Gå til innhold

Godt og rimelig macroobjektiv til Nikon d5200?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til blomster er en brennvidde på ca 60mm greiest, til insekter og andre småkryå som forflytter seg raskt er en 160/180mm best siden du får litt større avstand og du skremmer ikke bort småkrypa for fort.

 

Er du ikke sikker på hva du ønsker er en 90/100/105 mm et greit alternativ siden du kan bruke denne brennvidden til begge ¨gruppene" selv om det ikke er optimalt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er en liten jungel ja.

Men alle makro objektivene er svært gode. Det spørs hva du skal bruke objektivet til.

Kjøper du brukt 60mm fra Nikon så pass på å få AF-S versjonen. Ikke bare for å få autofokus på kameraet ditt, men den nye versjonen er skarpere på motiver som står et stykke unna. (Og er blant Nikons skarpeste objektiver)

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for svar. Jeg er ikke så veldig inn i brennvidde osv enda, men jeg har nå et kit-objektiv på 18-55 samt et rimelig tamron 70-300.

 

Er det noen konkrete objektiver du anbefaler? Blomster og insekter er begge interessante motiver egentlig.

 

Jeg bruker Sigma 150mm mye på fullformat. Til blomster og altmulig... For å få tilsvarende utsnitt på D5200 er Sigma 105mm eller Tamron 90mm gode alternativer.

Lenke til kommentar

Hvis du vil jobbe med insekter, er kanskje en brukt versjon av Sigmas 150/2.8, "Bugma", det beste. Det har mye med arbeidsavstanden å gjøre. Men 90-105 er også veldig brukelig. Hvis du starter med "Bugma", og synes den blir litt tungvin til f.eks. blomster, er Nikons 40/2.8 Micro billig og glimrende til å fylle ut med. Og AF-S 60/2.8 er et veldig bra allround-objektiv. Men jeg for min del vil ikke ha bare kort brennvidde - det blir for begrensende for meg.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Hva med dette? http://www.lefdal.co...dx-micro-nikkor

 

Er det meningsløst når jeg har kitobjektivet på 18-55?

Det er et flott objektiv som ikke kan sammenlignes med 18-55. Det er et makroobjektiv sånn at du kan fokusere veldig nært og få stor forstørrelse, det er også mer lyssterkt og tengner mer behagelig i områder ute av fokus.

 

Forstørrelsen er like god som andre makroobjektiver, men du må nærmere sånn at det blir vanskeligere å få nok lys på motivet når du er på det nærmeste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...