Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

16 år og pusteproblemer...noen som kan hjelpe meg?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en jente på 16 år. Jeg har de 2 siste årene fått store problemer med å trekke pusten. I starten var det ikke så ille og jeg tenkte i over det, men etterhvert som årene har gått har det forverret seg og nå er det virkelig gale. Det føles som jeg ikke får tilstrekkelig med luft ned i lungene.

 

Pusteproblemene kan vare hele dager, bare når jeg trener, eller til og med når jeg bare sitter rett opp og ned i sofaen. Jeg begynner på en måte å hive etter luft, må på en måte strekke ut hele kroppen og dra etter luft, men det funker som regel ikke. Blir bare sittende med et ubehag av å ikke få luft ned i lungene. jeg prøver også noen ganger å gjespe for å få luft, det funker noen ganger, men som regel stopper gjespen opp halvveis den også. Så de gangene jeg klarer å trekke luft ned i lungene føles det utrolig godt!

 

Om nettene våkner jeg ofte med et skikkelig støkk inni meg. Akkurat som jeg har sluttet å puste mens jeg sover, og våkner så av det. Det er veldig ubehagelig og gjør at jeg ikke tør å legge meg til å sova igjen av skrekk for å slutte å puste og ikke våkne. De dagene probemene varer hele dagen fortsetter det som regel utover natten, som gjør at jeg ikke får sove. Det føles som en risiko å lukke øynene, siden jeg ikke får nok luft når jeg sover...

 

De fleste jeg har snakket med dette om sier det er noen psykisk, som stress ogsånn, men det tror jeg ikke det er. Har ikke hatt noen problemer som kan ha gjort meg "psykisk syk". Og stress tror jeg heller ikke det kan være...har ikke vært stresset i så lang tid i strekk. Men jeg skal ikke benekte at det kan være psykisk heller, siden jeg ikke vet noe enda.

 

Har vært hos legen med dette flere ganger. Har tatt mange tester og blodprøver, men de klarer ikke finne ut hva det er.

 

Noen som har, har hatt eller hørt om noe lignende og vet hva det kan være? Disse problemene sliter meg ut, så setter stor pris på om noen er villig til å hjelpe meg.

 

 


Anonymous poster hash: a801e...cc3



Anonymous poster hash: 9d013...2c0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt dette jeg også. Det er kjempeubehagelig. Tok masse tester av både hjerte, lunger osv. Men ingen fant noen ting. Det er borte nå heldigvis. Men i mitt tilfelle, så TROR jeg at jeg vet grunnen. Jeg har alltid vært slank, men like før dette problemet la jeg på meg 10-12 kg med vilje for å gå opp litt. Tenkte ikke på den grunnen med en gang. Så jeg begynte bevisst å gå ned igjen...og problemet blei borte. Jeg skal tydeligvis være slank...hehe.
Det var hvertfall min grunn til problemet. Men det finnes sikkert mange andre grunner. :)

Lenke til kommentar

Har hatt dette jeg også. Det er kjempeubehagelig. Tok masse tester av både hjerte, lunger osv. Men ingen fant noen ting. Det er borte nå heldigvis. Men i mitt tilfelle, så TROR jeg at jeg vet grunnen. Jeg har alltid vært slank, men like før dette problemet la jeg på meg 10-12 kg med vilje for å gå opp litt. Tenkte ikke på den grunnen med en gang. Så jeg begynte bevisst å gå ned igjen...og problemet blei borte. Jeg skal tydeligvis være slank...hehe.

Det var hvertfall min grunn til problemet. Men det finnes sikkert mange andre grunner. :)

 

Takk for svar! Jeg har osgå alltid vert slank, og der det fortsatt...så det er nok ikke grunnen, men takk for hjelpen uansett! Alltid godt å høre at flere har opplevd det samme, på en måte :)

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg har osgå alltid vert slank, og der det fortsatt...så det er nok ikke grunnen, men takk for hjelpen uansett! Alltid godt å høre at flere har opplevd det samme, på en måte :)

 

Men du kan sikkert ta det helt med ro i og med at dem ikke finner noe. Det har nok sin enkle forklaring. :) Lykke til hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...