Gå til innhold

Tips til havfiske sett?


Anbefalte innlegg

Har lyst på en skikkelig stang. Den jeg har nå føler jeg nærmest knekker sammen hver gang en fisk som er rundt 3 kg biter på, har lyst på en som foreksempel kan tåle en laks på 8-9 kg, torsk på 10-15 kg osv. VIl helst ha en pakke som inneholder stang, snelle og gøtt. Har egentlig null peiling på dette område, så lurer på om noen har noe tips? Kan jeg få dette for under 1500 kr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lyst på en skikkelig stang. Den jeg har nå føler jeg nærmest knekker sammen hver gang en fisk som er rundt 3 kg biter på, har lyst på en som foreksempel kan tåle en laks på 8-9 kg, torsk på 10-15 kg osv. VIl helst ha en pakke som inneholder stang, snelle og gøtt. Har egentlig null peiling på dette område, så lurer på om noen har noe tips? Kan jeg få dette for under 1500 kr?

 

Her er et passende sett: http://www.fisketid....lle-p-1699.html

Shimano er et velkjent merke, så jeg tror du burde bli fornøyd. Den inneholder det du trenger for å fiske fra båt. Ser at settet er utsolgt, men ventet inn rundt 4.8

 

NB: Denne snella er for havfiske, og egner seg lite til kasting!

 

Edit: Her er et annet sett, med Spiderwire i stede for nylonsene http://www.jaktogfri...03&prodid=26066

 

Dette er litt dyrere, uten gøtt (sene) men til gjengjeld har du da sannsynligvis stang og snelle for resten av ditt fiskeliv. Med denne kan du slå ihjel Midgardsormen ;-) http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=29203&prodid=11091

Endret av Polarbastard
Lenke til kommentar

Tror jeg ville satset på en kort og kraftig havfiskestang.

 

Den siste stanga er mellom 5 og 6 fot. Kort nok vil jeg tro! Fiskegleden forsvinner hvis man bruker for kraftig utstyr. Hvis man skal satse på kun 1 stang i båten, så ville jeg valgt en mellomting, slik at jeg kunne fiske med sluk/ang fra 40g og opp til rundt 400g. Personlig har jeg for mange stenger... en sykdom som går igjen i familien.. :wee: Faderen er passert 67, men kjøper utstyr ved enhver anledning. Mener han har over 100 Ambassadeursneller liggende....

Lenke til kommentar

Personlig smak/interesse vil jeg si.

Har 2 stenger selv, en til bruk for kasting og en kort til bruk på havfiske.

 

Selv liker jeg å ha en kort stang, er lettere å håndtere når man har 15 kg på kroken som skal ombord i båten. Slipper å montere / demontere stanga og den tar like mye plass i båten som en demontert stang. Har knekt et par lange stenger, så har nok litt med den erfaringen å gjøre når det kommer til mitt valg.

 

Husk å skylle snellen i ferskvann etter bruk, så varer den lengre.

Lenke til kommentar

Personlig smak/interesse vil jeg si.

Har 2 stenger selv, en til bruk for kasting og en kort til bruk på havfiske.

 

Selv liker jeg å ha en kort stang, er lettere å håndtere når man har 15 kg på kroken som skal ombord i båten. Slipper å montere / demontere stanga og den tar like mye plass i båten som en demontert stang. Har knekt et par lange stenger, så har nok litt med den erfaringen å gjøre når det kommer til mitt valg.

 

Husk å skylle snellen i ferskvann etter bruk, så varer den lengre.

 

Joda, en kortere stang er å foretrekke når man har storfisk på kroken (eller i båt generelt); det jeg mente var at 7 - 8 fots stang med slukvekt 40g og oppover holder godt. Man trenger jo ikke en stang med IFGA 50 punds klasse for å dra seg en "liten" torsk på 10 - 15kg :wee: Selvfølgelig, hvis man er ute etter storkveita, så kan en slik stang være god å ha, eller hvis man rigger opp med en 5-6 gummimakk 7/0 etter storsei, og risikerer å få en 10 kg's sei på hver krok.

Men.. startet selv min fiskekarrière med ei lita grønn glassfiberstang som pappa kjøpte til meg en gang på 70 tallet. Nylon var typisk 0,30, og en helt annen bruddstyrke enn i dag! Denne var til ørretfiske i vannet hjemme, og jeg fikk aller nådigst lov til å fiske litt sammen med pappa fra båt med denne stanga. Lang historie kort; jeg fanget 100 vis av sei, torsk og annet, i alle mulige størrelser, uten at stanga knakk. Og duverden den gav meg mye fiskeglede :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...