Gå til innhold

Feil på WD2000JB

NovaLine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en en WD2000JB partisjonert med en NTFS partisjon. Disken brukes bare til lager. Ingen program kjøres derifra.

I dag begynte disken plutselig å oppføre seg rart.

Ved vanglig mappebrowsing "stopper" windows opp i flere sekund og disken laget mer lyd en en blåsekvartet. Kjørte da vanlig chkdsk og den fant ingen feil. Etter å sjekket litt og slettet en del filer, den var nesten full, så kjørte jeg chkdsk igjen (etter boot).

Denne gangen fant den et titals "File Record Segmet" (FRS) og den slettet en del gigabyte.

Etter å ha kopiert det viktigeste på disken og slettet flere filer, kjørte jeg chkdsk en tredje gang. Nå fant den flere hundre FRS og sluttet med den trivelige meldingen "An unspecified error occorred"

Når jeg prøver den i Windows etterpå så fryser windows.

Jeg har nå innsett at denne disken er forbi redning og jeg kommer trolig til å formatere den i morgen. Hvis problemet fortsetter etter format, så vil den bli sendt inn på garanti. Kjøpte den for vel 3mnd siden så det burde ikke være noe problem. Det som overrasket meg her er hvor fort det gikk. Har mistet et par IBM disker før, men de gav fra seg lydsignal lenge før de gikk.

Grunnen til at jeg skriver alt dette, er for å høre om noen vet noen smart jeg kan gjøre. Er min konklusjon rett, kan disken ansees for død?

Beklager at det ble så langt

HK: Asus P4P800

Disken står på Raid "porten" satt som ATA100

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette problemet har eg hatt fleire ganger. prøv å fjerne alle partisjoner og sett dei inn på ny, bruk fdisk ! nå tester du med FAT32. har opplevd at NTFS klikke av og til, FAT32 klikke ikke så ofte. prøv d, som siste løysning. trur deg egentli kjem seg ved å formatere. er alle 200gb ein partisjon ?

Skrevet

Det er ikkje noko gale med disken! (har slike disker selv, det fungere bra!)

men derimot bios, drivere og så må du ha tatt på støtte for store disker "LBA 48bit adresering"

søk her på forumet så finner du masse om det

Skrevet
dette problemet har eg hatt fleire ganger. prøv å fjerne alle partisjoner og sett dei inn på ny, bruk fdisk ! nå tester du med FAT32. har opplevd at NTFS klikke av og til, FAT32 klikke ikke så ofte. prøv d, som siste løysning. trur deg egentli kjem seg ved å formatere. er alle 200gb ein partisjon ?

Dersom du har partisjoner på mer enn 400MiB vil ytelsen synke betraktelig med FAT32, kontra NTFS :)

NTFS er et /mye/ mer solid FS og har journal som gjør at sjansene for å miste data er mye lavere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...