Gå til innhold

Satte i ny strømmforsyning, pc starter ikkje opp...


Anbefalte innlegg

Eg kjøpte meg nytt kabinett og ny strømmforsyning, da eg hadde flytta alt over i det nye kabinettet og skulle starte opp skjedde det ingenting, det fulgte med 3 vifter med lys i, og når eg skulle starte opp maskina var det eneste som skjedde når eg trykkte på "på" knappen var: viftene med lys blinket bare, strømmen var på kansje i et halvt sek eller noe... kommer en liten klikkelyd og...

 

lyset som er på hovedkortet lyser, men cpuvifte og andre vifter eg kobbler til hovedkortet skjer det ingenting med, menst de med lys i roterer så vidt ett hakk eller noe..

Det hjelper ikkje å skifte tilbake til den gammle, det skjer akkurat det samme.

 

Noen som har peiling på hva dette kan vere ver så snill å svar for

på forrhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg kjøpte meg nytt kabinett og ny strømmforsyning, da eg hadde flytta alt over i det nye kabinettet og skulle starte opp skjedde det ingenting, det fulgte med 3 vifter med lys i, og når eg skulle starte opp maskina var det eneste som skjedde når eg trykkte på "på" knappen var: viftene med lys blinket bare, strømmen var på kansje i et halvt sek eller noe... kommer en liten klikkelyd og...  

 

lyset som er på hovedkortet lyser, men cpuvifte og andre vifter eg kobbler til hovedkortet skjer det ingenting med, menst de med lys i roterer så vidt ett hakk eller noe..  

Det hjelper ikkje å skifte tilbake til den gammle, det skjer akkurat det samme.  

 

Noen som har peiling på hva dette kan vere ver så snill å svar for  

på forrhånd takk

hei!

akkurat samme problem har eg hatt i lang tid no! eg prøvde først å kjøpe nytt hovedkort, det hjalp lite. så kjøpte eg ny cpu, men d hjelp heller ikkje... Så no er jeg så dritt lei - ingen som vet ka problemet skyldes, så no leverte eg inn hele pc'n til databutikken jeg kjøpte utstyret i og får de til å fikse det.

Så jeg ville heller satset på at det går på garantien enn å prøve å kjøpe nye deler!

ps. ingen her på forumet som vet problemet , har spurt flere ganger ....

Lenke til kommentar
Ka består maskina av, og kor kraftig er PSU?

Høyres ut som et "for liten strømforsyning" problem.

 

Hør Hør...

 

 

cossie skrev : "ps. ingen her på forumet som vet problemet , har spurt flere ganger ...."

 

Det kan lønne seg å lese det som folk skriver.

 

Prøv med en større psu. Med nok kapasitet på 12V.

 

Dersom dette er et Oem produkt , så send skrammelet i retur.

 

 

Ellers :

 

Styr unna Q-tech.

Har hatt nøyaktig samme problem som deg med Q-tech psu.

 

Velg: Antech , Chieftech , Avantech , 350W ++ Dersom AmdXp/P4 High end med mye stash, vifter , lys m.m

 

Med et kjapt google søk :"Power supply calculator" finner du et utall av av verktøy som kan gi en god pekepinn på hvor mye watt du trenger i anslagsvis 3,3V 5V 12V.

De foreslår som regel noe i overkant av hva du trenger , da de ofte regner med max-verdier

Men dog , en pekepinn.

 

Her er en:

http://www.jscustompcs.com/power_supply/

 

Strømforbruket kan som oftest også leses av direkte fra produktet , eller dokumentasjon for dette. Legg sammen verdiene for dine ulike komponenter.

 

Men selvfølgelig , dersom dette er et Oem produkt ,komplett pc fra forhandler , så send for guds skyld skrammelet i retur.

Lenke til kommentar

Har du AsusA7N8X Deluxe kort , bør du ikke koble mer enn en vifte til hk.

 

Tror Abit Nf7 rev.1.2 også har dette problemet.

 

Muligens er spenningsfallet for stort i oppstarten grunnet høy startstrøm på viftene , derfor blir det ikke sendt powergood signal.

 

Prøv en og en vifte om gangen , det kan jo være en kortslutning i en av dem.

 

Ellers kan du legge powergood ledningen til jord , for å tvinge psu til å starte.

Lenke til kommentar

"Ellers kan du legge powergood ledningen til jord , for å tvinge psu til å starte." oki :) ossen gjør eg det da ??

 

eg har prøvd det meste.. tillogmed og ikkje ha noen ting koblet til... det skjer det samme, har prøvd med den gamle strømmforsyninga (som fungerte 2 sec før eg skifta) ...

 

Har "Asus7v333" hk....

Lenke til kommentar
Ka består maskina av, og kor kraftig er PSU?

Høyres ut som et "for liten strømforsyning" problem.

 

Hør Hør...

 

 

cossie skrev : "ps. ingen her på forumet som vet problemet , har spurt flere ganger ...."

 

Det kan lønne seg å lese det som folk skriver.

 

Prøv med en større psu. Med nok kapasitet på 12V.

 

Dersom dette er et Oem produkt , så send skrammelet i retur.

 

 

Ellers :

 

Styr unna Q-tech.

Har hatt nøyaktig samme problem som deg med Q-tech psu.

 

Velg: Antech , Chieftech , Avantech , 350W ++ Dersom AmdXp/P4 High end med mye stash, vifter , lys m.m

 

Med et kjapt google søk :"Power supply calculator" finner du et utall av av verktøy som kan gi en god pekepinn på hvor mye watt du trenger i anslagsvis 3,3V 5V 12V.

De foreslår som regel noe i overkant av hva du trenger , da de ofte regner med max-verdier

Men dog , en pekepinn.

 

Her er en:

http://www.jscustompcs.com/power_supply/

 

Strømforbruket kan som oftest også leses av direkte fra produktet , eller dokumentasjon for dette. Legg sammen verdiene for dine ulike komponenter.

 

Men selvfølgelig , dersom dette er et Oem produkt ,komplett pc fra forhandler , så send for guds skyld skrammelet i retur.

 

Lys ja... hehe... ja.. en LED trekker nok minst en gigawatt :wink:

Lenke til kommentar

Ta ut hovedkortet fra kabinettet og legg det på et antistatisk underlag (ikke ledende). Du skal nå lage en "PC i deler". Sett i skjermkortet, la minnet og CPU/kjøler stå i hovedkortet, koble til et tastatur og skjerm. Da skal du ha nok deler til å starte.

 

Du koble til "power on" pinnene på hovedkortet, disse pinnene skal kortsluttes. Er du heldig, plasserer du kabinettet slik at du kan bruke den bryteren. Nå kan du prøve å starte opp igjen.

 

Jeg lagde en slik PC for noen uker siden når jeg skulle testet ut et hovedkort, se dette bildet. På bildet har jeg også koblet til CD spilelr, harddisk og diskettstasjson. Det behøver ikke du (i første omgang ihvertfall).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...