Gå til innhold

Erstatter for gammel HTPC for film (må takle cinavia)


Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Jeg tror det nærmer seg pensjonsalderen for min TViX 6600N, da den ikke alltid klarer å henge med på Blu-ray filmer lenger. Har fungert smertefritt i 4 år snart :) Det går fint å spille av fra USB, men ser ut som den sliter med å buffre over nettverket, selv om den bare bruker 1-3MB/s av kapasiteten. Siden jeg kun streamer fra en NAS så trenger jeg å fornye meg litt. Så jeg trenger en ny HTPC rett og slett, og bortsett fra den åpenbare at den takler alt av formater og har "vanlige" utganger, så ser jeg etter følgende:

 

- Må takle streaming av Blu-ray filmer, aller helst med menyer og (BD-live er det heter?), type 50GB+ iso filer, etc.

- Må kunne spille av filmer med cinavia

- ikke noe mus/tastatur løsning. Fjernkontroll takk!

- Helst noen fine menyer som ikke lagger gamleerik (for å være ærlig er menysystemet på tvix'en noe trist :))

- Hadde ikke gjort noe med et Blu-ray drev heller, selv om det ikke er et must om jeg finner den perfekte boksen

- Trenger ikke ha noe intern HDD da jeg unsett bare streamer alt fra en NAS.

 

Finnes det ferdigbokser, som passer sånn noenlunde inn i stereobenken, som kan gjøre dette "out-of-the-box", eller anbefaler dere meg å grave med ned i å sette opp en egen HTPC ? Er så lenge siden jeg har rota med dette, at har detti helt av lasset.. :)

 

Når jeg tenker meg om er det eneste jeg savner fra min gamle traver skikkelig Blu-ray streaming som ikke henger etter.

 

Noen erfaringer ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cinavia er ikke noe selve PCen har noe med. Det er avspillerprogramvaren som håndterer dette. Hvis du skal ha en "boks" som er "Blu-ray-sertifisert" så må du regne med at de en eller annen gang må implementere Cinavia. Derfor er det tryggeste å bygge en PC selv, og rippe til f.eks. MKV og spille av med XBMC eller tilsvarende.

 

De fleste av dagens nyere PCer takler HD uten problemer. Det er heller nettverksytelsen som er problemet. Har du kablet nettverk er du sikret, men hvis det er Wi-Fi du har må du sørge for god forbindelse for å få stabil overføring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Cinavia er ikke noe selve PCen har noe med. Det er avspillerprogramvaren som håndterer dette. Hvis du skal ha en "boks" som er "Blu-ray-sertifisert" så må du regne med at de en eller annen gang må implementere Cinavia. Derfor er det tryggeste å bygge en PC selv, og rippe til f.eks. MKV og spille av med XBMC eller tilsvarende.

 

De fleste av dagens nyere PCer takler HD uten problemer. Det er heller nettverksytelsen som er problemet. Har du kablet nettverk er du sikret, men hvis det er Wi-Fi du har må du sørge for god forbindelse for å få stabil overføring.

 

Jepp, jeg innså nettopp selv egentlig at det ikke går å kombinere Blu-ray spiller og "manglende" støtte for Cinavia. Det er vel der BDLite kommer inn i bildet såvidt jeg har skjønt, for de som vil møtes på halvveien, og ikke vil betale for lisensene.

 

HD i seg selv er ikke problemet, mediaspilleren jeg har nå takler alt fint den og. Den tar også Bluray filmer om jeg har de på USB, men den sliter altså via nettverket (kablet).

 

Greia er at jeg ikke skal konvertere noenting, jeg skal spille av Bluray filmer i ISO format direkte over nettverket, typisk 50GB+, og det var her boksen min begynte å slite litt.

 

Uansett, har sett litt på noen mediaspillere fra Dune, og de ser jo litt lovende ut sånn sett. Skal undersøke litt mer

 

Jeg ville ventet på Intel NUC haswell som forhåpentligvis kommer i oktober. Liten sak, hvor du kjøper msata hdd, litt minne og legger inn OS. Den har tom IR og ser ut til å være midt i blinken for små HTPC.

