Gå til innhold

[Løst] Problemer med hastighet, modem og tilkobling av ny ruter


Anbefalte innlegg

Kjøpte nettopp en ny ruter fra Jensen. Har et multimodem fra Telenor som vi får trådløst nett fra, men dette er veldig tregt. Vi bruker fire enheter på multimodemet (en gjennom kabel, og tre trådløse), så vi trenger noe bedre. Men så ser jeg på regningene fra Telenor, og der står det "Bredbånd 2". Søkte det opp, og fant ut at dette er det tregeste bredbåndabonnementet fra Telenor. På Telenors nettside står det at Bredbånd 2 har en hastighet på opptil 2 mbit/s. Blir forvirret. Hjelper det å bruke Jensen-ruteren (som skal ha en hastighet på opptil 300 mbit/s) på dette bredbåndet? Eller må jeg ha kraftigere bredbånd?

 

Får ikke Jensen-ruteren i gang, for jeg har ikke noe annet modem enn det gamle multimodemet. Tenkte først å koble Jensen-ruteren til dette, men fant ut at det ikke går. Multimodemet har kun tilkobling til DSL, telefon og ethernet. På bruksanvisningen til Jensen-ruteren, står det at jeg skal koble den til LAN-tilkoblingen på modemet. Denne tilkoblingen finnes altså ikke på multimodemet.

 

Hva gjør jeg? Bør jeg ha bedre bredbåndabonnement? Får jeg nytt modem fra Telenor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På Telenors nettside står det at Bredbånd 2 har en hastighet på opptil 2 mbit/s. Blir forvirret. Hjelper det å bruke Jensen-ruteren (som skal ha en hastighet på opptil 300 mbit/s) på dette bredbåndet? Eller må jeg ha kraftigere bredbånd?

 

2Mbits er hastigheten Telenor leverer til deg fra Internett. 300Mbits er den interne hastigheten i nettverket ditt som routeren støtter. De to har ingenting med hverandre å gjøre. vil du ha kjappere linje, så må du oppgradere abonnementet ditt, hvis det er mulig i det hele tatt hos deg.

 

Får ikke Jensen-ruteren i gang, for jeg har ikke noe annet modem enn det gamle multimodemet. Tenkte først å koble Jensen-ruteren til dette, men fant ut at det ikke går. Multimodemet har kun tilkobling til DSL, telefon og ethernet. På bruksanvisningen til Jensen-ruteren, står det at jeg skal koble den til LAN-tilkoblingen på modemet. Denne tilkoblingen finnes altså ikke på multimodemet.

 

Koble deg først til Jensen routeren med kabel i en av LAN portene. Logg deg inn på den ved å klikke HER eller HER, hvis første ikke virker.

Så går du inn på WAN eller Internett innstillingene (varierer hva det kalles fra produsent til produsent) og velg tilkoblingstype PPPoE. Legg inn brukernavnet og passordet ditt og lagre. Gå så til Wireless og sett opp navn og passord for ditt trådløse nettverk. Velg krypteringstype WPA2-PSK og AES som krypteringsmetode. Lagre og logg deg ut av routeren.

 

 

Så flytter du kabelen fra routeren til multimodemet og logger deg på den ved å klikke HER.

Her skal du strengt tatt gjøre det mottsatte. Finn Internett menyen og velg Bridge fra dropdown menyen (Litt usikker på hvordan det faktisk ser ut/er). Så går du til Lan og skrur av DHCP og NAT.

 

Hvis ikke jeg glemmer noe nå, så skal det være det.. Da tar du kabelen ut av PCen din og setter i en av LAN portene på routeren din og koble deg til nettverket med det navnet du satte opp tidligere..

 

Er det noe du ikke får til, så legg ut screenshots av det. Er mye lettere å se og forstå, og forklare deg, hvis vi selv kan se oppsettet ditt ;)

Lenke til kommentar

2Mbits er hastigheten Telenor leverer til deg fra Internett. 300Mbits er den interne hastigheten i nettverket ditt som routeren støtter. De to har ingenting med hverandre å gjøre. vil du ha kjappere linje, så må du oppgradere abonnementet ditt, hvis det er mulig i det hele tatt hos deg.

 

 

 

Koble deg først til Jensen routeren med kabel i en av LAN portene. Logg deg inn på den ved å klikke HER eller HER, hvis første ikke virker.

Så går du inn på WAN eller Internett innstillingene (varierer hva det kalles fra produsent til produsent) og velg tilkoblingstype PPPoE. Legg inn brukernavnet og passordet ditt og lagre. Gå så til Wireless og sett opp navn og passord for ditt trådløse nettverk. Velg krypteringstype WPA2-PSK og AES som krypteringsmetode. Lagre og logg deg ut av routeren.

 

 

Så flytter du kabelen fra routeren til multimodemet og logger deg på den ved å klikke HER.

Her skal du strengt tatt gjøre det mottsatte. Finn Internett menyen og velg Bridge fra dropdown menyen (Litt usikker på hvordan det faktisk ser ut/er). Så går du til Lan og skrur av DHCP og NAT.

 

Hvis ikke jeg glemmer noe nå, så skal det være det.. Da tar du kabelen ut av PCen din og setter i en av LAN portene på routeren din og koble deg til nettverket med det navnet du satte opp tidligere..

 

Er det noe du ikke får til, så legg ut screenshots av det. Er mye lettere å se og forstå, og forklare deg, hvis vi selv kan se oppsettet ditt ;)

Takk for utfyllende svar, nå skjønner jeg dette med hastigheten! :) Men tror jeg burde forklart det andre problemet litt bedre.

 

Problemet er at jeg ikke får koblet Jensen-ruteren til multimodemet. Dette er fordi det ikke er riktig utgang (eller inngang?) på modemet (så vidt jeg kan se). Det står i bruksanvisningen at jeg skal koble fra "Internet" på ruteren til "LAN" på modemet. Multimodemet jeg har, har ikke LAN-utgang. Jeg legger ved bilder av multimodemet og Jensen-ruteren.

post-179410-0-27189200-1372784535_thumb.jpg

post-179410-0-38939600-1372784600_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...