Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen går varm ved lavere hastigheter(bykjøring) og tomgang


thomner

Anbefalte innlegg

Jeg har en Subaru Legacy 95 mod, og i det siste har jeg opplevd noen ganger at temperaturmåleren går opp når jeg kjører i hastigheter under 60 og iblant når jeg står på tomgang i kryss og venter på å komme videre. I dag fløy måleren helt på maks, men da jeg kom opp i 80 sank den brått ned igjen til normalt nivå. Jeg har etterfylt frostvæske flere ganger, men vet ikke om jeg har fylt nok, for etter noen dagers kjøring på er ekspansjonstanken tom. Er det noen som har noen formening om hva den mest sannsynlige årsaken til denne temperaturstigningen er, ettersom det ikke skjer hver gang, men bare en gang iblant? Er det kjølevæskenivået, er det en sensor eller er det noe helt annet?

Kan også tilføye at jeg har ei motorlampe som har lyst jevnlig noen år nå, men verkstedet mente det ikke var nødvendig å skifte noe så lenge den sluknet innimellom. Det jeg har en mistanke om, er at det er en kjølevæskesensor som kanskje er gåen. Et tilleggsspørsmål da er hvordan man merker at en slik sensor er gåen? Jeg har time på verksted 25.september for en annen ting, så kan få dem til å sjekke dette da, men skulle gjerne hatt svar litt før den tid, i tilfelle det ikke er bra å kjøre med bilen når den oppfører seg slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tempraturen skal ligge på Ca.90%, Det er helt normalt på gammle biler at de går varme ved tomgang og sakte kjøring, vett ikke ved nye biler. de stopper vell de nå.

 

Men orker ikke og lese alt du har skrevet heller, er litt trøtt.

Men drikker den vann ? Bruker den olje ?

Sjekk under olje lokket er det gygge der og den drikker vann, Er toppakningen gåen.
Sjekk om motoren svetter.

Lenke til kommentar

Tempraturen skal ligge på Ca.90%, Det er helt normalt på gammle biler at de går varme ved tomgang og sakte kjøring, vett ikke ved nye biler. de stopper vell de nå.

 

Men orker ikke og lese alt du har skrevet heller, er litt trøtt.

 

Men drikker den vann ? Bruker den olje ?

 

Sjekk under olje lokket er det gygge der og den drikker vann, Er toppakningen gåen.

Sjekk om motoren svetter.

 

 

Den bruker ikke noe unormalt med olje nei, hvor mye vann den bruker, er jeg ikke sikker på, men jeg har etterfylt med kjølevæske et par ganger i sommer. Er ikke noe skum eller lignende under oljelokket så vidt jeg vet, skiftet olje i sommer og da oppdaget vi ikke noe sånt. Har peilet olja flere ganger også og den ser helt normal ut.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende at vifta di ikke begynner å gå. Vifta skal slå inn når det begynner å bli varmt.

 

Det du kan gjøre for å sjekke dette er å la bilen gå på tomgang og bli varm, og følge med på om vifta slår inn. Pass på så du får skrudd av tenningen når det begynner å bli for varmt så du ikke koker bilen.

Lenke til kommentar

Hør på B25s .

 

Regner med at den har elektrisk vifte da den vell har boxer motor og da blir viskose vifte upraktisk.

 

Kobler vifte inn er neste skritt å bytte termostat hvis den ikke kobler inn ville jeg sjekket at viften og termostaten som kobler inn viften er ok. Termostaten som styrer viften er som regel montert inn i radiatoren.

 

Det er normalt at kjøleveske forsvinner hvis tempen stiger over normal på grunnn av at det i lokket til radiator/ekspansjonstank ligger en fjør som slipper ut trykk og damp(vann) hvis det blir for varmt,

 

Ta en kompresjonstest på motoren.

 

Det neste skrittet hvis de 2 første ikke virket er å skifte radiaorlokk hvis fjøren blir for slakk så den åpner for tidlig mister du trykk å vennet begynner å koke.

 

You-better-get-low

 

Det er ikke normalt på gamle biler at de går varme ved tomgang og sakte kjøring, Da er det noe som ikke er slik det skal være.

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...