Gå til innhold

Test: Canon EOS 100D


Anbefalte innlegg

Endelig en test..

 

100D er en interessant sak og jeg tror neppe vi har sett absolutt minimumsstørrelse for et speilrefleks enda. For egen del velger jeg optisk søker uten å nøle fremfor elektronisk. Mulig jeg handler et eksemplar når prisene er kommet under 4000,- med kitobjektiv. Men jeg håper canon klarer å hoste frem et "sammenleggbart" kitobjektiv, det burde la seg gjøre.

 

Interessant å lese at testeren mener 100D overeksponerer noe, det er vel inntrykket jeg har fra bilder tatt med 70D og, dermed bryter canon trenden med å undereksponere ca et halvt trinn, og følger nå nikon som og overeksponerer noe. Årsaken er vel antagelig for å få noe mer DR og lyserer støy. Baksiden er at man får problemer med særlig grønntonene (grønn/blå/gul påvirkes alle, men særlig er det grønn/blå toner som går på trynet og påvirker alle toner), noe canon har vært gode på tidligere.

 

Men jeg synes canon har vært for konservative med 100D, man burde levert kameraet i flere farger for å treffe særlig kvinnelige kjøpergrupper, disse er ofte svært opphengte i utseende/farger etc - ofte avgjør valget om de liker fargene og innmaten er mindre viktig.

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål ad størrelsen: Jeg har et gammelt filmkamera av typen Olympus OM-10. Det er vel enda mindre enn EOS 100D? Hva er det som gjør at det har tatt produsentene så lang tid å lage et DSLR som nærmer seg kompaktheten til dette kameraet fra 1979 (som atpåtil brukte større film enn crop-DSRL har sensor)?

Lenke til kommentar

Spørsmål ad størrelsen: Jeg har et gammelt filmkamera av typen Olympus OM-10. Det er vel enda mindre enn EOS 100D? Hva er det som gjør at det har tatt produsentene så lang tid å lage et DSLR som nærmer seg kompaktheten til dette kameraet fra 1979 (som atpåtil brukte større film enn crop-DSRL har sensor)?

OM-10 er tynnere og lavere, men bredere og tyngre.

 

Jeg vil tro at om man hadde fjernet skjermen og batteriet i 100D hadde det blitt mindre enn OM-10, men det hadde blitt lite brukbart...

Lenke til kommentar

OM-10 er tynnere og lavere, men bredere og tyngre.

 

Jeg vil tro at om man hadde fjernet skjermen og batteriet i 100D hadde det blitt mindre enn OM-10, men det hadde blitt lite brukbart...

 

I mine øyne kunne man godt ha fjernet skjermen. Kunne vært en tilleggsgreie man kan kjøpe ved siden av og feste på om man vil bruke den. Batteriet er vel på størrelsen til filmrullen og spolen, så jeg kan heller ikke skjønne hvorfor man ikke kan få like små og fine dslr og til og med fullformat. Jeg tror dog det kommer noe i disse baner ganske snart (med innebygget skjerm).

 

Henning

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...