 

Legg inn Openelect, så er det fiks ferdig mediasenter på en halvtime.

 

Tja, jeg har egentlig en følelse av at de fleste mediaspillere klarer å tygge unna det meste. Den 4 år gamle boksen jeg har nå klarer jo Bluray med 20k+ bitrate om jeg kobler til en USB disk og ikke spiller fra nettverket. Så akkurat det tar jeg ikke så tungt.

 

Men den NUC boksen så jo ganske interessant ut forsåvidt, hadde jeg ikke hørt om før. Får underøke den og litt nærmere. Hadde isåfall tenkt mer i retning av XBMC, har Openelect noen fordeler over dette, annet enn at det antakeligvis tar lenger tid enn 30min å sette den opp ? ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg har egentlig falt på å bygge min egen HTPC kjørende XBMC med Windows i bunnen. Har falt på et chassis fra Streacom, men trenger litt hjelp med valg av hovedkort/CPU.

 

Hva i all verden er bra til HTPC nå om dagen, alle disse modell numrene sier meg ingenting :(

 

Helst ikke noe over 65W TDP (?) som er hva chassiset er designet for. Jeg vil ha noe som er snappy og lynrask. Har hørt noe om AMD CPUer har god innebygget dekoding av video ?

 

Jeg trenger

 

* spdif ut for lyd

* HDMI for video

* noe med støtte for media center fjernkontroll eller logitech harmony ?

* Noe som får alt av menyer til å gå superglatt og fint

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig falt på å bygge min egen HTPC kjørende XBMC med Windows i bunnen. Har falt på et chassis fra Streacom, men trenger litt hjelp med valg av hovedkort/CPU.

 

Hva i all verden er bra til HTPC nå om dagen, alle disse modell numrene sier meg ingenting :(

 

Helst ikke noe over 65W TDP (?) som er hva chassiset er designet for. Jeg vil ha noe som er snappy og lynrask. Har hørt noe om AMD CPUer har god innebygget dekoding av video ?

 

Jeg trenger

 

* spdif ut for lyd

* HDMI for video

* noe med støtte for media center fjernkontroll eller logitech harmony ?

* Noe som får alt av menyer til å gå superglatt og fint

Hvis det passer i kabinettet så er et godt valg Intel HB77EB hovedkort, det har alle muligheter du trenger og CIR header som er en spesiell tilkobling for IR mottaker som støtter eHome protokollen til Microsoft som igjen betyr at alle MCE fjernkontroller og Logitetech Harmony funker 100%(CIR MOTTAKEREN KAN KJØPES PÅ EBAY, MÅ IKKE FORVEKSLES MED USB MOTTAKER)

Som CPU kan jeg anbefale Core i3-3225 på 55W.

Jeg bruker denne kombinasjonen og det fungerer aldeles glimrende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hvis det passer i kabinettet så er et godt valg Intel HB77EB hovedkort, det har alle muligheter du trenger og CIR header som er en spesiell tilkobling for IR mottaker som støtter eHome protokollen til Microsoft som igjen betyr at alle MCE fjernkontroller og Logitetech Harmony funker 100%(CIR MOTTAKEREN KAN KJØPES PÅ EBAY, MÅ IKKE FORVEKSLES MED USB MOTTAKER)

Som CPU kan jeg anbefale Core i3-3225 på 55W.

Jeg bruker denne kombinasjonen og det fungerer aldeles glimrende.

 

Noen fordeler med Intel vs. AMD på dette ? Jeg leste nettopp dette på Anandtech, og ble litt småbekymret for 50Hz modusen det tilsynelatende ikke gikk å få til ?

 

Jeg er avhengig av å kunne tvinge output til 50Hz, ellers sliter plasma TV'en min av en eller annen merkelig grunn.

