Gå til innhold

Kan lærere kontaktes døgne rundt?


Lærerstudent

Anbefalte innlegg

Hva forventer dere foreldre (og andre for den saks skyld) av lærere med tanke på tilgjengelighet utenom arbeidstid?

Da lærere ikke har arbeidstid fra 8-16(slik normalen er), men har fri hele sommeren fordi de også skal jobbe på kveldstid for å jobbe inn denne ferien(som egentlig er avspasering) - så vil jeg forvente at læreren også kan kontaktes på kveldstid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du tror en lærer jobber fra 8-16 på skolen og kun trenger å vente på telefoner fra foreldre mellom kl 16 og 08? Min mor jobber fra kl 8 til ca kl 22 på hverdager og setter av minst 12 timer i helgene til retting og forberedelser. En undervisningstime med ditt barn er minst 3 arbeidstimer for læreren.

 

I tillegg til dette er det ganske mange lærere som bruker deler av sommerferien på retting av eksamen.

 

On topic: lærere skal ikke kontaktes på kveldstid. Det skal være innenfor rimelighetens grenser. De har ikke timer som er satt av til administrative saker, og det verste min mor vet er gærne foreldre som vil krangle til seg bedre karakter over telefon kl 23. Det mange ikke innser er at en lærer som har mellom 3 og 5 klasser er lærer for mer enn hundre elever og dobbelt så mange foreldre.

Endret av Trådstarter
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og jo, de har timer satt av til administrative oppgaver, utover det man normalt regner som arbeidstid 8-16. Dette kompenseres de for, med 2 måneder sommerferie, høstferie, vinterferie og juleferie. Dette er tidspunkt vanlige folk faktisk må jobbe, men som lærere ikke trenger å jobbe, fordi de også SKAL jobbe på kveldstid - bl.a. med forberedelser, retting og å ta administrative samtaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg synes jo følgende setning fra deg "Jeg har ikke mulighet/tid til å kontakte læreren i arbeidstida mi,", antyder at du ikke har mulighet ja.

 

AtW

 

Og hvor i mine innlegg finner du så den setningen?

 

Jeg kan ikke se jeg har uttrykt noe som helst om når jeg har mulighet/tid eller ikke mulighet/tid til å kontakt med lærer i mine tidligere innlegg, så ordner du et direkte sitat? Derimot har jeg uttrykt rimelig klart at jeg ikke noe behov for å ta kontakt med læreren min i dag: "Problemet er likevel temmelig teoretisk, vi har vært svært fornøyd med skolene våre barn har gått på og personalets innsats og vilje til å yte service der. Nå er yngste myndig og trenger ikke vår overvåking på området mer, så tilstanden i dag vet jeg ikke..." Da problemstillingen ta kontakt med lærer var aktuell (=inntil for et par år siden) gjorde vi det når det passet mellom kl 7 (gjerne 6 også, men ville ikke gjort det før 7 i Norge) og kl 22. Ikke fordi jeg ikke hadde noen mulighet ellers, men fordi det var mest praktisk - og fordi jeg forventet (og opplevde) samme servicenivå der som både jeg sjøl og andre ansatte hos oss ville yte.

 

En lærer tar ansvaret for opplæringsservice på det aller viktigste foreldre har, nemlig deres barn. Er en slik person ikke også da innstilt på å yte service og tilgjengelighet deretter er vedkommende altfor uansvarlig og umoden til å inneha den oppgava og det ansvaret og bør omgående se til å komme seg over i et yrke med atskillig mindre ansvar og atskillig mer styring av sin leder. For å kunne ha frihet i et arbeid må man ha ansvarsfølelse på plass. Den som ikke har det er for umoden som menneske til å ha en fri stilling som en lærerstilling. Og jeg snakker da om lærerstilling. Undervisningsautomater i menneskelig skikkelse og som med fordel kunne vært erstattet av en avansert multimediamaskin sentralt styrt av en sekretær er ikke lærere og ville derfor være heilt uaktuelle som lærere for våre barn. Var det slik opplæring vi ønsket barna skulle ha,skulle vi vært fullt i stand til å velge programvare og lydfiler sjøl. Slike automater kan man gjerne ha i arbeid kl 8-16 og gi fri etterpå, en lærer som er lærer mer enn i navnet kan man ikke gjøre det med. Akkurat som alle andre servicemedarbeidere som har bare en smule ansvar og ansvarsfølelse.

Lenke til kommentar

De har ikke timer som er satt av til administrative saker, og det verste min mor vet er gærne foreldre som vil krangle til seg bedre karakter over telefon kl 23.

 

Som også påpekt tidligere: Jo, en lærer ved norsk offentlig skole har tid avsatt til administrative saker, slik også andre har påpekt. Det er bare en del lærere som ikke har oppdaget den arbeidsoppgaven i sin stillingsinstruks ennå og derfor tror seg fritatt for den.

 

Mht det siste: Gale foreldre som skal krangle seg til en bedre karakter på vegne av sine barn kontakter ikke en lærer - de utsetter ham/henne for personlig forfølgelse. Det er i lov og forskrift fastsatt hvordan karakterer skal fastsettes og mener man læreren har brutt dem tar man saken opp med læreren, evt overordnet om lærer vender det døve øret til. I et slikt tilfelle skal en lærer sjølsagt be om en skriftlig klage og så påpeke at denne saken nå er kommet så langt man kan foreløpig, inntil det foreligger en skriftlig klage. Så gjør man høfig og klart oppmerksom på at dersom ikke den andre nå har noe annet på hjertet velger man å avbryte videre samtale, fordi det å pleie sosial omgang med foreldrene ikke er en del av stillingen, men et valg læreren sjøl tar og nå altså velger ikke å gjøre. Etter det spør man om de har noe mer å si i andre saker, og har de ikke det runder man av samtalen, oppsummerer og bryter forbindelsen. Nettopp ut fra en sosial omgang når foreldre måtte ønske det ikke er en del av serviceavtalen med skole og lærer, og ut fra at når noen sjøl ikke er i stand til å finne ut når en faglig samtale er slutt og man tar skrittet over på sosialt samvær (i dette tilfellet å ha noen som forståelsesfullt vil lytte til deres jamring over urimeligheten deres barn har opplevd i livet og som har såret deres stolthet og ambisjoner) må man hjelpe dem. Det en profesjonell servicemedarbeider da gjør - en lærer inkludert - er å oppsummere hva man er kommet til og hva neste skritt nå for en sjøl og/eller den andre er for å føre saken videre, forhøre seg om den andre har noe annet fagrelatert på hjertet og etter å ha avklart det motsatte avrunde samtalen hurtigst mulig uten å være uforskammet.

 

En lærer som ikke klarer å håndtere slikt er uprofesjonell og lever i en rosenrød idealverden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...