Gå til innhold

bli medisin forskar deretter lege


norway12

Anbefalte innlegg

hei!

jeg går vg1 og he 1p matte og skal ta s1 på vg 2 og s2 vg3, og ønsker å bli medisin forskar i Norge og gå deretter til doktorgrad og bli lege. jeg skal ta realfag på vg 2, og tenkt å ta kjemi 1 og biologi 1 på vg2 og på vg 3 skal jeg ta kjemi 2 og fysikk 1.

 

 

går det å bli medisin forskar og deretter lege i Norge? Trenger hjelp ;)

Endret av norway12
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Hvis du ønsker å bli forsker innenfor medisin så er første steg å komme seg inn på profesjonsstudiet i medisin, nå vet jeg ikke helt hvordan det er med forskerlinjer, men på NTNU så kan man i andre- eller tredjeåret søke om å gå på forskerlinjen, noe som vil gjøre utdannelsen et år lengre, men etter det så tror jeg at en PhD er veien å gå hvis det er forskning du vil satse på.

Lenke til kommentar

Du må gå profesjonsstudium i medisin for å kunne bli "medisin forsker" fordi ved å gå prof. studiet så blir du en lege. Ved universitetet i Tromsø kan du ta et år (?) på forskerlinjen der etter du har avlagt siste eksamener. PS du trenger ikke doktorgrad for å bli lege hvis det var det du trodde.

Lenke til kommentar

hva må snitt være?

Du må gå profesjonsstudium i medisin for å kunne bli "medisin forsker" fordi ved å gå prof. studiet så blir du en lege. Ved universitetet i Tromsø kan du ta et år (?) på forskerlinjen der etter du har avlagt siste eksamener. PS du trenger ikke doktorgrad for å bli lege hvis det var det du trodde.

Hva på snitte være frå vgs? Hva matte treger du?

Endret av norway12
Lenke til kommentar

hva må snitt være?

 

Hva på snitte være frå vgs? Hva matte treger du?

 

 

hva må snitt være frå vgs? Å hva matte treger du fra vgs og hva slags realfag treger eg?

 

Du må ha S1+S2 matte eller R1. Av andre realfag trenger du Kjemi1 og Kjemi 2 samt Fysikk 1.

Siste som kom inn på UiT i år hadde 5.69 i snitt (56.9 poeng). I Bergen 5.72 og Oslo vår 5.74. Det er de laveste tallene i Norge. Merk at dette er inkludert realfagspoeng. Oversikt her: http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/13/poenggrenser_vara_hoved.html

Lenke til kommentar

Forsker og lege er to forskjellige ting. Vil du bli begge deler, så er det enkleste/raskeste å bli lege først (profesjonsstudiet medisin), deretter (eller samtidig) forskerutdannelse på toppen av den med doktorgrad.

 

Vær obs på at profesjonsstudiet i medisin gir en god, men ikke det beste grunnlaget for å bli forsker, om det egentlig er det du har tenkt å bli. Medisinstudiet er en praktisk utdannelse som fører frem til legeyrket. Hvis det er forsker du vil bli, ikke behandle syke folk, så er en ren teoretisk utdannelse innen medisinske fag det beste. Opptakskravene er langt lavere til disse enn til legestudiet. Det er da mange veier som fører frem til medisinsk forsker, avhengig av retning du vil forske i, jeg kan ramse opp master i biologi, fysiologi, ulike ingeniørutdannelser på masternivå, psykologi, tannlege, osv. Se mer her om doktorgradsprogrammer og krav til bakgrunn: http://www.ntnu.no/dmf/phd

Lenke til kommentar

Mange legespesialister driver med både forskning og undervisning ved siden av. Veien for deg å gå er:
Realfag (fysikk 1, kjemi 1, kjemi 2, R1/S1+S2) + andre fag du har lyst til. --> få et snitt over 5,5 --> komme inn på medisinsk profesjonsstudium --> forskerlinje --> bli lege og spesialiser deg --> få en stilling som innebærer forskning.

 

Les deg opp på alle de tingene jeg nevnte her og du vil plutselig ha mye større peiling enn hva du har nå.

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/13/poenggrenser_vara_hoved.html - poenggrenser

  • Liker 1
Lenke til kommentar
få et snitt over 5,5 --> komme inn på medisinsk profesjonsstudium

 

Må du slutte å overdrive da. I år var 5,29 tilstrekkelig for å komme inn på medisin i kvoten for førstegangsvitnemål, det viser de offisielle tallene du selv linker til (rent karaktersnitt + maks realfags- og/eller språkpoeng, i ordinærkvoten var grensen 5,22 + maks tillegg). Uoffisielt er snittet lavere, fordi det skjer endringer frem til studiestart og litt til, som ikke kommer med i den offisielle statistikken som er fra 29. juli.

 

I år var dessuten snittet ekstraordinært høyt. Det skyldes ikke at det er glupere elever i år enn før (snarere tvert om), men at karaktersettingen har vært snillere. En ny regjering kan endre standarden for karaktersetting.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

NTNU - 60

UiO vår - 57,4

Uio høst - 59,4

UiB - 57,2

Uit - 56,9

 

Er ikke sånn at jeg sier "for å bli lege må du ha 6 i snitt!!!". Skal du komme inn i det hele tatt uten at du er i en spesiell kvote så bør du hvertfall satse på 5,3+. Skal du inn i Oslo (høst) eller Trondheim er faktisk ikke 5,5 nok. Dette kan i tillegg forandre seg, så ts som er i første nå bør satse så høyt som mulig.

 

Skjønner at jeg kan ha blitt misforstått, men poenget var at ts bør satse så høyt som mulig, gjerne >5,5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...