Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Negative sider ved Videregående skolene i Oslo


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går i 10. Klasse nå og lurer på hva de negative sidene ved noen videregående skolene i Oslo. Man får ikke vite hva som er negativt ved skolene så man vet ikke hvilken skole man skal ta.. Vet dere noen negative sider ved katta, Elvebakken, Fyrstikkalleen, Nydalen, foss og ulsrud? Dere kan gjerne skrive om flere skoler hvis dere vil^^

post-275800-255809_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg går i 10. Klasse nå og lurer på hva de negative sidene ved noen videregående skolene i Oslo. Man får ikke vite hva som er negativt ved skolene så man vet ikke hvilken skole man skal ta.. Vet dere noen negative sider ved katta, Elvebakken, Fyrstikkalleen, Nydalen, foss og ulsrud? Dere kan gjerne skrive om flere skoler hvis dere vil^^

Det eneste du burde gå etter når du skal velge skole er miljø og lærerne. Ikke la deg lure av nyoppussede bygg etc. Er miljøet bra og nivået på lærerne høyt vil du trives uansett om bygget holder på å falle sammen. Du skal tross alt gå på en skole for å lære. Godt miljø og gode lærere gir deg gode karakterer. Høyere inntakskrav gir gjerne et høyere faglig nivå, men samtidig kan gode lærere veie opp for et noe dårlig faglig nivå. Blir derfor vanskelig å sammenligne når man ikke har noen statistikk på lærerne.

 

Når det er sagt vil jeg definitivt prioritere nivået på lærerne. De blir som en mentor for deg gjennom de tre årene. Gir læreren deg lyst til å jobbe med faget vil du oppnå gode karakterer. En håpløs lærer vil demotivere deg uansett om nivået på elevene er høyt. Samtidig vil en god lærer motivere deg og gjøre skoledagen morsom uansett om elevene ikke er på det høyeste nivået. Du kan gjøre det bra selv om de fleste andre ikke gjør det samme.

 

De aller fleste har bare gått på én vgs, så det er få som kan sammenligne med andre skoler. Dere har vel en dag der dere får besøke skolene? Da anbefaler jeg deg å stille spørsmål til elevene og be de fortelle om lærerne. De aller fleste vil pynte på sannheten slik at de ikke svekker omdømmet av skolen. Svekker de skolens omdømme vil de også svekke deres eget omdømme. Prøv derfor å få flest mulig ærlige svar. Be de konkret om å fortelle noen svakheter om skolen. Det er først da de sprekker, og da kan du endelig få noen relevante svar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk dere^^ jeg er mest ute etter de beste lærerne for å bli mer motivert og helst ikke lærere som ser ned på noen av elevene sine fordi de har et lavt snitt eller lærere som viser veldig at de har en yndlingselev og gir eleven gode karakterer bare fordi eleven er yndlingseleven(har så mange slike lærere på min skole og jeg er så lei og er så umotivert til å jobbe eller lese fordi jeg kommer aldri til å få mer eller det samme som yndlingseleven)

 

Jeg har 4,5 i snitt men skal prøve å få et snitt så høyt som mulig for å kunne velge hvilken skole jeg vil ha..

btw. vet noen hvordan jeg skal få den gode karakteren når jeg vipper mellom noen karakterer? jeg vipper ofte mellom 4'ere og 5'ere og i fransk, matte, naturfag og samfunnsfag vipper jeg mellom 5'ere og 6'ere

 

det er så frustrerende å vippe mellom karakterer! jeg kunne faktisk ha hatt over 5 i snitt hvis jeg ikke hadde vippa i så mange fag..

Lenke til kommentar

Eller vis deg litt mer frem. Du har et år igjen, så still litt fler spørsmål i timen enn du har gjort tidligere. Da snakker jeg ikke om typen spørsmål du lett kan finne frem til i boken, men reflekterte spørsmål som går utover pensum. Spørsmål dere kanskje ikke lærer før på vgs. Det viser læreren at du er reflektert og ønsker å lære mer. De blir ekstremt glade over å ha slike elever i klassen.

