Gå til innhold

Fra Nuf til enkeltmannsforetak . Trenger råd.


Anbefalte innlegg

Hei,

for endel år siden etablerte jeg et NUF (etter å ha hatt ENK fra 2002). Primært for å lage websider og tilby webhotell. Jeg har forholdsvis lav omsetning.
Driftsformen er enkel.. uten særlig stor utgifter, kontorlokale, ansatte og varelager. Jeg har også en fast jobb utenom firmaet.

 

Jeg ønsker nå å slette mitt NUF og gå tilbake til ENK. Primært for at regnskapet skal bli enklere (og ikke minst billigere). Jeg ser ingen grunn til å lenger ha et NUF.

 

Kan noen gi råd til hvordan jeg enkles/billigst bør utføre dette? Det jeg ønsker er at jeg fra 01.01.2014 kan begynne å fakturere fra mitt nye ENK. Ut året ønsker jeg å fakturer fra mitt nåværende NUF.

 

På forhånd takk for svar!

 

(PS: Jeg ser på narf.no at sletting fra foretaksregisteret må skje innen 20.okt, så jeg begynner kanskje å få dårlig tid..)

http://www.narf.no/Fagstoff/Selskapsrett/Selskapsrett/Registrering-i-Foretaksregisteret-innen-arsskiftet/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke å ha slettet ditt NUF før årskiftet for kunne overføre portefølgen til et ENK eller AS.

 

Husk at AS faktisk har blitt såpass rimelig at det er marginale forskjeller i kostnad mellom ENK og AS. Etter min mening, som faktisk fører regnskap for både ENK og AS er det også marginale forskjeller i krav og eventuelle kostnader her.

 

Men fremgangsmåten er normalt at du etablerer et ENK eller AS. Så selger du (overfører) aktiva og passiva fra NUF til AS/ENK. Aktiva her er kontrakter, avtaler med leverandører, utstyr, fordringer og gjeld. Dette salget kan du f.eks formelt gjennomføre den 31.12.2013. Husk at verdsettingen av aktiva og passiva bør/skal være reell. Har du f.eks en 3 års kontrakt om support og hosting av en nettside så er verdien i utgangspunktet nåverdi av nettoen på den kontrakten. Men det er klart lov å bruke skjønn og kanskje litt hjelp i verdsettingsbiten. I og med at kontraktene er overført så kan du fra 1.1.2014 begynne å fakturere fra nytt firma.

 

Når du da har tømt NUF for drift kan du begynne slettingen av dette, akkurat her finnes det blant annet hjelp på nettet (fremgangsmåte). Du må levere selvangivelse og be om forhåndsligning for å kunne gjennomføre slettingen i Norge. Først når dette er gjort, endelig regnskap inklusive skatteoppgjør er sendt til Brønnøysund kan selskapet slettes. Slettingen i utlandet (England) er kurant og koster ca 100 kr.

 

Midler som er igjen i selskapet ved sletting betales til registert eier.

Lenke til kommentar

Takk for godt og oppklarende svar!

Sletting gjør jeg ved å benytte med av firmahjelp.no hvor jeg har registrert Nufet.

 

Mens bør jeg ikke passe på å få på plass sletting av NUFet ASAP mtp årsregnskap etc? Datoen er vel 20.okt er mener jeg.

 

Når det gjelder aktiva og passiva har jeg kun avtaler om å drifte nettsidene for mine kunder. De betaler altså en årlig leie for å ha nettsiden på webhotellet mitt. Utstyr er kun PCen jeg bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, du har ikke behov for å slette NUFet før neste år. Du kan faktisk ikke slette det før neste år, i og med at du skal ha drift i det ut hele året. NUFet kan først slettes når det er tomt for aktivitet.

 

Avtalene skal verdiberegnes de. Har du f.eks en avtale med forventet varighet på 3 år som gir 1 000 kr i netto pr år, så skal det settes en nåverdi (pris) på denne og avtalen selges fra NUF til ENK/AS. I realiteten skjer det overførsel/salg mellom to juridiske enheter, at du eier begge har ingen betydning. Slike transaksjoner skal gjøres til reell verdi/markedsverdi. Akkurat som om du hadde solgt avtalene dine til en tredjepart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Min regnskapsfører mente jeg burde konvertere til AS, i stede for NUF. Men vil jeg ikke sitte igjen med vesentlig mindre med et AS? Dyrere regnskap.. og arb.giv.avgift. Siden jeg har fast jobb utenom går jeg heller ikke glipp av minstefradraget med ENK.

Hva ville du ha gjort? ENK eller AS?
I fjor omsatte jeg for ca 340k, jeg har ingen ansatte og heller ingen planer om å ansette noen med det første.
Lenke til kommentar

Minstefradraget ditt er knyttet opp mot lønnsintenkten, og selv om du omdanner til et AS så får du minstedradrag på lønna. På næringsinntekten fra EPF får du ansett ikke minstefradrag.

 

Et EPF vil koste det noen tusen i året ja, dersom du ikke er i stand til å lage papirarbeidene selv.

 

Bokføring kommer an på bilagsmengde, men bør ikke koste allverdens. Komplett Årsoppgjør med ligningspapirer (må inn hvert år) vil koste deg 3-8 000 avhengig av hvilken regnskapfører/revisor du velger å la gjøre jobben).

 

Det positive med AS er som med NUF'et at du ved å ta ut lønn får fulle rettigheter som ansatt (både med sykdom og arbeidsledighet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vurderer nå å omdanne fra NUF til AS. Bør jeg går for denne pakken?

> http://www.nuftilas.no/ 20.000,- ved bestilling før 01.12.2013 (etter det koster det 5,000 ekstra).

 

Du trenger ikke å ha slettet ditt NUF før årskiftet for kunne overføre portefølgen til et ENK eller AS.

 

Husk at AS faktisk har blitt såpass rimelig at det er marginale forskjeller i kostnad mellom ENK og AS. Etter min mening, som faktisk fører regnskap for både ENK og AS er det også marginale forskjeller i krav og eventuelle kostnader her.

 

Men fremgangsmåten er normalt at du etablerer et ENK eller AS. Så selger du (overfører) aktiva og passiva fra NUF til AS/ENK. Aktiva her er kontrakter, avtaler med leverandører, utstyr, fordringer og gjeld. Dette salget kan du f.eks formelt gjennomføre den 31.12.2013. Husk at verdsettingen av aktiva og passiva bør/skal være reell. Har du f.eks en 3 års kontrakt om support og hosting av en nettside så er verdien i utgangspunktet nåverdi av nettoen på den kontrakten. Men det er klart lov å bruke skjønn og kanskje litt hjelp i verdsettingsbiten. I og med at kontraktene er overført så kan du fra 1.1.2014 begynne å fakturere fra nytt firma.

 

Når du da har tømt NUF for drift kan du begynne slettingen av dette, akkurat her finnes det blant annet hjelp på nettet (fremgangsmåte). Du må levere selvangivelse og be om forhåndsligning for å kunne gjennomføre slettingen i Norge. Først når dette er gjort, endelig regnskap inklusive skatteoppgjør er sendt til Brønnøysund kan selskapet slettes. Slettingen i utlandet (England) er kurant og koster ca 100 kr.

 

Midler som er igjen i selskapet ved sletting betales til registert eier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...