Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Fargekombinasjoner på soverommet


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Skal straks til å male mitt straks nyoppussede soverom. I den forbindelse ønsker jeg gjerne noen innspill, ideer, råd og tips.

 

Rommet er ca 3,5x3,5m (pluss en hel vegg med klesskap til tak, hvor jeg gjerne vil ha skyvedører med speil, disse vil ikke bli truffet direkte av sollys), standard 2,5m takhøyde og med to 1x1m vinduer på en øst-/sørøstvendt vegg, hvor jeg får inn noe morgen-/formiddagssol. Jeg vil gjerne ha middels brede lister både mot tak, gulv og rundt dører/vinduer. Jeg skal tapetsere med overmalbar tapet, så jeg står ganske fritt i valg av farger.

 

Siden jeg er mann (og for tiden singel) ønskes et mer nøytralt, maskulint enn feminint preg i fargevalg, men ikke for maskulint heller. Jeg har vært inne på tanken med å kombinere en eller annen (ikke for mørk) grå eller såkalt greige farge på den ene veggen (motsatt vegg av speilskap), hvor noe formiddagssol vil treffe direkte, en avart av hvit farge som matcher på de to andre veggene (vindusvegg og motsatt side), og en farge til listverk som matcher de to andre fargene.

 

Mer farger vil jeg få inn i nytt interiør.

 

Selv om jeg allerede har noen ideer, er jeg åpen for andre forslag også.

 

Vil sette stor pris på svar :)

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv med oransje og blått. :thumbup:

Takk for svar, men nei takk :huh::blink: :blink:

 

Selv foretrekker jeg hvitt. Da kan man lettere velge farger med ting i selve innredningen, være seg sengesett, bilder og annet.

Takker for svar :)

 

For meg er kun hvite vegger rett og slett kjedelig, selv om man bruker interiør med farger :hm:

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Mer informasjon.

 

Taket er i standard takhvitt. Gulvet er Parkett Ask Hvit Classic;

 

parkett_gulv_ask_hvit_g5s_festclick.JPG

 

... og beskrives slik på selgers side: "Parkett Ask hvit 3-stav fra Barlinek har en mattlakkert overflate, og gir en langt mer eksklusivt «look» inntil både lyse og mørke veggfarger."

 

I lyspærelys og mitt heller middelmådige syn, har gulvet et mer gult skjær i seg enn bildet her viser, noe jeg ble noe skuffet over. Ønsket en mer gråhvit farge uten gult i seg. Men lagt gulv ligger ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

I lyspærelys og mitt heller middelmådige syn, har gulvet et mer gult skjær i seg enn bildet her viser, noe jeg ble noe skuffet over. Ønsket en mer gråhvit farge uten gult i seg. Men lagt gulv ligger ...

Det enkleste er vel å bytte belysningen. Bruker du fullspektrumlys får du nok bedret fargeopplevelsen.

 

Vanlige glødelamper er ikke hvite, men gulaktige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det enkleste er vel å bytte belysningen. Bruker du fullspektrumlys får du nok bedret fargeopplevelsen.

 

Vanlige glødelamper er ikke hvite, men gulaktige.

Takker for igjen å ta deg bryet med å svare meg :)

 

Belysningen skal byttes. Både hva gjelder fargetoner, antall lyspunkt og hvor. Men iom at jeg på ingen måte kan kalles ekspert på området, vil jeg bruke litt arbeid på dette etter hvert, hvor jeg også vil spørre meg til råds av folk som kan det. Men belysning er noe man vel bør gjør når stort sett alt annet er kommet på plass, spesielt fargene i rommet ...

 

Hva gjelder gulaktige glødelamper, så brukte jeg det hvite malingsspannet som referanse, og gulvet var gult i forhold til det. Og i dagslys var det bare å konstatere at det stemte. Og ved å lese beskrivelsen av hvit ask litt mer nøye, så står det jo at den KAN ha en gul nyanse også. My bad :hm:

 

Uansett, jeg har funnet en fin kombinasjon med farger som passer hverandre, og gulvet. De lyse veggene blir Nordsjö sin Soft Sand, og på den mørke veggen blir det Nordsjö Intense Sarcelles.

 

 

Sammen med standard takhvitt i tak og på listverk, voila :thumbs: ! I hvert fall etter min smak ... :roll:

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...