Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finanas og økonomistyring I 2013 BI


Anbefalte innlegg

Overskudd 13 500 000

TK utgjør 80% av salgsinntekten

DG 40%

 

Hva er de faste kostnadene?

 

Her må jeg vel finne salgsinntekten først?

 

TK utgjør 80% --> overskudd utgjør 20%

 

Salgsinntekt = overskudd / 0.2 = 13 500 000 / 0.2 = 67 500 000

 

TK = 67 500 000 * 0.80 = 54 000 000

 

VK = 67 500 000 * 0.6 = 40 500 000 (DG = 40%, det betyr at VK = 60%)

 

FK = TK - VK = 13 500 000

 

Mvh

Dipanshu Sharma fra http://enkeleksamen.no

Endret av Dipanshu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Industribedriften Horten Teknologi AS produserer to produkter, X og Y. I 4. kvartal 2012 hadde bedriften en omsetning på kr. 30.000.000 fordelt på 40% på produkt X og 60 % på produkt Y. DG for X var 45%. DG for Y var 35%. Bedritens FK utgjorde 10.000.000. Bedriftens VK er proporsjonale. Hva er bedriftens resultat (overskudd/underskudd) i 4. kvartal 2012? Hva var bedriftens nullpunktomsetning i 4. kvartal 2012?

 

Her fant jeg ut at TVK var 18 300 000. Stemmer dette?

Resultat = TDB - TFK

TDB= ant * (pris-VK) ----> blir omsetningen "prisen her"?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hva slags oppgaver er det dere spør om egentlig?

 

Fasiten til arbeidskravene ligger ute? Og om det er oppgaver i arbeidsheftet det er snakk om så foreligger det fasit til disse også?

Lenke til kommentar

Hei,

 

på oppgave 7/8: Hvorfor legges ikke avskrivningene til i løsningsforslaget? Er det kun fordi en ikke skal ta med skatt og at en ikke får noen skattmessige fordeler?

 

Løsningsforslag/sensorveiledning: "*en.pdf"

En kontantstrøm viser bare inn- og utbetalinger. Avskrivninger regnes som en kostnad.

 

Eksempel for å forklare forskjellen mellom tre sentrale begreper:

1.1.2002 kjøper du en maskin (AM) på kreditt og mottar den samme dag. Du mottar en faktura som skal betales innen slutten av måneden. Her har det oppstått en utgift, men du har ikke betalt noe enda.

En maskin kan være utrolig dyr, og hvis du kostnadsfører hele beløpet med en gang vil du få et ganske stort underskudd i kjøpsåret. Derfor resultatfører man kostnadene periodevis gjennom hele brukstiden. Dette kaller vi avskrivninger. Disse avskrivningene regnes altså som en kostnad, og påløper mens du bruker maskinen. Men husk, du har fremdeles ikke betalt noe enda.

Betalingen skjer først når fakturaen innfris - ved slutten av januar. Det er først her penger går ut av bankkontoen for å betale maskinen. Dette regnes som en utbetaling.

 

En kontantstrøm viser kun inn- og utbetalinger. Inn- og utbetalinger er altså alt som får saldoen på bankkontoen til å endres. En avskrivning vil ikke føre til at du må foreta uttak fra bankkontoen, og derfor skal det heller ikke med i kontantstrømmen.

Endret av ggree
Lenke til kommentar

En kontantstrøm viser bare inn- og utbetalinger. Avskrivninger regnes som en kostnad.

 

Eksempel for å forklare forskjellen mellom tre sentrale begreper:

1.1.2002 kjøper du en maskin (AM) på kreditt og mottar den samme dag. Du mottar en faktura som skal betales innen slutten av måneden. Her har det oppstått en utgift, men du har ikke betalt noe enda.

En maskin kan være utrolig dyr, og hvis du kostnadsfører hele beløpet med en gang vil du få et ganske stort underskudd i kjøpsåret. Derfor resultatfører man kostnadene periodevis gjennom hele brukstiden. Dette kaller vi avskrivninger. Disse avskrivningene regnes altså som en kostnad, og påløper mens du bruker maskinen. Men husk, du har fremdeles ikke betalt noe enda.