Lenke til kommentar

En negativ side: På skoler som Katta, Foss og Elvebakken har alle som kommer inn relativt gode vitnemål fra ungdomsskolen, dette er selvfølgelig en god ting, men veldig mange får litt sjokk over å komme inn i et klassemiljø der alle presterer på høyt nivå, og når en tidligere er vant til å være blant de beste i klassen sin fra ungdomsskolen kan dette virke demotiverende for noen.

Men disse tre er veldig gode skoler med gode lærere og engasjerte elever, så det er klart det er godt miljø på dem, og det er det vel på de fleste skoler også; man vil alltids finne noen man blir kjent og venner med. Særlig i sentrumsskolene hvor det kommer folk fra hele byen og de gamle "gjengene" splittes opp. Også er det viktig å se på om skolen tilbyr aktiviteter utenom skolefag. Skolen skal ikke bare være en arena for å tilegne seg mest mulig informasjon og få gode karakterer, det er også en sosial arena. Mange skoler i Oslo har f.eks. revy og lignende, som skaper et veldig godt miljø på skolen på tvers av linjer og årskull. Går selv på Elvebakken og stortrives, tror ikke noen annen skole kan måle seg, både når det gjeder faglig og sosialt miljø (men det tenker vel alle om sin skole ;) ) Litt propaganda: SØK ELVEBAKKEN, OG BLI MED PÅ REVYEN! :)

 

- Bendik K. Erdal

Lenke til kommentar

En negativ side: På skoler som Katta, Foss og Elvebakken har alle som kommer inn relativt gode vitnemål fra ungdomsskolen, dette er selvfølgelig en god ting, men veldig mange får litt sjokk over å komme inn i et klassemiljø der alle presterer på høyt nivå, og når en tidligere er vant til å være blant de beste i klassen sin fra ungdomsskolen kan dette virke demotiverende for noen.

Men disse tre er veldig gode skoler med gode lærere og engasjerte elever, så det er klart det er godt miljø på dem, og det er det vel på de fleste skoler også; man vil alltids finne noen man blir kjent og venner med. Særlig i sentrumsskolene hvor det kommer folk fra hele byen og de gamle "gjengene" splittes opp. Også er det viktig å se på om skolen tilbyr aktiviteter utenom skolefag. Skolen skal ikke bare være en arena for å tilegne seg mest mulig informasjon og få gode karakterer, det er også en sosial arena. Mange skoler i Oslo har f.eks. revy og lignende, som skaper et veldig godt miljø på skolen på tvers av linjer og årskull. Går selv på Elvebakken og stortrives, tror ikke noen annen skole kan måle seg, både når det gjeder faglig og sosialt miljø (men det tenker vel alle om sin skole ;) ) Litt propaganda: SØK ELVEBAKKEN, OG BLI MED PÅ REVYEN! :)

 

- Bendik K. Erdal

 

Støtter Bendik over fullt ut. Elvebakken er en megabra skole med fantastisk miljø.

 

Flesteparten av elever ved videregående i Oslo trives på skolen de går på, så det blir sannsynligvis ikke krise uansett hvor du ender opp. Trikset er vel å være sosialt aktiv de første ukene, og bli kjent med folk. Men, negative ting... Vanskelig. Det meste kan vel ses på som både positivt og negativt, avhengig av hva slags person du er.

Noen liker å leke ninja og ta ekstra latintimer hver kveld, og starter på Katta. Andre liker frihet, ansvar for egen læring og teknologi, og starter på Elvebakken. Er man fra Holmenkollen starter man gjerne på Handels, Ullern eller Fagerborg. Så kan man jo snu på det til noe negativt, og si at "jeg liker ikke teknologi, på Elvebakken finnes mye teknologi, det er dumt, jeg vil ikke gå på Elvebakken."

Du finner sikkert tjukt av informasjon om de forskjellige skolene på verdensveven bare du leter litt, og så er det stort sett opp til deg å ha en kvalifisert mening om de hver skole.

 

Her fikk du to bidrag som jeg snakket om. To personer som ikke vil rakke ned på skolen fordi de selv går der. Ikke ta denne informasjonen for god fisk. Det er alltid negative sider ved alle skoler. Det er også alltid noen lærere som ikke er like bra som andre. Man kan selvfølgelig ha hatt elendige lærere på ungdomsskolen, og da vil omtrent alle lærere virke bedre på vgs, selv om de ikke nødvendigvis er det sammenlignet med andre.

