Gå til innhold

Macbook Air eller Samsung 740U3E


Marty

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har lett i flere uker i jungelen av ultrabooker der ute. Lest tester både på norske og utenlandske nettsider, vært i butikker for å teste og kjenne på hva som føles riktig.

 

Akkurat nå står valget mellom disse to jeg nevnte i tittelen, men det kan jo endre seg meg gode argumenter for andre alternativer. Kikket både på 9-serien til Samsung og diverse andre, men ATIV 7'en føltes veldig riktig.

 

Mac har jeg minimalt med kjennskap til, men jeg er jo litt skeptisk til nytt OS etter så mange år med Windows. Air'en sto ved siden av en Pro med retina skjerm, så det ødela litt av førsteintrykket tror jeg. Pro'en var sylskarp i forhold.

Jeg liker designet dog.

 

Ting jeg vektlegger:

 

- Baklyst tastatur

- Rask harddisk både lese og skrive. Overfører mye 5GB-30GB filer til og fra ekstern hd.

- God skjermoppløsning

- Godt tastatur (Det er jo mer subjektivt)

 

Det er selvsagt sexy med disse ekstremt tynne ultrabookene. Både 9-serien, Mac'en og andre ser veldig bra ut, men portabilitet er ikke så himla viktig. Den skal mest brukes i sofaen, og det er jo begrenset hvor tung en 13-tommer kan bli uansett.

 

Grafikk er heller ikke så viktig. Spiller lite.

 

Prisen på begge er den samme i øyeblikket.

 

http://www.dustinhome.no/product/5010663777/samsung-740u3e-ci5-1-7-6gb-128-ssd-fhd-13-3-touch-w8/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=1009

 

Edit: Grunnen til byttet er forresten at jeg gjorde en bomkjøp i sommer. Kjøpte en 3-serie fordi den var satt ned veldig i sommer, men den passet meg ikke i det hele tatt. En slik http://www.advance.no/Item.aspx?id=5190871&utm_campaign=comp&utm_medium=cpc&utm_source=prisjakt

Endret av Marty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en mac air og er kjempefornøyd. Tastaturet er veldig godt å skrive på, trackapden er veldig smart med mange gestures og den er kjemperask. Skjermen synes jeg er ganske god(har aldri sammenlignet med retina) Batteriet er nesten det beste med maskinen. Ved surfing kan jeg bruke den i 2-3 dager med en ladning!

Å venne seg til et nytt OS er ikke vanskelig, dessuten får du fleste programmer til OSX også

Lykke til med kjøp!

Lenke til kommentar

Det er enkelt å sette fingeren på blant annet høyere oppløsning hos Samsungen. Hardware er generelt sett enkelt å se seg litt blind på, for den absolutt største forskjellen på disse maskinene er OSX.

 

Jeg er på begge sider av leiren. Gikk fra mangeårig bruk med Windows til OSX i 2006, og har siden har alltid hovedmaskinen vært en fra Apple(bla to iMacs, Mac Mini, Macbook Pro). For meg handler det om å prøve nye ting, og etter hvert fant jeg OSX gjorde meg langt mer produktiv enn jeg har vært tidligere. Det er egentlig ikke én enkelt funksjon som skiller seg særlig ut, men det er snakk om mange små brukervennlige triks og knep. For eksempel er jeg veldig glad i "Mission Control" og måten man skaffer oversikt over åpne programmet og faner i et program.

 

Angående programvarestøtte finnes det meste til begge plattformer, i dag får du til og med Steam på OSX. Office har også egen pakke til OSX. Windows bruker jeg primært til spill, da dette krever langt kraftigere hardware enn hva Apple kan levere - også til en fornuftig penge.

 

Du nevner så og si ingenting om hva du skal bruke maskinen til, så en konkret anbefaling er vanskelig å komme med. Om du skulle velge MacBook Air finnes det en grei guide på Mac1.no som gir deg en innføring i overgangen til OSX.

 

Jeg ville dog ventet til neste uke med en beslutning, da Apple skal ha konferanse førstkommende tirsdag. Ryktes at deres nye operativsystem (Maverics) skal bli lansert - og hvem vet, kanskje vi får se en HW oppgradering i samme slengen? Verdt å nevne at siste oppgradering til Air kom i juni, den er med andre ord trygg å kjøpe.

Endret av Woods
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...