Gå til innhold

Screen tearing gtx 770


Mistrael

Anbefalte innlegg

Noen her som har noen erfaringer/problemer/tips angående screen tearing og lagg med gtx 770?

 

Samboeren min kjøpte et Asus gtx 770 for litt siden og sliter med screen tearing og dårlig fps. Vi har prøvd å installere både eldre og nyere drivere, tweaket med instillinger i Nvidia settings, skrudd av vertical sync. Det er heller ikke skjermkabelen. Har screen tearing/etterslep i både windows og spill (mer merkbart når en spiller da, er ikke ekstremt synlig, men noe en merker svært godt når en sitter å bruker pcen).

 

Kjører to skjermer og i7-2600k. Det er screen tearing på begge skjermene.

 

Noen som har noen tips til hva som kan være problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

HP ZR2440W

Om dette er en 60hz skjerm, så er det ikke så rart at du får screen tearing. Dersom du ikke bruker V-Sync i spill, så vil skjermkortet(som er ganske så mye krutt i) lage mye flere bilder i sekundet enn de 60 som skjermen din klarer å vise. Dermed blir bildet på skjermen din seende ut som det blir revet i to, som vi på god engelsk og forsåvidt norsk, kaller screen tearing. Om jeg var deg ville jeg gått til innkjøp av en 120hz skjerm, da dette kan fikse problemet ditt.

 

Skal ikke utelukke at det kan være noe galt med kortet, men gtx 770 er et såpass kraftig kort at dersom du sitter med en 60hz skjerm i mindre krevende eller mer krevende spill, så vil nok screen tearing dukke opp uansett. Jeg hadde mye screen tearing på mitt kort også før jeg gikk over til en 120hz skjerm. Gaming har aldri vært så smooth som etter det :)

Lenke til kommentar

Om dette er en 60hz skjerm, så er det ikke så rart at du får screen tearing. Dersom du ikke bruker V-Sync i spill, så vil skjermkortet(som er ganske så mye krutt i) lage mye flere bilder i sekundet enn de 60 som skjermen din klarer å vise. Dermed blir bildet på skjermen din seende ut som det blir revet i to, som vi på god engelsk og forsåvidt norsk, kaller screen tearing. Om jeg var deg ville jeg gått til innkjøp av en 120hz skjerm, da dette kan fikse problemet ditt.

 

Skal ikke utelukke at det kan være noe galt med kortet, men gtx 770 er et såpass kraftig kort at dersom du sitter med en 60hz skjerm i mindre krevende eller mer krevende spill, så vil nok screen tearing dukke opp uansett. Jeg hadde mye screen tearing på mitt kort også før jeg gikk over til en 120hz skjerm. Gaming har aldri vært så smooth som etter det :)

 

Trenger nå ikke en 120 Hz skjerm for å kunne spille på et gtx 770.. 120 Hz er jo en fordel i heavy skytespill osv (noe jeg ikke har testet ut en gang), men det går allikevel fint med en 60 Hz skjerm. Uansett, her snakker jeg om screen tearing, lagg, under performance som er der både i windows og spill (blir bare mest tydelig i spill) - så å bytte skjerm vil ikke ha en hensikt. Dette er samboeren sin pc, spiller selv med samme kort på to 60 Hz skjermer uten problemer.

Lenke til kommentar

Slet med det samme for et år siden når jeg gikk til innkjøp av ett MSI 660ti.

Tearingen forsvant ikke før jeg byttet hovedkort og CPU. (Gikk fra ett P67 HK til Z77 og en 2600k CPU til 3770k).

 

Så det er nok et merkelig kompabilitets problem med komponentene.

 

Mistenker dette selv også, selvom det virker merkelig at det ikke skal gå ann å løse det problemet. Eventuelt må det være noe feil med kortet, skal vurdere å bytte skjermkort med samboeren og se om problemet løser seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...