Gå til innhold

Oppgradere gamer PC og lage HTPC, ønsker tilbakemelding på oppsett


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har et prosjekt på gang med å bygge meg HTPC og tenkte å kombinere dette med en oppgradering av gamer PCen. Planen er i utgangspunktet som følger:

 

HTPC:

Kjøpe nytt:

-Fractal Node 605 kabinett

-Corsair CX 600M

-Corsair H60 CPU kjøler

 

Ta mitt gamle oppsett:

-i7-950

-ASUS P6X58D-E hovedkort

-12GB Muskin CL 7 RAM

-2xRadeon HD5850 (bruke 1 av disse)

-Kingston HyperX 128GB SSD + lagringsdisk

 

Og sette i HTPCen

 

Oppgradere Gamer:

-i7-4770K

-Asus Maximus VI Hero hovedkort

-16GB Corsair Vengeance RAM

-GTX 770

-Samsung SSD 840 EVO 250GB

-Windows 8

 

Handlekurv fra prisguiden, dette vil havne på 13 000 fra Komplett

https://prisguiden.no/liste/144549

 

 

Men så har tvilen begynt å snike seg på, og det er en stemme i hodet som spør om jeg ikke bare skal oppgradere skjermkortene, beholde i7-950 og bygge en billigere HTPC. Da kan jeg også evt kjøpe et ekstra GTX 770 og allikevel bruke litt mindre penger totalt.

 

Tingen er, jeg har hatt diverse krasjer med PCen når jeg spiller. De fleste mener jeg at skyldes den bedritne SandForce kontrolleren på SSDen, men har også hatt etpar BSOD. CPU har vært klokket til 4GHz siden jeg kjøpte den, kjølt av NH-D14, og spørsmålet er om det ville vært sunt for den å klokke ned til stock og leve livet i fred og fordragelighet i HTPCen fremfor et fortsatt hardkjør i gamer med potensiell død som resultat.

 

HJELP, greier ikke å bestemme meg her og håper det sitter noen kloke folk som kan lede meg inn på rett vei her! :w00t:

 

Kanskje er det noen komponenter som er unødvendig kraftige? Gamer brukes stort sett kun til spill, og HTPC skal i grunn bare kjøre video og musikk mot en receiver.

 

Mvh

Håkon

Endret av UriasX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foreslår at du i første omgang kjøper et GTX 770 og ny SSD. Når du har fått delene kan du se om du er fornøyd med din gaming rig. Er du fornøyd, så kan du bestille deler til en ny rimeligere HTPC og eventuelt et GTX 770 til. Er du ikke fornøyd, så går du for din opprinnelige plan. Det tar litt lengre tid før du får HTPC i hus, men du kaster i hvert fall ikke bort penger.

 

Edit:

Jeg har selv Logitech Touch Keyboard K400. Jeg er for så vidt fornøyd, men jeg er ikke helt fortrolig med plasseringen av touchpad m/tilhørende musetaster. Jeg har derfor gått til innkjøp av en Logitech m325 mus i tillegg. Denne bruker også Logitech "unifying" mottaker, så tastatur og mus fungerer på samme USB-inngang. Jeg kjøpte meg også et ekstra K360 keyboard, og dette er etter min mening bedre enn tastaturdelen på K400. Dersom du ikke trenger "alt-i-ett" enhet, så ville jeg heller ha satset på K360 + m325 (eventuelt K400 + m325). Både K360 og m325 har gode priser på Lefdal:

http://www.lefdal.com/product/data/mus-og-tastatur/LTK360NORDIC/logitech-tradlost-tastatur-k360-sort

http://www.lefdal.com/product/data/mus-og-tastatur/LTM325DARK/logitech-tradlos-mus-m325-dark-silver

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Det var noe sånt fornuften begynte å fortelle meg også, men så er spørsmålet om man skal høre på den eller ikke. Har fått tilbud om å få et gammelt sett med Hovedkort, CPU og RAM av en kompis. Dette nærmer seg vel 7 år så det er langt fra top-notch. Mulig det vil være nok til en HTPC hvis jeg slenger inn et 5850 i det...

 

Ang K400 så hadde jeg et håp om å slippe unna med en enhet, da det i utgangspunktet ikke skal være så mye bruk av mus og tastatur her :) Har fått høre fra en kompis at det ikke er verdens beste tastatur og mus, men det fungerer greit.

Lenke til kommentar

Da har jeg gjort en del endringer her, og resultatet er som følger:

 

Kjøper til gamerPC:

-Samsung 840 EVO 250GB

-Gigabyte GeForce GTX 770 OC

 

Kjøper til HTPC:

-Corsair H60

-Fractal Design Node 605

-Logitech K400

-OCZ ModXstream PRO 500W PSU

 

I tillegg tar jeg mitt gamle HD5850 VaporX kort og HyperX 120GB SSD, og et gammel AMD oppsett (HK, RAM, CPU) jeg får fra en kompis og setter i HTPCen.

 

Total Pris: 6480 kr hos Dustin.

 

Skal ta en evaluering etterhvert om det er godt nok, eller om videre investering er nødvendig :)

Endret av UriasX
Lenke til kommentar

Og plutselig gikk det ikke så bra med det gamle AMD oppsettet til kompisen min, socket 939 er for gammelt altså! :(

 

I stedet:

2ytwjns.jpg

 

Reduserte RAM fra 16GB til 8GB. Dropper også Windows 8 foreløpig, har lisenser klar til Win7 så :)

 

Kommentarer, noe jeg burde endre før jeg bestiller?

Endret av UriasX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...