Gå til innhold

gaming pc build


Anbefalte innlegg

Hei alle i hop. skal gå til innkjøp av ny gaming pc (enten en fra komplett eller bygge selv, det som svarer seg best pengemessig). tenker å kjøre en build som følger

 

gtx 780 3 gb ddr5

750w psu

MSI Z87-G45 Gaming, Socket mobo (mulighet for sli senere)

8 gb ram

120gb ssd

1 tb hdd

enten haswell i5 4670k eller i7 4770k cpu

Corsair Carbide 200R Midi Tower

 

spørsmålene mine er som følger:1, er 750w psu nok for sli senere med 2x 780 kort? hvis ikke vil ett 850w funke for det er bare 150kr ekstra(spare det man kan hvis ikke :p).

 

2. Er det verd å investere de ekstra 600 kr i i7 prossesoren for gaming?

 

3. kabinettet er noe av det billigste jeg fant(er ikke optatt av led lys osv) og det har nok plass sånn som det er nå men vil det være stort nok for sli senere? og vil kjølingen være grei nok med stock fans? skal ikke overclokke med det aller første

 

4. har en del coolermaster vifter liggende fra en ca 4-5 år gammel pc er det mulighet for at disse kan brukes på det nye opsettet? eller har kabler og slikt forandret seg sånn at ting ikke lenger passer osv.

vet at disse spørsmålene sikkert høres teit ut for de som har peiling, men er evig takknemmelig for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1, er 750w psu nok for sli senere med 2x 780 kort? hvis ikke vil ett 850w funke for det er bare 150kr ekstra(spare det man kan hvis ikke [/size] :p).[/size]

750w er nok, pass på det er av god kvalitet.

2. Er det verd å investere de ekstra 600 kr i i7 prossesoren for gaming?[/size]

For gaming, nei.

3. kabinettet er noe av det billigste jeg fant(er ikke optatt av led lys osv) og det har nok plass sånn som det er nå men vil det være stort nok for sli senere? og vil kjølingen være grei nok med stock fans? skal ikke overclokke med det aller første[/size]

Det er ikke verdt å spare 300kr på kabinett. Hvis du oppgraderer senere er det greit å ha et bra kabinett.

4. har en del coolermaster vifter liggende fra en ca 4-5 år gammel pc er det mulighet for at disse kan brukes på det nye opsettet? eller har kabler og slikt forandret seg sånn at ting ikke lenger passer osv. [/size]

vet at disse spørsmålene sikkert høres teit ut for de som har peiling, men er evig takknemmelig for all hjelp :)[/size]

De fleste vifter har standardkontakter, disse passer enda.
Lenke til kommentar

budsjettet ligger rundt 12 000 men jeg strekker det helt opp til 14 000 hvis jeg får en pc som er vesentlig bedre og "future proof" mus og tastatur har jeg og en pc skjerm/ 52" tv, men vurderer å kjøpe ny skjerm og :) jeg har lyst at pcen i utgangspunktet skal kunne dra alle spill på ultra nå når jeg kjøper den inkludert bf4 og at det skal være mulig å oppgradere senere til sli :) psuene står mellom

Corsair CX 750M, 750W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular. 4x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 6x Molex [info]

og


XFX ProSeries XXX Edition 850W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin PCIe, 19x SATA, 16x Molex

 

sorry for tregt svar var okkupert i hele går :p

Lenke til kommentar

har i tillegg ett annet spørsmål, krever det mer av en pc å vise bilde på en 1080p tv skjerm på 52 tommer enn en 1080p pc skjerm på 24"? eller er det kun når selve oppløsningen blir høyere som ved flere skjermer satt sammen? :)

Kun oppløsning teller.

Selv integrert grafikk i dag vil kunne kjøre full HD oppløsning til film.

 

Det eneste man kan "futureproofe" i et system er PSU og kabinett. Resten vil alltid være utdatert ganske raskt. Hvis du hadde kjøpt en bra PSU og et bra kabinett på forrige bygg kunne du brukt de enda.

Lenke til kommentar

Lagde en liten handleliste til deg ;)

 

Kabinett er smaksak, men jeg liker et stilrent og stille kabinett så jeg la nå med R4en.

 

 

Ang skjermkort, du betaler så ekstremt mye mer for noen få % ekstra ytelse, så jeg mener at det skal holde med 770 og så kan du heller kjøpe deg et nytt om et par år.

 

Som du også ser så har jeg ikke lagt ved en HDD, dette legger du nå til selv viss du trenger og ikke har fra før. Men la heller med en litt større SSD.

Erfaringsmessigt så blir 120GB litt for lite. Nett kjøpt meg en 500GB men det blir litt dyrt igjen.

 

 

 

 

post-89286-0-98951200-1379323778_thumb.png

Lenke til kommentar

Lagde en liten handleliste til deg ;)

 

Kabinett er smaksak, men jeg liker et stilrent og stille kabinett så jeg la nå med R4en.

 

 

Ang skjermkort, du betaler så ekstremt mye mer for noen få % ekstra ytelse, så jeg mener at det skal holde med 770 og så kan du heller kjøpe deg et nytt om et par år.

 

Som du også ser så har jeg ikke lagt ved en HDD, dette legger du nå til selv viss du trenger og ikke har fra før. Men la heller med en litt større SSD.

Erfaringsmessigt så blir 120GB litt for lite. Nett kjøpt meg en 500GB men det blir litt dyrt igjen.

 

 

 

 

absolutt ikke dum den listen, takk :) men lurer på det med cpu kjøler, er den stockfannen som følger med på prossesoren så dårlig at det er lurt å kjøpe en annen kjøler? og når det kommer til gtx 770 så vet jeg at man får mer for pengene men det har jo "bare" 2 gb vram, vet at dette er nok for stortsett alt som er på markede nå(hvis man ikke kjører flere skjermer, men f.eks bf4 er det jo anbefalt med 3 gb vram. skulle helst sett at jeg kunne hatt gpuen i 3-4 år og heller bare sette inn et til i sli :p. og den 750w psuen den vil klare sli senere uten problemer? :) og et siste spørsmål, ser det er tilbud på dustinhome på hd 7990 6 gb til 4800kr er dette verd å kikke på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...