Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Generell studiekompetanse som privatist


Anbefalte innlegg

Jeg fikk denne e-posten av en rådgiver:

 

"Dersom du ønsker å forbedre karakterer eller ta nye fag må du gjøre dette som privatist. Oppmelding til privatisteksamen gjør du på www.privatistweb.no i perioden 05.01.14 – 01.02.14.

Dersom du er over 23 år og har 5 års dokumentert arbeidserfaring må du ha følgende fag for å oppnå generell studiekompetanse:

Generell studiekompetanse er det normale grunnlag for opptak til høyere utdanning for de med yrkeskompetanse med eller uten fag-/svennebrev. Følgende fag fra videregående opplæring inngår i kravene:"

  • norsk, 393 timer
  • engelsk, 140 timer
  • matematikk, 224 timer
  • naturfag, 140 timer
  • samfunnsfag, 84 timer
  • historie, 140 timer

  • Jeg er over 23 år, men har ikke 5 års arbeidserfaring. Hva betyr det?
  • Hvordan vet jeg hvilke bøker jeg må lese? Det finnes jo mange forskjellige.
  • Er det kun disse fagene jeg må ta eksamen i for å oppnå generell studiekompetanse?
  • Er det mulig å få en time hos oppfølgingstjenesten angående det jeg lurer på?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

23/5-regelen sier at du får generell studiekompetanse dersom du er 23, og har 5 års arbeidserfaring. Har du bare det ene eller det andre, får du ikke genstudkomp gjennom denne regelen.

 

Tar du fag som privatist får du bøker eller boknavn, så du slipper å finne dette selv.

 

Hvis rådgiver sier det er dette du mangler, så er det sannsynligvis bare dette du trenger, ja.

Lenke til kommentar

23/5-regelen sier at du får generell studiekompetanse dersom du er 23, og har 5 års arbeidserfaring. Har du bare det ene eller det andre, får du ikke genstudkomp gjennom denne regelen.

 

For å få GS så må du også ha de fagene som er nevnt av trådstarter i tillegg til å være 23 eller eldre, samt 5 års arbeidserfaring.

 

Jeg lurer meg litt på om år du har tatt på videregående skole også teller inn under arbeidserfaringen så lenge disse er bestått. Dette står det sikkert noe om på sidene til Samordna Opptak. I tillegg finnes det også noe som kalles realkompetanse. Dette kan du også lese om på SO sine sider, men det gjelder fra fylte 25 år.

 

Dersom du skal søke ingeniørutdanninger kan du også ta forkurs for å kvalifisere deg. Da trenger du ikke å oppfylle disse kravene, da de blir dekket gjennom forkurset.

Lenke til kommentar

23/5-regelen sier at du får generell studiekompetanse dersom du er 23, og har 5 års arbeidserfaring. Har du bare det ene eller det andre, får du ikke genstudkomp gjennom denne regelen.

 

Tar du fag som privatist får du bøker eller boknavn, så du slipper å finne dette selv.

 

Hvis rådgiver sier det er dette du mangler, så er det sannsynligvis bare dette du trenger, ja.

 

jeg ha 5 års arbeidserfaring for å få generell studiekompetanse? Kan jeg ikke bare ta eksamen i fagene som trengs og søke utdanning etter det?

 

Hvis jeg besøker nærmeste vgs, sier jeg skal ta blabla som privatist, så får jeg låne riktige bøker?

 

Beklager evneveikheten, utdanning er forvirrende for meg.

Lenke til kommentar

 

For å få GS så må du også ha de fagene som er nevnt av trådstarter i tillegg til å være 23 eller eldre, samt 5 års arbeidserfaring.

 

Jeg lurer meg litt på om år du har tatt på videregående skole også teller inn under arbeidserfaringen så lenge disse er bestått. Dette står det sikkert noe om på sidene til Samordna Opptak. I tillegg finnes det også noe som kalles realkompetanse. Dette kan du også lese om på SO sine sider, men det gjelder fra fylte 25 år.

 

Dersom du skal søke ingeniørutdanninger kan du også ta forkurs for å kvalifisere deg. Da trenger du ikke å oppfylle disse kravene, da de blir dekket gjennom forkurset.

 

Hva er vitsen med 23/5 dersom man fremdeles må ha alle fagene?

Lenke til kommentar

 

jeg ha 5 års arbeidserfaring for å få generell studiekompetanse? Kan jeg ikke bare ta eksamen i fagene som trengs og søke utdanning etter det?

 

Hvis jeg besøker nærmeste vgs, sier jeg skal ta blabla som privatist, så får jeg låne riktige bøker?

 

Beklager evneveikheten, utdanning er forvirrende for meg.

 

Ikke kun jobberfaring. VGS, folkehøgskole og forsvaret telles også. Har du vært syk og vært under AAP, så kan det også være gjeldende. Har du ikke nok til å dekke fem år kan du evt. jobbe inn det manglende. Ta heller kontakt med rådgiveren, hun har vel svar på det meste :)

Endret av Ytid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...