Betalingen skjer først når fakturaen innfris - ved slutten av januar. Det er først her penger går ut av bankkontoen for å betale maskinen. Dette regnes som en utbetaling.

 

En kontantstrøm viser kun inn- og utbetalinger. Inn- og utbetalinger er altså alt som får saldoen på bankkontoen til å endres. En avskrivning vil ikke føre til at du må foreta uttak fra bankkontoen, og derfor skal det heller ikke med i kontantstrømmen.

Men om det hadde vært skatt med, ville jo kontantstrømmen vært annerledes?

Salgsinntekter

- Kostnader

- Avskrivninger

= res. før skatt

- skatt

= res. etter skatt

+ Avskrivninger

- Investering ... + salgsverdi

= KS

Lenke til kommentar

--------

 

I tillegg, er det ikke feil under løsningsforslaget for oppgave 23 (TKR)?

De bruker Res før skatt / gj.EK

Og ikke (Driftsres + renteinnt) / gj.EK

Du skal ikke regne TKR i den oppgaven. De spør om EKR :)

 

TKR=res.f.s+rentekostnader/gjsn.TK

 

EKR=res.f.s/gjsn.EK

Endret av Smas90
Lenke til kommentar

I eksamen 16.12.11 lurer jeg på hvordan man kommer frem til 3% ved hjelp av kalkulatoren. Jeg gjør eksakt det som står i fasiten, men får 89,999.

 

Er det lettere å bruke rentetabell på disse oppgavene, og hvor finner jeg rentetabellene?

 

Edit: når har jeg fulgt oppskriften på It's men fremdeles får jeg helt feil svar, dog annerledes fra i sted. Har også prøvd på eksemplene som ligger i oppskriften - får helt feil svar der også.

Endret av Smas90
Lenke til kommentar

I eksamen 16.12.11 lurer jeg på hvordan man kommer frem til 3% ved hjelp av kalkulatoren. Jeg gjør eksakt det som står i fasiten, men får 89,999.

 

Er det lettere å bruke rentetabell på disse oppgavene, og hvor finner jeg rentetabellene?

 

Edit: når har jeg fulgt oppskriften på It's men fremdeles får jeg Tranøy feil svar, dog annerledes fra i sted. Har også prøvd på eksemplene som ligger i oppskriften - får helt feil svar der også.

2ND (gul) + "." (FORMAT). Bla nedover, så skal det stå:

DEC = 8

DEG

Chn

----

2ND (gul) + "PMT" (BGN), så skal det stå:

END

 

og prøv igjen. Husk å sette PMT til 0

Lenke til kommentar

2ND (gul) + "." (FORMAT). Bla nedover, så skal det stå:

DEC = 8

DEG

Chn

----

2ND (gul) + "PMT" (BGN), så skal det stå:

END

 

og prøv igjen. Husk å sette PMT til 0

Jeg får fremdeles det samme. Jeg trykker følgende;

 

10N, -10.000PV, 13.439,16FV, CPT, I/Y

 

Som fasiten sier, så er svaret 3%. Jeg får I/Y=89,9999.

 

Nå har jeg også sett kalkulatorkurs videoen som ligger på it's learning (del 1). Jeg gjør akkurat de samme "trykkene" som de gjør i videoen, men allikevel får jeg totalt feil svar når jeg gjør første oppgaven der man bruker de grå tastene (starter i ca det 17 min). Jeg skjønner ingenting..

 

Edit: takk for hjelpen, fant ut at det bare var å resete kalkulatoren :p herregud, man lærer så lenge man lever :)

Endret av Smas90
Lenke til kommentar

For eksamen 31.05.2013, oppgave 25:

25. Anta at det både per 31.12.20x0 og 31.12.20x1 er skjulte reserver i varelageret. Varelageret står på begge tidspunkter bokført i regnskapet med en verdi som er 10% lavere enn korrekt verdi. Hva er korrekt driftsresultat for 20x1?

Fasit:

Skjulte reserver per 31.12.20x1: 2 970 * 10/90 = 330

Skjulte reserver per 31.12.20x0: 2 700 * 10/90 = 300

Økning skjulte reserver 30

Hvorfor i alle dager brukes det *10/90, og ikke *0,10? Sett at det hadde vært 20% lavere, ville da utregningen vært *20/80?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...