Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montere større vindu i laftet tømmervegg


Anbefalte innlegg

Dette er litt sært, men jeg forsøker alikevel: Har en hytte i laftet tømmer fra 1939.

Vi ønsker å skifte ut våre gamle ett-lags vinduer, og i samme anledning hadde det vært fint å sette inn litt større vinduer for å få mer lys – nye vinduer har mindre lysflate pga. bredere rammer og sprosser enn de opprinnelige. Er det noen som har peiling eller erfaring med hvordan man enklest kan ettermontere beitski i en utvidet vindus-/døråpning i en gammel laftet tømmervegg?

 

Siden hytta alt er over 70 år, regner jeg med at den ikke siger stort mer sammen, men bør man ta hensyn til at den kan "ese" og krympe pga snølast, temperatur e.l. - eller går det an å bare å stive av veggen med jern på innside og utside, og evt. skru vinduet rett i tømmeret?

post-310896-0-87386900-1373846145_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe stort problem (for en vant bruker) å "frese" ut sporet med motorsag, og evt ta ut siste rest i midten/bunnen med tappjern og klubbe. (På de hyttene jeg har bygd/studert, har sporet vært ca. 2" bredt og 1" dypt, for beitski bestående av elektrikerlekt spikret på et 6" bord) Vil du være mer nøyaktig/har mindre erfaring, så går det sikkert å frese med håndoverfres også (utenom helt inni hjørner), men det blir mange kutt. Sirkelsag/dykksag for å skjære ut sidene, kombinert med tappjern for å ta ut den "klossen" som står igjen i midten, går også an, men da kommer du (som med fresen) heller ikke helt inn i hjørnene. Lettere å bruke anlegg og få et helt rett kutt enn med motorsag/kjedesag. Går selvsagt an å kombinere flere metoder...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Monterte et nytt vindu i et 200 år gammelt tømmerhus. Der brukte vi kiler og byggeskum mellom vinduskassa i 3/4"- 6" og tømret, og resultatet ble utmerket. Kilene og skummet gjør at selv om bygget "lever", så fjærer det såpass at det kompenserer for de bevegelsene som måtte skje.

Nytt vindu, i samme åpning? (I så tilfelle, er det skivebom)

 

Eller ble åpningen utvidet og vinduet innsatt uten "beiteski", eller annet som holder stokkene i sammen?

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Takk for svar. Tror ikke vi tar sjansen på å lage åpning uten å stive av, og da det blir det nok en kombinasjon av forslagene til Inge Rognmo. Føler meg ikke ikke veldig vant med "finsnekkeri" med motorsag, men kombinert med sirkelsag og stemjern skal det vel la seg gjøre på et vis. Trenger både vindus- og døråpning. Legger ut en rapport om jeg får det til i nær framtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da er større dør montert. Det gikk overraskende greit.

Sagde større hull – først med en sirkelsag fra begge sider, men det gikk like greit med motorsag.

Sagde spor med motorsag, pynta litt med stemjern, og satte inn ny beitski (t-beitski).

Jeg stivet av veggen på den ene siden (slo på en lekt) for sikkerhets skyld under operasjonen.

 

Døra sitter som støpt, og veggen kan "gå" om den vil.

 

post-310896-0-65105100-1375701240_thumb.jpg

post-310896-0-72061300-1375701241_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...