulempen hittil og fremdeles er vel at vekten går opp og at det blir fort mye varmeutvikling. Med utstrakt bruk av lithium-polymer håper vi inderlig å se en endring til neste år.

 

På dette området er fremskrittet fremdeles noe "barefaced".

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg regner med en endring i batterikonsumet et sted i ut til neste vår. Det er allerede kommet 5t batterimoduler som riktig nok trenger kalibrering, men som har en lengre levetid.

 

Ulempen hittil og fremdeles er vel at vekten går opp og at det blir fort mye varmeutvikling. Med utstrakt bruk av lithium-polymer håper vi inderlig å se en endring til neste år.

 

På dette området er fremskrittet fremdeles noe "barefaced".

 

 

Kjenner en som skulle teste batteritiden på en IBM T40 med 6-cellers batteri (altså ikkeT40p med 9-cellers). Han satte igang en DVD-film og lot den gå i loop til maskinen ga seg. Den gikk i 5-6 timer!!

Lenke til kommentar

Hva det angår "batterivett" legger jeg merke til at HPQ, typisk er veldig bruksorienterte på hvordan ting skal behandles.

 

Leser man nøye gjennom bruksspesifikasjonen så er det mange gode tips som kan forlenge levetiden på batteriet. Men så er det tidsspørsmålet, orker vi virkelig å følge anvisninger som å ta ut batteriet når man har vekselstrøm?

 

Just as I thought, neppe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...