Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Nye karakterer på vitnemålet


Anbefalte innlegg

Hei, er ny så beklager hvis det finnes mange lignende tråder, men kjører på likevel. :)

 

Kom ikke inn på studiet jeg søkte så skal jobbe og ta opp fag et år nå.

I matematikk R2 har jeg karakterene 4 fra standpunkt og 4 fra muntlig eksamen.

 

Så er spørsmålet mitt: dersom jeg tar opp R2 som privatist, og får karakteren 4 og velger å føre denne inn på vitnemålet mitt, vil den nye karakteren kun "erstatte" den gamle eksamenskarakteren, eller vil begge de to gamle karakterene bli overskrevet så det kun står igjen ÈN 4'er på vitnemålet? Altså at jeg da står igjen med 23 karakterer istedet for 24.

Høres kanskje litt rart ut... Men om jeg får fjernet en firer så hjelper det veldig på snittet.

 

Takker for alle svar, håper noen har peiling :)

 

-PM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, er ny så beklager hvis det finnes mange lignende tråder, men kjører på likevel. :)

 

Kom ikke inn på studiet jeg søkte så skal jobbe og ta opp fag et år nå.

I matematikk R2 har jeg karakterene 4 fra standpunkt og 4 fra muntlig eksamen.

 

Så er spørsmålet mitt: dersom jeg tar opp R2 som privatist, og får karakteren 4 og velger å føre denne inn på vitnemålet mitt, vil den nye karakteren kun "erstatte" den gamle eksamenskarakteren, eller vil begge de to gamle karakterene bli overskrevet så det kun står igjen ÈN 4'er på vitnemålet? Altså at jeg da står igjen med 23 karakterer istedet for 24.

Høres kanskje litt rart ut... Men om jeg får fjernet en firer så hjelper det veldig på snittet.

 

Takker for alle svar, håper noen har peiling :)

 

-PM

 

Hei!

Dette gjorde jeg selv da jeg tok opp fag for å komme inn på medisin, og det hadde stor effekt på poengsummen. Når du tar den skriftlige eksamen i R2 vil begge karakterene du har fra før slettes.

Endret av medisinstud
Lenke til kommentar

Hei!

Dette gjorde jeg selv da jeg tok opp fag for å komme inn på medisin, og det hadde stor effekt på poengsummen. Når du tar den skriftlige eksamen i R2 vil begge karakterene du har fra før slettes.

Det er viktig å presisere at begge vil kun bli slettet hvis TS får karakteren 5 eller 6, 4 holder ikke. Den må altså være høyere enn de nåværende karakterene.

Lenke til kommentar

Det er viktig å presisere at begge vil kun bli slettet hvis TS får karakteren 5 eller 6, 4 holder ikke. Den må altså være høyere enn de nåværende karakterene.

Ahh, er du helt sikker? Gir jo forsåvidt mening.

Prøver å finne ut hvordan jeg kan øke poengsnittet mitt mest mulig.. Ordinærkvotene på siv. ing. har skutt i været de siste par årene

Lenke til kommentar

Ahh, er du helt sikker? Gir jo forsåvidt mening.

Prøver å finne ut hvordan jeg kan øke poengsnittet mitt mest mulig.. Ordinærkvotene på siv. ing. har skutt i været de siste par årene

Jeg er sikker :) Det finnes mange måter for å samle poeng, vet ikke på hvilket nivå du ligger i de ulike fagene, men oppfordrer deg til å ta opp alle fag der du har 4 eller lavere i.

Lenke til kommentar

Jeg er sikker :) Det finnes mange måter for å samle poeng, vet ikke på hvilket nivå du ligger i de ulike fagene, men oppfordrer deg til å ta opp alle fag der du har 4 eller lavere i.

Okey, takk for svar uansett :)

Hvordan er det med R1, der har jeg 4 i standpunkt, men 5 fra eksamen, må jeg da ha 6 for å stryke de gamle karakterene? Det kan bli litt hardt

Lenke til kommentar

Siden den høyeste karakteren er 5 vil jeg tro at du må ha 6 for å stryke begge. Et annet smutthull for deg, som UDIR skal fjerne til neste år, er å velge å ta opp 1P (noe som er betydelig lettere enn 1T) og bytte det ut med 1T (forutsatt at du har 1T på vitnemålet da). Dette fungerer da begge disse mattekursene er en del av den såkalte "fellespakken" alle videregående elever må gjennom.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Bumper denne tråden da jeg lurer på det samme!

 

Noen som vet helt sikkert / kan referere til udirs rettningslinjer angående overskriving av to like karakterer på vitnemålet etter endt privatisteksamen? Det at en 4er på privatisteksamen vil overskrive to 4ere fra stdpkt og eksamen gir ikke nødvendigvis mening, men fortsatt mulig at det gjør det. På den andre siden er jeg overbevist om at en 5er på privatisteksamen overskriver en 4er og 5er i faget fra før, da man faktisk har vist høyere kompetanse i faget.

Lenke til kommentar

Jeg er sikker smile.png Det finnes mange måter for å samle poeng, vet ikke på hvilket nivå du ligger i de ulike fagene, men oppfordrer deg til å ta opp alle fag der du har 4 eller lavere i.

 

Siden den høyeste karakteren er 5 vil jeg tro at du må ha 6 for å stryke begge. Et annet smutthull for deg, som UDIR skal fjerne til neste år, er å velge å ta opp 1P (noe som er betydelig lettere enn 1T) og bytte det ut med 1T (forutsatt at du har 1T på vitnemålet da). Dette fungerer da begge disse mattekursene er en del av den såkalte "fellespakken" alle videregående elever må gjennom.

