Gå til innhold

Problematikk i å være lærling.


PKcyriuz

Anbefalte innlegg

Hei! Tenkte jeg bare skulle høre om der er flere som har opplevd dette etter å ha vært lærling, og bestått fagprøve i bedrift.

Jeg fikk lærlingplass og kontrakt på 2 år i en bedrift. Kullet mitt, og de 4 andre lærlingene som begynte i samme bedrift, startet i midten av september 2009. Vi hadde fagprøvene våre i slutten av august 2 år senere (hvor forøvrig alle bestod med glans). Problemet var, vi som skulle tilbake på skolen for ett siste år for å få generalstudiekompetanse, måtte vente tilnærmet et år før vi fikk komme i opptak på skole. Flere butikker og bedrifter var ikke interessert i å ansette i mellomtiden, da dette var 'kun' for kun 8-10 måneder - da vi ville koste bedriften/butikken mer penger, enn hva vi ville tjent inn. Per idag kjenner jeg 8 stykker + meg som måtte rett og slett vente hjemme i 10 måneder før vi fikk gå videre i utdanning. Andre som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere kunne tatt fagene som privatist og fått studiekompetanse? Det høres også svært lite taktisk ut å si rett ut til bedriftene at dere har tenkt å slutte etter 8-10 måneder..? Hva med å ta studiekompetanse over nettet via private skoler om man føler man trenger dette? Det koster jo litt penger, men det må da være bedre enn et svart hull på CVen.

 

Så nå sitter det 9 folk som ikke har gjort en dritt på 10 måneder fordi "vi måtte rett og slett sitte hjemme og vente :("? Jeez, ta ansvar for deres eget liv og bruk hodet en gang i blant.

Lenke til kommentar

Når en potensiell arbeidsgiver i intervju "hva har du tenkt videre?" mener du at vi skulle ha løyet da?
Om vi skulle ha tatt fagene som privatister, måtte vi uansett ha ventet tiden det tok for å komme opp til eksemene. Jeg har fast jobb og snart mitt andre fagbrev på veggen, så har ikke vært noe stort problem for meg sånn sett - ville bare vite som det er flere i andre distrikter som har opplevd dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...