Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Hvordan holde vinduer på plass ved utskifting av stenderverk?


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg lurer rett og slett på hvordan jeg kan holde vinduene på plass (2 stk a 1x1m hver) ved utskifting av stenderverk?

 

Jeg holder altså på å rive ut det gamle stenderverket og skal sette inn nytt, men problemet er jo at vinduene (rammene) holdes på plass av nettopp stenderverket, og vil derfor kunne falle ut hvis jeg ikke sikrer/holder dem på plass på en eller annen måte midlertidig mens utskiftingen pågår.

 

Ytterveggen det er snakk om er i betongelementer og metallplater, og vil neppe holde vinduene på plass alene. Det må tillegges at det skal monteres vindsperre på stenderverket før det settes på plass. Har jo ikke noe valg da isoleringen må skje fra innsiden (bor i 2. etg. borettslag).

 

Vil sette stor pris på tips/ideer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår jeg dette rett: Det som er bærende i veggen er betong? Og stenderne er der for å holde vinduet, evt for å romme isolasjon? Hvorfor skal du bytte stenderverket?

 

Uansett, dersom du skal bytte stenderne vinduet er festet i, må det vel være enklest å først ta ut vinduet og sette det til side, sette opp nye stendere, sette inn igjen vinduet. Dekk hullet med plast midlertidig hvis nødvendig.

 

Men siden dette er borettslag og yttervegg og sannsynligvis bærende vegg er det en god ide å rådføre seg med boretsslaget ved vaktmester, styre eller hvem de måtte henvise deg til før du går løs på sånne oppgaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår jeg dette rett: Det som er bærende i veggen er betong? Og stenderne er der for å holde vinduet, evt for å romme isolasjon? Hvorfor skal du bytte stenderverket?

 

Uansett, dersom du skal bytte stenderne vinduet er festet i, må det vel være enklest å først ta ut vinduet og sette det til side, sette opp nye stendere, sette inn igjen vinduet. Dekk hullet med plast midlertidig hvis nødvendig.

 

Men siden dette er borettslag og yttervegg og sannsynligvis bærende vegg er det en god ide å rådføre seg med boretsslaget ved vaktmester, styre eller hvem de måtte henvise deg til før du går løs på sånne oppgaver.

Hei, og takk for svar :)

 

Ytterveggen i seg selv er ikke-bærende, men ligger utenpå selve byggmassen fra topp til bunn. De tilsluttende veggene (som er bærende) og taket er i mur/betong. Metallplatene i ytterveggen fungerer som både ventilasjon og fasadepynt, og ligger horisontalt i vindushøyde mellom betongelementene. Og ja, stenderverket er der både for å holde vinduene på plass og for å romme isolasjonen.

 

Grunnen til at jeg må fjerne stenderverket (bare på ytterveggen), er at jeg må bytte ut den gamle isolasjonen som er fra bygget ble reist i 1970. Asfaltpappen var i brukbar stand, men både sponplatene (som var lagt inn der metallplatene er, mellom asfaltpappen og stenderverket/glavaen) og glavaen var merket av tidens tann. Ellers sliter jeg både med allergi og luftveisproblemer generelt, og har kjent på kroppen hvor dårlig luft det er på soverommet mitt, som altså er det aktuelle rommet. Det var litt mugg- eller soppdannelse oppe i hjørnene og noe i taket langs veggen (som jeg har fått fjernet det meste av). Jeg vil derfor legge inn en mer moderne vindsperre, men kan ikke få gjort det fra innsiden så lenge stenderverket er der.

 

Vinduene er av den "helstøpte" sorten. Rammene er jo forankret i stenderverket, så å løsne vinduene for så å sette dem på plass igjen, blir en vanskelig jobb, noe jeg fikk bekreftet av en fra Byggteknisk i boligbyggelaget som var på befaring etter forespørsel fra meg. Jeg har ikke fått spurt ham i ettertid om aktuelle problemstilling her da han har ferie nå.

 

Uansett tar jeg ikke sjansen på å gjøre denne jobben alene, men har nå lagt ut på anbud den biten med midlertidig sikring av vinduer, riving av resten av nåværende stenderverk og sette opp nytt med vindsperre. Dette gjelder jo bare ytterveggen da jeg ikke behøver fjerne stenderverket/asfaltpappen på de andre veggene. Resten klarer jeg selv.

 

Men selv om jeg har lagt denne delen av jobben ut på anbud, er jeg interessert i mer innspill, ideer, info og kunnskaper. Det er greit med litt ballast utover logikk når jeg har folk på befaring for å se om de kan ta jobben. Vil gjerne være i best mulig stand til å bedømme om den enkelte av dem er skikket til dette :hmm:

 

Jeg har også merket meg det at kunnskapene generelt hos de ansatte i byggvarebutikkene, er så som så ... :hm:

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...