 

 

 

'er du sikker? Hadde tenkt til å gjøre det nå til vår, så det går ikke?

Lenke til kommentar

Når man tar opp et fag, så slettes både eksamenskarakteren og standpunktkarakteren, så kan du selv velge om du vil sette den nye på. Jeg tok opp s1. Hadde 5 i standpunkt og 4 på eksamen, tok opp og fikk 5 og satte denne femmeren på vitnemålet og snittet økte betydelig =)

 

Du kan velge å sette på en firer i stedenfor 2 firere. Selvfølgelig er det ingen som setter en 3er på kortet istedenfor en 4 f.eks. Men det er ingen regel som sier at du ikke kan erstatte to like karakterer. Er mange på min privatistskole som har erstattet to femmere med en femmer osv og de går nå på universitetet og lever lykkelig.

Endret av Futuredoctor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bumper denne tråden da jeg lurer på det samme!

 

Noen som vet helt sikkert / kan referere til udirs rettningslinjer angående overskriving av to like karakterer på vitnemålet etter endt privatisteksamen? Det at en 4er på privatisteksamen vil overskrive to 4ere fra stdpkt og eksamen gir ikke nødvendigvis mening, men fortsatt mulig at det gjør det. På den andre siden er jeg overbevist om at en 5er på privatisteksamen overskriver en 4er og 5er i faget fra før, da man faktisk har vist høyere kompetanse i faget.

 

Poenget med å bytte ut to 4ere med én 4er er at dette gir en karakter mindre på vitnemålet, og dette gir i de fleste tilfeller en høyere poengsum selv om karakteren egentlig ikke er noe bedre. Å erstatte to karakterer med én høyere karakter er selvfølgelig enda bedre, men det er greit å vite at det hjelper på snittet å få den samme karakteren som tidligere.

Lenke til kommentar

Shiiiit, går det ikke an å fjerne to karakterer og legge til en vilkårlig annen? Jeg har tre firer på vitnemålet: tok opp alle tre i høst.

 

I Norsk hovedmål skriftlig hadde jeg 4 i standpunkt, og fire på skriftlig eksamen, om jeg der nå får fire, erstatter ikke den de to andre? Det vil for mitt tilfelle føre til et mye bedre snitt. (Og det går helt greit at jeg ikke tar opp de to andre norskfagene samtidig, ja?)

 

I et annet fag har jeg fem i standpunkt, og fire på eksamen. Om jeg der får fem, antar jeg at den erstsatter helt fint?

 

Har kun tatt opp et fag en gang, og da erstattet jeg engelsk (VG1-fag) når jeg gikk VG3, hvor jeg gikk fra standpunkt på 4 og skriftlig eksamen 4, til skriftlig eksamen 6 og muntlig eksamen 6. De jeg tar opp nå vil forbedringene være litt mindre, og marginale i de tilfellene jeg faktisk forbedrer... Ble litt nervøs nå.

Lenke til kommentar

Poenget med å bytte ut to 4ere med én 4er er at dette gir en karakter mindre på vitnemålet, og dette gir i de fleste tilfeller en høyere poengsum selv om karakteren egentlig ikke er noe bedre. Å erstatte to karakterer med én høyere karakter er selvfølgelig enda bedre, men det er greit å vite at det hjelper på snittet å få den samme karakteren som tidligere.

Fullstendig klar over poenget med å bytte ut to 4ere med én 4er, det ble bare konkludert med at det ikke var mulig tidligere i tråden, noe jeg mente virket rart :)

 

Shiiiit, går det ikke an å fjerne to karakterer og legge til en vilkårlig annen? Jeg har tre firer på vitnemålet: tok opp alle tre i høst.

 

I Norsk hovedmål skriftlig hadde jeg 4 i standpunkt, og fire på skriftlig eksamen, om jeg der nå får fire, erstatter ikke den de to andre? Det vil for mitt tilfelle føre til et mye bedre snitt. (Og det går helt greit at jeg ikke tar opp de to andre norskfagene samtidig, ja?)

 

I et annet fag har jeg fem i standpunkt, og fire på eksamen. Om jeg der får fem, antar jeg at den erstsatter helt fint?

 

Har kun tatt opp et fag en gang, og da erstattet jeg engelsk (VG1-fag) når jeg gikk VG3, hvor jeg gikk fra standpunkt på 4 og skriftlig eksamen 4, til skriftlig eksamen 6 og muntlig eksamen 6. De jeg tar opp nå vil forbedringene være litt mindre, og marginale i de tilfellene jeg faktisk forbedrer... Ble litt nervøs nå.

Som sagt tidligere så kan du overskrive to like karakterer med en ny uten at du har gått opp i karakter. Hvis du får en 4er på privatiskeksamen i norks hovedmål vil den 4eren overskrive dine to tidligere, og du står igjen med en 4er. Det eneste jeg ikke er helt sikker på er om dette gjøres automatisk.

Endret av Tlf.
Lenke til kommentar

Det eneste jeg ikke er helt sikker på er om dette gjøres automatisk.

Vi fikk beskjed om at dette måtte vi selv ta ansvar for å gi skolen beskjed om, men til gjengjeld var dette fikset på ti minutter. Det var dog - naturlig nok - enorm pågang idet karakterene ble lagt ut på webben, men løste seg etter hvert.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg ikke er helt sikker på er om dette gjøres automatisk.

 

Jeg møtte opp på den videregående skolen jeg tidligere hadde gått på. Der leverte jeg kompetansebeviset med alle mine nye karakterer, og så fortalte jeg han der og da hvilke karakterer jeg ønsket å bytte ut, og så kontrollerte jeg endringene hans før jeg gikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...