Gå til innhold

Kontrollere tilgang til filer


Anbefalte innlegg

Finnes det noen smarte triks for å holde kontroll på hver enkelt tilgangen til hver enkelt fil i en mappe?

 

Saken er at jeg har en windowsserver med mange (millioner) filer i en mappestruktur. Jeg har en database over filene. Jeg ønsker et eller annet grensesnitt hvor brukere kan få tak i filene uten at jeg må kopiere dem over til en mappe de har tilgang på. Et regelsett avgjør (utfra informasjon i databasen) hvilke filer hver bruker kan få tilgang til. Jeg må for all del unngå at filene blir tilgjengelige for en bruker bare ved at han kjenner navnet på fila og hvilken mappe den ligger i.

 

Så hvordan kan jeg styre at filene kun er tilgjengelige via dette grensesnittet, og ikke ved direkte url?

Ønsket er å skrive i php, men det er ikke utelukket at jeg kanskje må prøve meg på andre språk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sist jeg styra med PHP (typ 2004-2007) fikk jeg ikke readfile til å fungere. Husker ikke hva som var problemet heller. Mulig det er saker som er løst i senere versjoner. Mulig det var problemer på linux som ikke inntreffer på windows. Mulig jeg var for dum (og nå er enda dummere).

 

Hadde vært fint om noen med ferskere erfaring enn meg kunne dele sin erfaring.

 

Evt om det finnes andre muligheter.

 

(Jeg vurderer sterkt å lage en egen server/klient applikasjon til formålet, og en egen protokoll. Litt usikker på hvor klønete det er å implementere ssl. Alternativt kan man jo kreve at den kjøres over vpn.)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er også spent på hvordan tanken var med å styre tilgang til enkeltfiler med ftp. 1 million filer = 1 million brukerkontoer?

(Å gi login fra php til ftp er en smal sak)

 

(Jeg har gått rundt problemet ved å lage egen server/klient-applikasjon for formålet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...