Gå til innhold

Vurdering av PC for bilde- og videoredigering


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en MacBook Pro fra midten av 2010 med en 2,4GHz i5, 8GB RAM og SSD disk. Den fungerer utmerket til alt utenom det jeg bruker den mest til, nemlig bilderedigering og timelapsevideoer. Jeg opplever den som meget treg under konvertering og eksportering av bilder samt komponering og eksportering av timelapsvideoer.

 

Jeg ønsker derfor å bytte den ut med en ny stasjonær PC som skal være god på nettopp dette med konvertering og eksportering av filer. Om jeg har forstått det rett så er det prosessor og RAM som det er viktigst å legge penger i. Stemmer dette?

 

Det er også viktig for meg å ha en stor og god skjerm som kan gi et ganske riktig inntrykk av farger i forhold til virkeligheten, men den trenger ikke å være 100% riktig dersom det presser prisen i været.

 

Jeg har laget et oppsett som jeg håper dere kan hjelpe meg med å vurdere i forhold til mitt bruksområde. Er det feks nødvendig med det skjermkort når det en GPU i prosessoren?

 

Link til liste:

https://prisguiden.no/liste/142566/

 

Skjerm: Dell Ultrasharp U2713HM

RAM: Kingston HyperX Beast DDR3-2400

Prosessor: Intel Core i7 4770K

SSD-disk: Samsung SSD 840 Pro Series 256GB

Hovedkort: Asus Z87-Pro

Skjermkort: Asus Radeon HD 7750 1GB Silent

Kabinett: Fractal Design Define R4

PSU: Corsair CX 750W Modular

Snurredisk: Seagate Barracuda 7200.14 2TB

 

Totalt: 14 300kr

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat investert i ny pc beregnet på bilderedigering. Jeg har ikke prøvd lightroom og eksportering, men bruk av filtere og opplasting av tunge bilder i cs6 er ikke noe problem.

 

 

 

https://prisguiden.no/liste/142955#

 

Jeg valgte amd sin 8 kjerner da jeg leste et sted at photoshop er et av få programmer som faktisk klarer å utnytte flerkjerneprosessorer.

Jeg byttet ut medfølgende vifte med denne gedigne klossen fra Arctic cooling, siden amd sparer inn på kjølemedier og bruker vifter som kjører på 4000rpm. Dette var vel verdt pengene. Nesten lydløs, og bedre kjøling og lett å montere. Bare bruk riktig festebriketter :-).

 

Jeg ville også godt for et hakk bedre hovedkort, siden dette ikke har støtte for intern kobling til usb3.0, så jeg fikk ikke koblet til frontkontakten. Måtte da bruke penger på et slikt kort.

 

Windows 8 er undervurdert etter min mening. Har ikke startet en pc så raskt siden ms-dos, og grensesnittet blir man fort vandt til.

 

Funker også bra til spill.

 

Lykke til med handelen!

 

Mvh

Mikael

Lenke til kommentar

Takk for forslag, men jeg føler at Marius sitt forslag blir litt for dyrt. AMD prosessoren (tross sine mange kjerner) ser ut til å henge ganske lagt etter 4770K i photoshop- og lightroomtestene i denne testen:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i7-4770k_9.html

 

Jeg tror derfor at jeg holder meg til mitt eget oppsett med tanke på prosessor. Har noen noe innspill på hvor godt skjermkort jeg trenger? Holder det med det jeg har valgt? Eller holder det med bare GPUen i prosessoren?

Lenke til kommentar

Takk for forslag, men jeg føler at Marius sitt forslag blir litt for dyrt. AMD prosessoren (tross sine mange kjerner) ser ut til å henge ganske lagt etter 4770K i photoshop- og lightroomtestene i denne testen:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i7-4770k_9.htmlw

 

Jeg tror derfor at jeg holder meg til mitt eget oppsett med tanke på prosessor. Har noen noe innspill på hvor godt skjermkort jeg trenger? Holder det med det jeg har valgt? Eller holder det med bare GPUen i prosessoren?

Jeg vet ikke hvordan gpu'en i prossessoren er, men du vil miste skjermkortets minne, og jeg vil tro at et dedikert skjermkort er bedre enn APU'en sin gpu.

Jeg vurderte også det samme skjermkortet som du har satt opp, men valgte heller et skjermkort med ddr5 minne, da det kjøres på 256 bit i stedenfor 128. Noe som gir raskere arbeidshastighet. Heller et bedre skjermkort enn et dyrt hovedkort og de dyreste ram-brikkene, tenker jeg. Jeg er uansett veldig fornøyd med oppsettet i forhold til pris.

 

Jeg valgte amd hovedsakelig for pris/"hva du får"-forholdet. De som har råd velger nok intel :-)

 

Hører forresten ikke skjermkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...