Gå til innhold

Skatte på gevinst ved opsjonshandel


yeidof

Anbefalte innlegg

Som nybegynner har jeg såvidt prøvd meg på opsjonshandel. Dette var kun ment for å teste det ut, ikke nødvendigvis for å tjene masse penger. Etter litt oppgang og nedgang har jeg endt opp med en gevinst på 400,- og har nå bestemt meg for å avslutte for denne gang og ta ut pengene. Det jeg lurer på er om jeg må skatte på disse pengene, selv om beløpet er så lite? Handelen ble gjort i en utenlandsk bank.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gevinst ved realisasjon av opsjon regnes som skattepliktig inntekt, på lik linje med annen inntekt, jf. sktl. pgf. 9-10 første ledd, jf. pgf. 5-1 første ledd. Hvis dette er den eneste inntekten du har hatt i år, trenger du ikke å skatte siden det er under fribeløpet (39 950).

Endret av Yangern
Lenke til kommentar

Gevinst ved realisasjon av opsjon regnes som skattepliktig inntekt, på lik linje med annen inntekt, jf. sktl. pgf. 9-10 første ledd, jf. pgf. 5-1 første ledd. Hvis dette er den eneste inntekten du har hatt i år, trenger du ikke å skatte siden det er under fribeløpet (39 950).

 

Takk for svar! Hvordan skatter man av disse i praksis? Må jeg vente på selvangivelsen for å føre de opp for deretter betale som restskatt?

Lenke til kommentar

Normalt så fører man disse opp på selvangivelsen og betaler eventuelt manglende innbetalt skatt innen de frister som gjelder. Grunnen er at man som oftest ikke får endelige gevinst-/beholdningsoppgaver før etter årskiftet.

 

400 kr gir såpass lite skatt at om du er vanlig lønnsmottaker neppe vil få restskatt - dog om man vet at man f.eks vil få en betydelige ekstra inntekt fra renter, aksjer etc så kan man få justert det løpende skattetrekket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...