Gå til innhold

[Løst] For å bli marinejeger, hvilken linje anbefaler dere å gå?


itzp1xel

Anbefalte innlegg

For å bli marinejeger, hvilken linje anbefaler dere å gå? Har det egentlig mye å si, eller?

For jeg tenker å gå Elekrto, men jeg vet ikke, fordi jeg finner ikke svaret noen steder. Og en annen ting, hvor mye tjener en marinejeger i året? Har lest at det er 126kr dagen, samme som en fallskjermjeger, er dette sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Du finner mye om MJK på milforum, det er også den letteste plassen å få svar på slike henvendelser.

Det blir ikke stilt noen krav til hvilken utdanning du har for å søke på MJK, men det kan være fordelaktig og ha kunnskaper rundt det med maritim virksomhet, siden litt av det som skjer etter opptaket (forbeholdt at du klarer det) er maritim tjeneste.

 

Det er lik utgangspunkt for alle som gjør førstegangstjenenste, sist jeg sjekket var det vell 153,- dag som menig.

 

Når du tar utdanningen som marinejeger så er du i førstegangstjeneste.

 

Lykke til med videre valg.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Du finner mye om MJK på milforum, det er også den letteste plassen å få svar på slike henvendelser.

Det blir ikke stilt noen krav til hvilken utdanning du har for å søke på MJK, men det kan være fordelaktig og ha kunnskaper rundt det med maritim virksomhet, siden litt av det som skjer etter opptaket (forbeholdt at du klarer det) er maritim tjeneste.

 

Det er lik utgangspunkt for alle som gjør førstegangstjenenste, sist jeg sjekket var det vell 153,- dag som menig.

 

Når du tar utdanningen som marinejeger så er du i førstegangstjeneste.

 

Lykke til med videre valg.

Takk for svar! Og takk:)

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg ville jeg studert hva du vil gjøre resten av livet hvis du ikke greier MJK opptak, det er nesten eneste måten å tenke på.

 

Ellers vil jeg si at idrettslinja må vel være optimalt, med tanke på at du burde være i så god for som over holde mulig før opptak.

Lenke til kommentar

For å bli marinejeger, hvilken linje anbefaler dere å gå? Har det egentlig mye å si, eller?

For jeg tenker å gå Elekrto, men jeg vet ikke, fordi jeg finner ikke svaret noen steder. Og en annen ting, hvor mye tjener en marinejeger i året? Har lest at det er 126kr dagen, samme som en fallskjermjeger, er dette sant?

 

 

Om du har planer om å bli marinejeger så er det viktig at du trener målrettet og holder deg skadefri. Les på MJK sine sider på forsvaret.no, der finner du også et fint treningsprogram fram til opptaket.

Husk at kravene som står på siden er krav til selve hovedopptaket, og disse er absolutte. Dette er bare en liten smakebit på hva som vil skje videre på hovedopptaket der de tester fysikken og mentaliteten din, så det er viktig å være topp-motivert.

 

Husk at det er viktig å tenke på videre utdanning, i tilfelle du skulle ryke ut av opptaket eller finner ut at dette ikke var noe for deg. Da førstegangstjenesten er nærmest obligatorisk(var vertfall det før i tiden), så ville jeg tatt meg den tid å se på www.fallskjermjeger.no.

Der kan du ta førstegangstjenesten som fallskjermjeger(Merk: Fallskjermjeger kan en kun være i førstegangstjenesten) for å få et inntrykk av hvordan livet er som spesialstyrke-soldat. Dette er også relativt god trening frem til et eventuelt marinejeger-opptak eller spesialjeger opptak. De fleste marinejegerne har vert tidligere fallskjermjeger og fullført førstegangstjeneste før de bestod opptaket.

 

Dessuten tjener en marinejeger 126kr/dagen under førstegangstjenesten. Når du er ferdig utdannet får du tilbud om grenader-kontrakt. Da blir du operativ marinejeger og har greit betalt(har hørt at man kommer opp i 600-700.000 i året med risikotillegg, beredskapstillegg, mye reisetillegg og felttillegg osv..). Men dette er nok noe de ikke vil snakke så høyt om, da det er disse syke karene vi sivile vet minst om her i landet :)

Endret av BloodySquito
Lenke til kommentar

De fleste marinejegerne har vert tidligere fallskjermjeger og fullført førstegangstjeneste før de bestod opptaket.

 

Det har forsvaret avvist og anbefaler at dersom du ønsker å søke som marinejeger burde du ta det med engang du går inn til førstegangstjeneste.

Resten er vell ikke OT i forhold til hva ts spørt om, men fallskjermjegerene kan på ingen måte sammenlignes, at det er en del av spesialstyrkene er det ofte stilt spørsmål rundt.

Lenke til kommentar

Det har forsvaret avvist og anbefaler at dersom du ønsker å søke som marinejeger burde du ta det med engang du går inn til førstegangstjeneste.

 

 

Det jeg mener er at fallskjermjeger-tjenesten er en god måte å trene mentalt på. Det MJK mener med at de annbefaler folk å gå rett på opptaket, er at erfaringsmessig opplever at de "ferske" ofte blir dyktigere enn de med tidligere erfaring, siden det da handler mer om motivasjon enn fysisk kapasitet.

 

 

 

Resten er vell ikke OT i forhold til hva ts spørt om, men fallskjermjegerene kan på ingen måte sammenlignes, at det er en del av spesialstyrkene er det ofte stilt spørsmål rundt.

 

Nja, han spurde hvilken linje som var lur å ta. Finnes vel ingen linjer, men det som er lurt (etter min mening) er å vurdere den veien jeg ramset opp, selv om det ikke er en linje å gå.

 

men fallskjermjegerene kan på ingen måte sammenlignes, at det er en del av spesialstyrkene er det ofte stilt spørsmål rundt.

Nei, de kan ikke sammenlignes. Men opptakene er så og si ganske like, men mange av marinejegerne har gjennomført førstegangstjeneste. Er man fallskjermjeger stiller alle likt erfaringsmessig millitært. Fallskjermjeger er mest en avdeling for rekruttering til FSK/HJK, der de fleste fallskjermjegerne som har tenkt seg å fortsette med dette går videre til spesialjeger-opptak.

Endret av BloodySquito
Lenke til kommentar

Det har blitt sagt mye om mjk og deres operatører men under deler av opptaket har mjk gått ut og sagt at det er en fordel at kandidaten ikke har bakgrunn i fra forsvaret for å stille med et åpent sinn, top motivasjon og det å ha suksess som eneste alternativ.

 

Det vil bli gitt generell opplæring i militær skikk -og bruk under tjenesten siden opptalet godkjennes som førstegangstjeneste.

 

Dersom mann på død og liv skal finne opp hjulet på nytt og ta førstegangstjenesten en annen plass er kjk mer nærliggende noen av di enkelte oppgavene marinejegere skal kunne utdøve og man slipper og unna sjøsyke og annet man kan komme over.

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at de ikke tjener like mye som vanlig menige under førstegangstjenesten, altså 161,-?

 

Jo, de tjener like mye. Jeg var bare ikke oppdatert på at det økte i år til 161,- pr. dag. Før var det sånn ca. 126. Sist jeg sjekka var det 126, og det er ikke så mange mnd siden :-P

Endret av BloodySquito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...