Gå til innhold

[Løst] Generell studiekompetanse først eller fagbrev?


Anbefalte innlegg

Hei, går nå bygg og annleggsteknikk og har allerede begynt å tenke på videre utdanning etter vgs.

 

Og da var spørsmålet mitt om jeg burde ta fagbrev eller påbygg først.

 

Har hørt at det året med påbygget(vg3) er veldig hardt med mye teori og at man burde ta fagbrev først.

 

Så hva sier dere på formuet? Burde jeg ta fagbrev og eventuelt jobbe noen år, for å så ta etterutdanning, eller skal jeg gå rett på året med påbygg? Er ganske motivert for å gå på skolen, men er det virkelig så tøft som det sies?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil påstå det er vanskeligere å gå påbygg-fagbrev-universitet enn fagbrev-påbygg-universitet. Man kommer fort inn i påbygg-fagene igjen (SÅ vanskelig er de ikke, man må bare brukte bittelitt tid på fritiden og følge med i timen), men det skal mye motivasjon til for å begynne på universitet/høyskole etter mange år uten skole, siden man da som oftest står mer på bar bakke uten noen lærer du hele tiden kan forholde deg til.

 

Norsk: følg med i timen.

Matte: gjør oppgaver, oppgaver og mer oppgaver.

Naturfag: følg med i timen og les på egenhånd.

Gym: ...

Engelsk: dette lærer vel de fleste utenom skolen? Følg med i timen og minimér skrivefeil.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Tenker at det kan være lettere å fortsette å studere når du har fagene du allerede har tatt i "minnet"

Ja enig der:)

 

Jeg vil påstå det er vanskeligere å gå påbygg-fagbrev-universitet enn fagbrev-påbygg-universitet. Man kommer fort inn i påbygg-fagene igjen (SÅ vanskelig er de ikke, man må bare brukte bittelitt tid på fritiden og følge med i timen), men det skal mye motivasjon til for å begynne på universitet/høyskole etter mange år uten skole, siden man da som oftest står mer på bar bakke uten noen lærer du hele tiden kan forholde deg til.

 

Norsk: følg med i timen.

Matte: gjør oppgaver, oppgaver og mer oppgaver.

Naturfag: følg med i timen og les på egenhånd.

Gym: ...

Engelsk: dette lærer vel de fleste utenom skolen? Følg med i timen og minimér skrivefeil.

Ja, er enig at det kan være vanskeligere, men har lyst å fullføre vgs så tidlig som mulig. Og du beskrev påbygget som ganske enkelt, så det virker ikke som noe problem for min del.:)

 

Var bare det at jeg var litt usikker siden jeg hadde hørte om hvor vanskelig det var og slikt, og mange hadde anbefalt å ta fagbrev først, men er ganske skoleflink og motviert så trur ikke det blir noe problem for min del, men vi for se;)

 

Hvorfor ikke ta læretid mens man leser på fag? Det er ingen problem å ta ett fag i halvåret om du leser litt på kveldene og en helg i ny og ne. Det er vel også motiverende at du sparer ett år?

Ja, virker fristende å spare ett år, men med tanke på hvor mye arbeid som må legges ned på egenhånd så virker det litt for mye for min del.

 

 

Takk for alle svarene, ble litt mer opplyst nå:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...