 

Da frister det mer å gradere seg og gå for AMD..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Har 50Hz output her, testet det nå etter å ha lest innlegget ditt. Tror ikke det skulle by på store problemer. Går du for AMD så mister du muligheten for CIR headeren på hovedkortet, såvidt jeg vet så finnes dette bare på noen kort fra Intel.

Hadde AMD tidligere men har ikke vurdert å bytte tilbake. Intel sine hovedkort og cpuer jobber så godt sammen at det er en fryd. På mange av de, inkl DH77EB så har du også muligheten til mPcie eller mSata SSD som er meget plass besparende. Jeg bruker den kortplassen til en mPcie bridge for 4 TV tunere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hvis det passer i kabinettet så er et godt valg Intel HB77EB hovedkort, det har alle muligheter du trenger og CIR header som er en spesiell tilkobling for IR mottaker som støtter eHome protokollen til Microsoft som igjen betyr at alle MCE fjernkontroller og Logitetech Harmony funker 100%(CIR MOTTAKEREN KAN KJØPES PÅ EBAY, MÅ IKKE FORVEKSLES MED USB MOTTAKER)

Som CPU kan jeg anbefale Core i3-3225 på 55W.

Jeg bruker denne kombinasjonen og det fungerer aldeles glimrende.

 

Jeg fant ikke det hovedkortet du nevnte. Hvis det var DH77EB du mente, så er det lite aktuell for min del da det ikke støtter Haswell såvidt jeg kan se. Imidlertid så "etterkommeren" DH87RL ganske interessant ut. Den støtter CIR også, men jeg lurer på om ikke disse IR sakene kan kobles mot USB power også, og i såmåte ikke være avhengig av en CIR kontakt.

 

Det andre hovedkortet jeg har sett litt på er ett fra ASUS, H87M-PRO. Noen anelse hvordan jeg kan se om dette støtter USB power-on ?

 

Jeg har egentlig funnet ut at det ikke er så dumt å gå for Intel allikevel, de nye Haswell CPUene er jo ganske gjerrige på energi, og det er jo det jeg trenger. Har sånn havveis bestemt meg for en i3-4130T, men jeg må nok vente en liten uke før butikker får den inn. Ivy Bridge som du nevner (i3-3225) er helt ubrukelig for meg, da den har 24Hz problemet (framedrop hvert 40.sek), som først ble løst med haswell (etter det jeg har lest på nettet ihvertfall).

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg anbefalte Intel kort med CIR header er at det virker 100% i motsetning til de aller fleste USB løsninger som finnes, de bruker nemlig ikke den samme standarden alle sammen. Det kan fort skape problemer med funksjoner og knapper som ikke virker osv.

I3-3225 fungerer helt perfekt uten framedrops her i huset men Haswell er selvfølgelig en bedre og nyere versjon

Når det gjelder Asus kortet og USB power on så kan du bare laste ned manualen å se der(Nok en grunn til å velge et kort med CIR da denne funksjonen funker rett ut av boksen med fjernkontrollen).

Jeg har testet utallige kombinasjoner av hovedkort, Cpu og IR mottakere men etter jeg begynte med Intel kort så er ikke dette noe å gruble på lenger, det bare virker

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Grunnen til at jeg anbefalte Intel kort med CIR header er at det virker 100% i motsetning til de aller fleste USB løsninger som finnes, de bruker nemlig ikke den samme standarden alle sammen. Det kan fort skape problemer med funksjoner og knapper som ikke virker osv.

I3-3225 fungerer helt perfekt uten framedrops her i huset men Haswell er selvfølgelig en bedre og nyere versjon

Når det gjelder Asus kortet og USB power on så kan du bare laste ned manualen å se der(Nok en grunn til å velge et kort med CIR da denne funksjonen funker rett ut av boksen med fjernkontrollen).

Jeg har testet utallige kombinasjoner av hovedkort, Cpu og IR mottakere men etter jeg begynte med Intel kort så er ikke dette noe å gruble på lenger, det bare virker

 

Hvilken IR mottager bruker du da ? Såvidt jeg kan se så er Streacom IR mottager ikke CIR connector men USB ?

