Gå til innhold

Ta opp fag for å øke poengsum - trenger hjelp!


Odriks

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å forøke poengsummen min fra vgs. Har 45,5 i snitt + 8 alderspoeng og 2 utdanningspoeng. Det gir til sammen 55,5. Jeg tenker jeg vil opp på ca 57,5-58+ for å være sikker.

 

Jeg studerer til daglig, så å ta opp fag kommer i tillegg til studiene.

 

Hva er enkleste måte å få en høyere poengsum til neste studieår? Jeg tenker selv litt på diverse realfag som jeg får tilleggpoeng på. Jeg har imidlertid tradisjonelt ikke vært så god i disse fagene. Hvis jeg for eksempel skulle "bare" få en 3 eller 4, hvordan vil dette virke inn på den totale poengsummen min? Gjør tilleggpoengene man får i realfag til at jeg likevel vil øke?

 

Ellers har jeg for det meste 5'ere og 4'ere i vitnemålet. Har 3 i engelsk, men dette er et fag jeg tradisjonelt har slitt veldig med, men på den andre siden jeg lyst til å bli bedre. 5 er nok urealistisk med mindre jeg går på et kurs samtidig.

 

Har 4 i geografi, og skulle nok klart 5 der med god innsats. Har også 3 i norsk hovedmål eksamen, og skulle klart 5 der også med hell, minst 4 i hvert fall. I valgfaget medie og informasjonskunnskap 1 har jeg 4, og skulle nok klart 5 der også.

 

Det er imidlertid litt begrenset på hvor mange fag jeg kan ta opp, både med tanke på økonomi og tid. Så vil velge klokt her.

 

Hva tenker dere? Trenger hjelp her! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil være avhengig av snittet på det studiet du vil inn på. Karakter fra x eksamen eller fag fra videregående må tilsvare snitt for x studium dersom realfagspoeng skal ha positiv effekt.

 

Som sagt, snittet vil ligge mellom 57,5-58 sånn ca, selv om det er vanskelig å si.

 

Forstod ikke helt hva du mente her. Hvordan vil realfagspoeng ha positiv effekt?

Lenke til kommentar

Hvis du har fag der du har 2 karakterer, standpunkt og eksamen som begge kan økes minst 2 hakk så er dette veldig effektivt for å øke snittet. Når du tar opp en eksamen som privatist og f.eks. får 6 vil dette erstatte og slå sammen både standpunkt og eksamens karakteren. F.eks blir da 4 og 5 til en 6er.

Endret av leonthine
Lenke til kommentar

Jeg har tatt opp fag over ett år, for det meste på egenhånd. Samfunnsfag, Geofag (her får du realfagspoeng), naturfag, kjemi 1, fysikk 1, kjemi 2, biologi 1. Har og tatt matte R1, 1P, nynorsk og bokmål.

 

Mest krevende var kjemi 2. Biologi 1 var lett, men pensum omfattende og min eksamen varte 1,5 time hvor jeg pratet hele tiden! Samfunnsfag veldig greit. Religion er og et greit fag har jeg hørt. Har hørt historie er omfattende pensum fordi man går opp i hele pensum. Engelsk er vel greit?

 

Hva skal du inn på- noen fag fra vgs som er relevante? Hva studerer du nå - noe du kan få gratis? og ikke minst hva du er flink til?

 

Jeg fikk 6 på alle muntligeksamene mine, men leste også mye. Hadde 3 i nynorsk og fikk 6 på eksamen. Hadde meldt meg på nettstudie i norsk skriftlig og skrev veldig mange oppgaver og fikk tilbakemeldinger. Verdt hver krone..

 

Som over skrev. Har du et fag med to 3 eller 4'ere er det stort forbedringspotensiale! Jeg fikk et regneark fra Bjørknes (lett å lage selv), hvor man legger inn karakterer. Trikset og mikset, og fant ut hva som gav høyest snitt.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg fikk et regneark fra Bjørknes (lett å lage selv), hvor man legger inn karakterer. Trikset og mikset, og fant ut hva som gav høyest snitt.

 

Lykke til!

 

Dette er noe trådstarter bør prøve, veldig smart, og har hjulpet meg mye i valg av fag. Legg inn alle karakterer i excel med summering!

Lenke til kommentar

Når det gjelder engelsk kan du ta et årsstudium i engelsk, slik tror jeg du kan lære deg god engelsk. jeg tror engelsk årsstudium dekker alle områdene i engelsk på allmennfag slik at du kan ta privatisteksamen på vgs i engelsk. Hvis du ikke er sterk i realfag finnes det språkpoeng i tysk osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...