Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Feil karaktersnitt på samordnaopptak


Anbefalte innlegg

På Samordnaopptak står det at jeg har 4 i snitt. Men jeg har regnet det ut til å bli 4,33.

 

Hvilke fag er det som blir tatt med i snittet? Har gått 2 år med medier og kommunikasjon (men ingen av mediafagene blir vel tatt med?). Siste året har jeg gått påbygg. Utifra dette så er fagene jeg trodde var med i snittet:

 

Engelsk, yrkesfaglig: 4

Historie Vg3 påbygging til generell studiekompetanse: 5

Kroppsøving, Vg3 (Er fritatt for karakter i gym, kan dette ha noe å si?)

Naturfag: 3

Norsk hovedmål, skriftlig: 5 Eksamen: 4

Norsk sidemål, skriftlig: 5 Eksamen: 4

Norsk, muntlig: 5

Samfunnsfag i videregående opplæring: 5

Matematikk 2P-Y: 2

Psykologi 1: 4 Eksamen: 6

 

Dette blir jo 4,33? ihvertfall ifølge karakterkalkulatoren på utdanning.no :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ta ALLE karakteren på arket. Legge dem sammen og dele med det samme antallet.

 

Si du har 4 fag:

 

Engelsk: 4. Muntlig eksamen 3

Gym: Fritak

Norsk: 5

 

Da legger du sammen 4+3+5 og deler på 3, som blir 4.

Jeg hadde ca 18 karakterer på mitt vitnemål.

 

Men på mitt vitnemål står det mange forskjellige mediafag, og fikk høre på skolen at fag fra yrkeslinjer ikke blir tatt med? :s

Lenke til kommentar

Men på mitt vitnemål står det mange forskjellige mediafag, og fikk høre på skolen at fag fra yrkeslinjer ikke blir tatt med? :s

Matte, naturfag og alle yrkesfagene fra vg1 blir tatt med.

Samfunnsfag og engelsk (tror jeg ) og resten av yrkesfagene fra vg2 blir også tatt med.

Så skolen din har gitt deg feil info..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Jeg mener at samme feilen har skjedd hos meg. Jeg kom inn, men snittet på samordna viste 9 poeng mindre enn det burde ha vært.

Eneste forklaringen jeg kan ha er at de har tatt med de karakterene fra da jeg tok noen eksamener som privatist. Men disse har jeg forbedret betraktelig i etterkant.

 

Skal uansett stikke innom opptakskontoret ved en anledning for å få en forklaring på det.

Lenke til kommentar

De fagene som står i det elektroniske vitnemålet ditt på Samordna Opptak er tatt med, og er bakgrunnen for den gitte poengsummen du har fått av Samordna.

 

men det stemmer jo ikke :s om jeg tar med de elendige mediakarakterene mine får jeg 3, etellerannet

Lenke til kommentar

Alle fagene du har hatt i løpet av VGS blir tatt med på vitnemålet ditt. Hvem er det som har sagt at mediekarakterene ikke teller? Mediefagene tilsvarer programfagene som en har dersom en går SSP. Når du er under 21 (?) og har fullført VGS på normert tid søker du i begge kvoter uansett (både primær og ordinær), så det er ikke et problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Du skal ta med karakteren fra naturfag VG1 og naturfag VG3, dette er fordi du har 56 timer med naturfag på VG1 (2 timer i uken) og 86 timer med naturfag på VG3 (3 timer i uken). Tilsammen så skal dette bli 140 timer.

 

Regelen er at en skal ta fellesfagene fra det siste året, men også at en skal ta med programfag for alle år. Men dette gjelder ikke naturfag på yrkesfag ettersom faget er todelt. Dette kan en se bort ifra når det gjelder norsk, engelsk og gymnastikk. Da skal kun karakterene fra det siste året telle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...