 

Og jeg har vært gjennom manualen til Asus hovedkortet. Den sier ikke noe om wake on USB, kun noe om PCIe portene, noe som får mistankene mine om at det ikke funker. Har også en jeg kjenner med asus hovedkort som heller ikke får det til å virke, så tror jeg styrer unna asus i denne omgang (selv om jeg har likt asus tidligere..). Det eneste alternativene er ASRock som vanligvis har dette, men jeg får litt firstprice-vibber når jeg hører det navnet, så tror jeg holder meg til Intel jeg da :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Jeg bruker denne: http://www.ebay.com/itm/IR-Receiver-w-Cable-and-Custom-Mounting-Bracket-for-Intel-CIR-Motherboards-/330715484908?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4d002dd2ec

sammen med Logitech Harmony One, konfigurert som Microsoft Media Center PC

 

Jeg har også prøvd den til Streacom og den fungerte bare delvis og viste seg vanskelig å få konfigurert riktig.

 

Du kan lese mer om CIR mottakeren her: http://shop.inteset.com/remotes-receivers

Ser faktisk ut til at de har en modell for Asrock hovedkort også, da har Asrock tydligvis hovedkort med CIR støtte.

I tillegg til mottaker pluggen på Intel kortene er det også en sender plugg som skal la deg kontrollere flere enheter med samme fjernkontrollen, jeg har ikke sett noen moduler for dette og da selvføgelg ikke prøvd denne funksjonen.

Hvis du velger Intel kort og CIR mottaker så husk på at funksjonen må aktiviseres i BIOS før den kan brukes.

Endret av qtek
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Slettet-qfohT7

 

Siden du tok opp igjen denne tråden, så får jeg nesten forklare hva jeg endte opp med, selv om de boksene du linker så fine ut. Jeg endte opp med å bygge egen maskin med selvvalgte komponenter. Det jeg endte opp med var følgende:

 

Kabinett: Streacom FC5 OD fanless chassis

Hovedkort: Intel DH87RL

CPU: Intel haswell i3-4130T

SSD: Samsung EVO 120GB

+andre diverse deler.

 

Maskinen er passivt kjølt, og funker egentlig som smurt. Bluray-ISO går nå smertefritt over nettverket, og det var jo en del av målet mitt.

 

Selv om det skal sies at XBMC har noen irriterende bugs og irritasjonsmomenter jeg nesten forventet ikke var tilstedet.. men det finnes vel ikke bedre alternativ heller. Jeg prøvde Plex, men det var ikke noe særlig for mitt bruk.

 

Jeg bruker denne: http://www.ebay.com/itm/IR-Receiver-w-Cable-and-Custom-Mounting-Bracket-for-Intel-CIR-Motherboards-/330715484908?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4d002dd2ec

sammen med Logitech Harmony One, konfigurert som Microsoft Media Center PC

 

Jeg har også prøvd den til Streacom og den fungerte bare delvis og viste seg vanskelig å få konfigurert riktig.

 

Du kan lese mer om CIR mottakeren her: http://shop.inteset.com/remotes-receivers

Ser faktisk ut til at de har en modell for Asrock hovedkort også, da har Asrock tydligvis hovedkort med CIR støtte.

I tillegg til mottaker pluggen på Intel kortene er det også en sender plugg som skal la deg kontrollere flere enheter med samme fjernkontrollen, jeg har ikke sett noen moduler for dette og da selvføgelg ikke prøvd denne funksjonen.

Hvis du velger Intel kort og CIR mottaker så husk på at funksjonen må aktiviseres i BIOS før den kan brukes.

 

Siden tråden ble plukket opp igjen, kan jeg jo spørre. Jeg har faktisk, som du selv også sier, store problemer med USB recieveren som jeg har. Jeg kjøpte Streacoms USB reciever og fjernkontroll, da jeg rett og slett ikke fant CIR reciever. Ingen av linkene dine virker, og jeg klarer ikke finne andre som selger dette lenger?

