Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

privatist forberedelsestips til et surrehue?


Anbefalte innlegg

Hei! Holder på å forberede meg til til privatist eksamner i samf, religion og historie til studiespes vgs til våren på egenhånd. Har gjort alle oppgaver i flere kapittler, men det blir så utroooooliig mye å huske på (jeg trenger å lese ting flere ganger for å virkelig få det inn). Men spørsmålet mitt er, er det kanskje bedre å forholde seg til bare kompetansemålene? Vet ikke hvordan det er med eksamen nå siden sist gang jeg hadde det på vgs, fikk man forberedelsesdelen dagen før så det var mye enklere vil jeg tro...noen som har noen triks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste er å gå ut fra kompetansemålene. Du bør lage deg en enkel oversikt over hver av disse, fordi det som regel blir oppgitt på eksamen hvilke kompetansemål som er mest aktuell for oppgaven din. Da blir det veldig lett å bare føre over noen punkter fra notatene dine til hjelpearkene.

 

I historie kan det i tillegg være lurt å lage seg noen tidslinjer, dette gjør det enklere å holde orden. I tillegg er det veldig lurt å fokusere på hva som er årsaker og konsekvenser til ulike hendelser. Da viser du at du har god forståelse, og ikke bare gjengir selve hendelsen og årstall fra en bok.

Lenke til kommentar

Samfunnsfag er utrolig lett om du er interessert i hva som skjer i verden og hvorfor ting skjer. Det hjelper også å ha en god evne til å se ting fra forskjellige sider, reflektere og gjøre seg opp egne tanker. Les boka, gjør alle oppgavene som går på definisjoner og helt konkrete ting som feks. pros og cons med ekteskap vs samboerskap.

 

Gå så over kompetansemålene og sjekk at du kan prate litt om hvert av dem. Les nyheter hver dag fremover slik at du er oppdatert hvordan ting er sånn som de er akkurat nå og reflekter over hvorfor ting er slik.

 

Samfunnsfag er ikke et puggefag, du skal kunne se de store sammenhengene og kunne gjøre deg egne tanker. Hvem som helst kan få 5 ved å bare bruke boka og ved være relativt flink til å se ting fra to sider, 6ern er for de som går utover det og som har fler av de egenskapene i første avsnitt.

 

Lykke til! Dette går så bra så!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sent svar fra meg men tuuuuusen takk for de gode tipsene! :) har gjort alle oppgavene i samf nå så skal reflektere og snakke høyt til meg selv/andre månedene fremover og såklart lese nyheter! :)

Anbefaler også å ha god kunnskap om hva alle de politiske partiene står for. Hadde selv eksamen i samfunnsfag for et par uker tilbake som privatist, og vet at den ene oppgaven var: "Grei ut om de forskjellige partiene og hva de står for". Dette var noe som ikke hadde blitt godt forklart i boken, og handlet fult om personens egne interesse for norsk politikk. Vet at en person fikk sensor spørsmål: "Hvordan vil Norge se en forandring av å gå fra rødgrønn til blåblå regjering. Hva er de største forskjellene mellom blåblå og rødgrønn."

 

Det er også veldig greit å ha for og imot punkter for EU/FN.

Også en fin lister over problemer demokrati står ovenfor idag.

Jeg fikk oppgaven: "Grei ut om kultur, og drøft hvorvidt Norge har en felleskultur."

 

Historie vil jeg si at man først burde sette seg greit inn i verdens historien.

Når du føler den sitter greit, så anbefaler jeg å skrive konsekvenser og hvorfor på alle viktige perioder.

For eksempel:

Hvorfor vokste kommunismen frem på 1800-tallet, og hvilke konsekvenser hadde dette for 1900-tallet.

Hvorfor var ikke antikkens Hellas imperialistiske som Romerriket.

Hva var hovedårsakene til revolusjonene (fransk/amerikansk/russisk), og hvilke konsekvenser hadde dette for ettertiden.

 

Tror det kan være veldig greit å sette seg godt inn i verdenshistorien før man starter med konsekvenser og lignende spørsmål. Så fall du som har så god tid, jeg gikk på privatist skole, og lærte hele pensum på 3mnd'r. 3,5 time i uken. Hadde aldri hatt VGS historie, og greide å få 6'er. Så er bare å jobbe så skal det gå veldig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...