Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei! :) Skal snart kjøpe meg leilighet, og i den anledning må jeg bestemme meg for planløsninger og interiør m.m.

 

Leiligheten er på 78 kvm, og med tanke på størrelsen er det selvfølgelig begrenset hvor mye man kan endre på. Jeg ønsker likevel å rive vekk veggen som er mellom stue og kjøkken for å skape en større romfølelse.

Er det noen som har noen tips til hvordan man kunne plassert møbler, kjøkken osv hvis dette ble tilfellet? Setter stor pris på alle innspill :)

post-308816-0-38663200-1374931108_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke lett å komme med forslag til planløsning, ved å se på en "minitegning". Og uten å vite hvilke begrensninger du må forholde deg til. Og hvilke ønsker og behov du har, utover det med kjøkkenveggen.

 

Men du nevner kjøkkenveggen. Jeg ville ikke fjernet den, selv om du får en større rommførelse! Ved å fjerne den, mister du mye viktig veggplass både i kjøkken og i stue. Så i kjøkknet mister du mye skap- og benkplass, med underskaper. Men for kjøkknets del, kan du benytte en kjøkken løsning med kun benk (og underskaper), der veggen er planlagt. Overskaper kan også plasseres oppå ved bruk av "søyler" (normalt runde metallrør), men da mister du romførelsen igjen.

 

For stuens del mister du en fin vegg, for en seksjon med tv, eller veggfestet tv og plass til bilder/pynt og strømuttak. Slik stuen er og vindusplassering, er en sofagruppe plassert på det beste stedet. Hvis du ikke skal benytte et par to-setere, slik at du få ryggen mot, "det folk ofte vil se".

 

Et kompromi kunne være en lav "Spanskvegg", gjerne med søyler i begge ender. Da får du underskaper i kjøkknet. Og plass for en benk i stuen, med strømmuttak for bl.a tv.

 

På badet er det god plass for badekar og det bør du vurdere nå, selv om du selv ikke har bruk for det. Du kan få bruk for det seinere og det er gunstig ved salg til andre seinere.

 

På det store soverommet, ville jeg flyttet grardrobeskapet til alternativ plass (striplet). Da får du plass til mer garderobeskap. Og sengen kan flyttes noe inn i rommet, så det ikke blir så smalt ved vinduert.

 

Men gennerelt så er det lettest på planlegge planløsning (innredning), ved bruk av målsatte papir tegninger, da helst i 1:50. Da kan en tegne inn forslag til innredning, i rett størrelse og se om det er plass, også til å bevege seg rundt der en skal gå, o.l.

Endret av geco5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for langt og fyldig svar :) Jeg har tenkt mye på det du skrev, og du har nok rett! Blir vanskelig å plassere både tv og sofa ved eventuell riving av vegg. Samtidig mister jeg mye benkplass på kjøkkenet - som du nevner.

 

Ser for meg at en spanskvegg kanskje kunne vært løsningen her, i og med at jeg ønsker mer romfølelse :)

 

Noe annet jeg har tenkt på, er å plassere en kjøkkenøy mellom stue og kjøkken. (Fra nederste punkt til ca. midten). Løsningen kunne da vært å plassere en sofa foran kjøkkenøya, slik at man kan se på TV både fra kjøkkenet og stua (Gammel barndomsdrøm, hehe :p) Det spørs selvfølgelig om det hadde vært plass til sofa der, og hvor pent det hadde sett ut. Hva tror du om dette?

 

Takker ellers for tips om bad og soverom. Dette er absolutt løsninger jeg må vurdere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg fjernet den TVERT!!

 

Kjempemulighet til en kjøkkenøy med "barløsning", kan også være en vegg litt høyere enn kjøkkenbenkene...

 

Mat som skal serveres på stuel er tilgjengelig fra stuedelen på benken, gjør både servering og opprydding mye enklere!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for langt og fyldig svar :) Jeg har tenkt mye på det du skrev, og du har nok rett! Blir vanskelig å plassere både tv og sofa ved eventuell riving av vegg. Samtidig mister jeg mye benkplass på kjøkkenet - som du nevner.

 

Ser for meg at en spanskvegg kanskje kunne vært løsningen her, i og med at jeg ønsker mer romfølelse :)

 

Noe annet jeg har tenkt på, er å plassere en kjøkkenøy mellom stue og kjøkken. (Fra nederste punkt til ca. midten). Løsningen kunne da vært å plassere en sofa foran kjøkkenøya, slik at man kan se på TV både fra kjøkkenet og stua (Gammel barndomsdrøm, hehe :p) Det spørs selvfølgelig om det hadde vært plass til sofa der, og hvor pent det hadde sett ut. Hva tror du om dette?

 

Takker ellers for tips om bad og soverom. Dette er absolutt løsninger jeg må vurdere!

Den Spanskveggen med kjøkkenbenk (i kjøkkenet), vil da fungere som en kjøkkenøy, med vegg ca 70 cm "dybde". Men det er nå det hadde vært greit, med ordentlige tegninger. :)Hadde du enda hatt tegning i 1:50 og lagret den som PDF-fil, hadde det vært lettere for meg og andre som har peiling.

 

Beste råd er å gå til en interiør-arkitekt og få dem til å hjelpe deg. :) Da kan muligens omtalte vegg forlenges noe, eventuellt lukke den ene åpningen. Men det blir vanskelig å vurdere slikt, uten ordentlige tegninger og et møte, der en diskuterer alternative løsninger. På nettet blir dette noe plundrete og tar for mye tid.

 

Men ut fra det jeg kan "gjette", så er den eksisterende veggen mellom kjøkken og stue ca 1,6 m +/- litt. Og er det riktig, får du aldri plass til noe sofa der. Selv en smal to-seter vil få problemer, da må den ha smale armlener. Vær også klar over, at du har lite annen veggplass i stua. Uten denne skilleveggen, har du i praksis bare veggen fra sofa og til vindusvegg. Og hvis dette er et Franskt vindu (vindu ned til golv), vil en bokseksjon (også en benk), skjerme for lyset. Hvis vinduenes underkant, er så høye at du kan få benker under, vil dette hjelpe noe. Men du har lite plass for bl.a. bøker og annet, som folk har i seksjoner og benker, i din stue. Hvis det ikke skal monteres ovn, er det noe annet. Men det er også dumt å ødelegge muligheten for ovn, for deg selv og neste eier.

 

Så ut fra det jeg kan se her, bør veggen beholdes. Enten i full høyde, eller en Spanskvegg. Valget er ditt. :)

Endret av geco5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...