 

Recieveren fra Streacom er ihvertfall ikke noe å skryte av. Den er lite responsiv, mange av knappene virker ikke (og lar seg heller ikke konfigurere med programvaren som følger med), altfor ofte registreres ikke trykk, mange ganger dobbelt-registreres tastetrykk, og den er generelt grusomt irriterende i bruk. Faktisk ødelegger den hele HTPC opplevelsen! Det er ikke fjernkontrollen som er problemet, har prøve en harmony one mot denne recieveren også, med samme resultat. Hadde håpet å finne en CIR reciever som du beskrev, men klarer ikke finne noen plass.. :(

Lenke til kommentar

Ser at de har sluttet å produsere CIR mottakerne dessverre, da vil jeg nesten anbefale deg å kjøpe en av de andre modellene som Inteset produserer, da produktene deres holder en høy kvalitet.

Den Streacom mottakeren er noe forferdelige greier og du opplever akkurat de samme problemene som jeg hadde.

Når det gjelder XBMC og de problemene du opplever, har du testet Mediaportal?

Endret av qtek
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Ser at de har sluttet å produsere CIR mottakerne dessverre, da vil jeg nesten anbefale deg å kjøpe en av de andre modellene som Inteset produserer, da produktene deres holder en høy kvalitet.

Den Streacom mottakeren er noe forferdelige greier og du opplever akkurat de samme problemene som jeg hadde.

Når det gjelder XBMC og de problemene du opplever, har du testet Mediaportal?

 

Ja, jeg har vel endt opp med at recieveren er det svake leddet her. Så det blir nok til å skifte den ut, har lest gode ting om Inteset, så får prøve en mottaker derfra og se om ting bedrer seg.

 

XBMC er vel det beste alternativet som finnes, og strengt tatt er jeg stort sett fornøyd. Har prøvd MediaPortal også, men det mangler mange ting. F.eks liker jeg subtitle funksjonen i xbmc veldig godt. Det som irriterer meg aller mest er dog følgende:

 

- Jeg har alt liggende på en NAS. Auto update funksjonen (watchdog add-on, evt. ved å trykke "clean library" manuelt) sletter da hele biblioteket hvis det er nettverksproblemer eller at NASen ikke har startet skikkelig fra dvale!

- De fleste andre skin enn Confluence som default er noe ustabil og lagger til tider. Bruker nå Aeon MQ5, som er stort sett greitt.

- Får ikke filmene i "recently added movies" til å vises sortert etter når de ble lagt til biblioteket (slik som det visstnok fungerte i v.11 eden), men sorteres på tidstempel på "last modified" på selve fila. Selv etter alle kunstens regler med redigering av advancesettings.xml..

- Til tider ustabilt, og må restartes fra tid til annen for at menyer og avspilling skal gå smertefritt. Men usikker på om dette er xbmc eller Windows 7 issue.

 

Har prøvd OpenELEC også, men her funker ikke suspend to RAM (S3) så dermed helt ubrukelig for min del. Det neste blir å legge inn Windows 8 og prøve det. Men det er egentlig småproblemer da, men uansett ting som burde vært unødvendig spør du meg etter 15+ år med utvikling av programvaren ;-)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg har brukt Mediaportal i mange år og er fornøyd med det, hva er det du mener mangler i MP kontra XBMC?

Har testet XBMC mange ganger men blir aldri fortrolig med det

 

Det jeg digget med XBMC var subtitle funksjonen, som automatisk henter ned subtitles fra nettet mens man spiller av filmen, og hvis den ikke klarer det automatisk velger man riktig fra en liste hentet fra opensubtitles.org. En funksjon jeg har lært meg på den korte tiden å like så godt at den veier tungt ved å bytte..

 

Men nå har jeg brukt ganske mye tid på å "customize" xbmc også slik at jeg har fått den slik jeg vil ha, med unntak av noen irritasjonsmomenter som nevnt. Tror man må bruke tid på det for å bli helt komfortabel med xbmc..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...