Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Historie (Vg2) - Innleverings hjelp


Anbefalte innlegg

Hey, trenger litt hjelp med en innlevering.

Den baserer seg på å skrive om en historisk begivenhet før 1900 tallet, og finne et par ulike kilder som forteller noe om begivenheten. Deretter skal man vurdere kildenes troverdighet, og begrunne hvorfor de er det.

Har funnet et par kilder, som f.eks

Fysiske rester,

Bøker,

Maleri,

Wikipedia

 

men klarer ikke å finne ut hva jeg skal skrive om disse! Trenger litt hjelp / inspirasjon. Den historiske begivenheten jeg har valgt er USA's borgerkrig.

 

Takker på forhånd!

Endret av MartenAndre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det virker som en vanskelig oppgave, i det minste en oppgave som krever en del arbeid.

 

Jeg kan ikke noe om borgerkrigen, så jeg kan ikke gi deg god hjelp. Men det er vel vanlig å se nærmere på hvilken posisjon kildeskaper har i forhold til begivenhetene. Hvis det er en bok, så vil jo forfatterens nasjonalitet kunne spille inn. Dersom forfatteren er amerikansk, er han fra sørstatene? Har dette ført til at disse statene blir framstilt i et ekstra positivt lys? Skjuler forfatteren negativ informasjon om disse? Har forfatteren selv sett eller deltatt i borgerkrigen? Hvor har han hentet informasjonen fra som han bygger på?

 

Har du virkelig levninger fra borgerkrigen? Jeg kan ikke skjønne hvordan du kan presse så mye informasjon ut av en levning uten å være ekspert.

 

Er det ikke enklere å bare vurdere to tekster?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...