 

Skillsmoiture og Erlend_: kan dere svare på hva trådstarter faktisk spør om i tittelen? Personen spør faktisk om negative sider. Det du snakker om at mye teknologi er negativt er bare vrøvl. Nevn 5 negative ting ved lærerne! Finner du ingen er du heller naiv og blind. Det er alltid forbedringspotensiale.

 

For å si det sånn.. jeg vet at Elvebakken er en god skole. Kanskje den beste i Oslo for øyeblikket. Prøver ikke si noe annet. Det eneste jeg prøver å få frem er at Elvebakken ikke er den eneste gode skolen som finnes. Og som nevnt er det lærerne som utgjør den største forskjellen på læring. Når du søker til høyere utdanning er faktisk karakterene det eneste skolene ser på. Det er vanskelig å vurdere skoler når alle snakker mest mulig positivt om sin skole. Mye lettere å sammenligne hvis folk heller påpeker de negative sidene.

Endret av yeidof
Lenke til kommentar

Nei, det var ikke bare vrøvl, det var et forsøk på å få TS til å selv vurdere hva som er positivt eller negativt ved skoler, istedenfor å få andres subjektive oppfatning av hva som er negativt. Ettersom du ber meg om å nevne noe negativt om Elvebakken skal jeg selvsagt gjøre det. Elvebakken er en skole som står veldig for ansvar for egen læring. Med det følger et digert ansvar som elevene selv får. Lærerne er vel akkurat like flinke som resten av Norges lærere, men dersom man som elev ikke selv fokuserer på å jobbe, så blir ikke noe gjort. Skolen kan dermed oppfattes som slapp, om man ikke har disiplin selv. I dette øyeblikk er dét den mest fremtredende negative siden ved skolen jeg kan komme på, beklager virkelig om jeg burde ha hatt noe mer negativt i hodet akkurat nå. Skal tenkte så hardt jeg kan på negative sider ved skolen ila. uka, og poste om jeg kommer på mer.

Læring på eget ansvar er fornuftig, men det er forskjell mellom folk. Enkelte føler kanskje et større behov for tettere oppfølging fra læreren. Trådstarter sier selv at hun ønsker lærere som er med på å motivere elevene. Elevene på Elvebakken er kanskje litt mer uavhengige og trenger ikke denne oppfølgingen i samme grad.

 

Vil si at dette svaret var mange ganger bedre enn hva du først skrev. Man har mulighet til å oppnå toppkarakterer på hvilken som helst skole. Det eneste som skiller skolene er undervisningsmetodene. Nå har Sarah et bedre grunnlag til å vurdere om Elvebakken er en skole som faktisk passer henne. Håper det fortsetter med slike svar fremover.

Lenke til kommentar

En (subjektiv) negativ side ved Elvebakken: Det er flere "lærere" som i virkeligheten ikke er lærere. F. eks. mattelærere og fysikklærere som er sivilingeniører, uten noen form for pedagogiske kurs. Vet at flere er veldig fornøyd med disse lærerne, men personlig merker jeg det på undervisningsmetoder og holdningene lærerne har ovenfor elevene at de ikke er utdannede lærere, noe jeg mener alle lærere/lektorer i vgs burde være. Slik vil jeg selvfølgelig tro det er på de fleste skoler i Oslo, men det er iallefall tilfellet ved Elvebakken.

 

Vil igjen påpeke at det sosiale miljøet på skolen burde være minst like viktig for hva du velger som det faglige miljøet, da de fleste (alle egentlig, vil jeg tro) skoler i Oslo har et faglig miljø som vil i det minste forsøke å motivere deg. Men det er stor forskjell på de sosiale miljøene på skolene. En som ville stortrivdes på Bjørnholt VGS ville antageligvis ikke hatt det like bra sosialt på Fagerborg, og omvendt. Slike forskjeller er det også på Handels, Katta, Elvebakken, Nydalen, F21, Ulsrud og Foss, og det er viktig at du finner en skole hvor du tror du blir møtt av et miljø du tror du passer inn i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...