Gå til innhold

Kritikk på layout og fargevalg.


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt standard "A4"-side (se vedlagt bilde) som har fungert helt OK, men jeg har aldri vert helt fornøyd. Jeg syns den både har vert kjedelig og for "standard" - samt at det har vert for mye tekst til å være forside.

 

Denne helgen valgte jeg å gjøre noe med dette, og ble nettopp ferdig med 1. utkast - dvs. 1. utkast jeg selv er fornøyd med - som jeg ønsker tilbakemeldinger på:

Jeg ønsket et minimalistisk forside-design som skiller seg ut fra mengden.

En forside hvor mine tjenester oppfattes raskt og ikke forstyrres av masse tekst, bilder og grafikk.

 

Forhåpentligvis fungerer "overlay" som forventet hos dere (se vedlagt bilde).

Alle skal åpnes på samme plass - like til høyre for den røde rubrikken...

 

Spørsmål jeg stiller meg selv - førtløpende akkurat nå:

  • Var det vanskelig å oppfatte umiddelbart at man kan klikke på de 4 rubrikkene "Kile Design", "Webløsninger", "Markedsmateriell" og "Fotografering"?
  • Valg av bakgrundsfarge; Var det vanskelig å lese teksten?
  • Er kontrasten for liten mellom bakgrunn og tekst til at fargeblinde personer kan lese dette?
  • Er font-valg og størrelse brukbart med tanke på svaksynte?

Det er helst fargevalgene jeg er usikker på...

 

Hele nettstedet er ikke ferdig enda, men dette er forsiden/velkomstsiden...

post-96585-0-67826000-1376473608_thumb.jpg

post-96585-0-92810700-1376474587_thumb.png

Endret av Yawa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg tror ikke man oppfatter at man skal klikke på rubrikkene - ikke før man eventuelt beveger pekeren over.

 

Helhetsinntrykk: Sånn passe - litt spennende og anderledes, men samtidig litt ukomfortabelt fordi den er så anderledes. Tenker at med så lite innhold (antar det kommer mer eksempler på hva du har laget etterhvert) så utnytter du plassen dårlig. Hvorfor må du tvinge meg til å klikke 9 ganger (for å åpne og så å lukke rubrikkene) for å lese alt innholdet, når du egentlig kunne hatt alt synlig i utgangspunktet?

 

Synes ikke det fungerer så bra med ulik font-størrelse (større for å utheve enkelte ord). En slik effekt fungerer når den brukes av og til, og typisk i en overskrift eller et slagord. Å gjennomføre det i all tekst blir slitsomt for leseren.

 

Fargevalgene har jeg ikke noe å utsette på.

Lenke til kommentar

"Anderledes" er i grunnen hele poenget med siden. Minimalistisk design. Har godt av å komme seg ut av komfortsonen. Hvis ikke forblir alt som før - mens tiden flyr...

 

Det kommer mer innhold. Portefølje og galleri.

Vurderer å la forsiden - når man klikker seg videre inn på porteføljen og galleriet - bli header på den aktuelle siden...

 

Endret til plain tekst størrelse nå. Ble cleanere det...

 

Å ha masse tekst, hvilket jeg syns er kjedelig ved første øyekast, på forsiden bryter designet. Men ser også at det er tungvindt for brukeren å måtte først klikke på "rubrikken" for så å komme videre...

 

takk for tilbakemelding.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg liker sidens design som den er nå, liker fargene. Har ikke noe problemer med fonten (nå er jeg riktignok ikke svaksynt). Men når jeg klikker meg inn på webløsninger - portefølje så ser jeg bare toppen av bildene som representeres for hver side. Sånne ting synes jeg er sinnsykt irriterende ;)

Vet ikke om du har tenkt å endre litt på designet for proteføljen? For jeg synes den siden ble veldig annerledes å se på enn åpningssiden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et par ord ang. porteføljen. Den skal ikke se slik ut. Den er bare gammel og midlertidig - og har desverre vert det en stund da jeg har vert opptatt med andre oppdrag.

 

Porteføljen skal følge samme "brikke"-stil - på ett sett og vis. Prøve å få tid denne, eller neste uke, til å gjøre noe med den hjemmesiden...

 

Takk for at du tok deg tid til å gi en tilbakemelding Sci - setter pris på det.

Lenke til kommentar

Et par ord ang. porteføljen. Den skal ikke se slik ut. Den er bare gammel og midlertidig - og har desverre vert det en stund da jeg har vert opptatt med andre oppdrag.

 

Porteføljen skal følge samme "brikke"-stil - på ett sett og vis. Prøve å få tid denne, eller neste uke, til å gjøre noe med den hjemmesiden...

 

Takk for at du tok deg tid til å gi en tilbakemelding Sci - setter pris på det.

 

Det forklarer hvorfor den ikke passet inn i designet på forsiden ;)

Lenke til kommentar

Jeg har gjort noen småendringer på porteføljen slik at det står mer i stil til resten av layouten på selve nettstedet. En ny layout på innholdet er underveis forøvrig.

 

Men; Jeg har nå lagt til et heldekkendes bakgrunnsbilde på nettsiden. Bakgrunnsbildet er i utgangspunktet en forenklet verson av siste poster-designet jeg laget i forbindelse med den siste digitale markedsføringen (se dette innlegget hvor jeg søkte kritikk på den: 1534404).

 

Ble det for voldsomt å benytte dette som bakgrunn? Jeg hadde lyst til å ha noe anderledes enn bare en vanlig evigvarende tekstur...

Bakgrunnsbildet er i .svg-format og måler 1920 × 1358px og veier kun rett i overkant av 2kb(!).

 

- http://KileDesign.no

 

Også, tar det lang tid for dere å laste inn siden?

Endret av Yawa
Lenke til kommentar

Bakgrunnen er litt voldsom, stjeler en del oppmerksomhet fra det som faktisk er viktig, jeg testet en kjapp mockup og la enkelt og greit et svart layer med 85% opacity over. Dette så etter min mening bedre ut, får nesten bare teste deg frem men jeg vil absolutt anbefale å "dimme" bakgrunnen litt.

 

Loader litt tregt for min del men det er ikke så ille at det ødelegger opplevelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...