Gå til innhold

46"LCD(led) StueBord-pc!


Anbefalte innlegg

Kommentar tråd ;)

 

 

Jeg har en "gammel" 46" samsung led tv liggende som jeg tenkte jeg skulle bruke til noe, da jeg ikke har plass på veggen :p

 

Tenkte at et stuebord med innebygget skjerm/pc ville vært tøft.

Men problemet er det at det er vel bare jeg (i huset her i alle fall) som mener det !

Derfor må alt være nærmest usynlig.

 

Valgte derfor dette bordet fra ikea.

 

Her har jeg muligheten til å bygge inn en tynn pc (tenker noe lignende Rarpberry pi, bare kraftigere) og en tv.

Trenger også noen tynne høyttalere ol,

 

Videre har jeg bestilt 80% "one-way" mirror film.

Vet ikke helt hvordan dette vil virke, men håper på det beste.

 

Når det kommer til styring av pc'en tenker jeg på en LeapMotion,

men vet ikke hvordan dette virker gjennom glasset (og ikke minst folien)

Går den ikke gjennom, må jeg enten plassere den mer synlig, eller finne en annen måte å styre galskapen på.

 

Jeg har dog ett par problemer som må løses...

Styring av tv'en. Tv'en støtter ikke rs232 (ue46c6005)

og jeg har veldig lyst til at dette skal virke med en enkelt knapp...

Løsningen kan bli en ir sender koblet til pc'en som sender div signaler til tv'en når pc'en starter (men aner ikke hvordan dette vil virke)

 

Neste problem er strøm.

Jeg vurderer å "hule ut" det ene benet. Sette en kontakt inne i bordet og en annen nederst på det ene benet. Hvor enkelt det er å få det pent er en annen sak :s

Men har bestilt noen kontakter, så vi får se hvordan det ser ut.

 

 

Bør kanskje legge til at denne tråden ble startet under "Hobbyer", men fant ut at det sikkert passet bedre her, så overførte den hit :)

Endret av Titanium87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har jeg lagt skjermen under ramma til glasset for og se ann størrelsen.

Det ble noe mindre plass enn jeg hadde regnet med, men det bør gå greit :)

post-267347-0-53804800-1371310594_thumb.jpg

 

Skjermen er ca 5mm større enn selve hullet, så jeg må fjerne litt i begge ender her.

Kanten du ser glasset skal ligge på (og alt annet under glasset) skal lakkeres matt svart.

post-267347-0-22744100-1371310609_thumb.jpg

 

Her har jeg begynt strippingen av skjermen.

post-267347-0-72913900-1371310642_thumb.jpg

 

Høyttalere og "fot-feste" fjernet.

post-267347-0-09475300-1371310658_thumb.jpg

 

Har bestilt en slik til av/på bryter.

 

Tenkte også at det var greit med en usb på utsiden av bordet :)

Lenke til kommentar

Kan legge ved ett spørsmål:

Hva kan dette bordet brukes til?

 

Jeg har egentlig bare sett for meg div info

eks.

Hvis jeg sitter å ser golf, så kan scoreboarden ligge godt synlig i bordflata.

Samme med F1 og lignende.

 

Man kan jo ikke akkurat spille eller se film på denne :p

 

 

Tenker også Windows 8 da dette ser flott ut med LeapMotion.

 

Hva tror dere?

Endret av Titanium87
Lenke til kommentar

Da har jeg også bestilt en LeapMotion !

 

Tok noen nye mål av tv'en og bordet nå.

Jeg får maks 2.6cm plass til overs.

Leste at leap motion var sånn ca 2.6 cm... Snakk om perfekt.

 

I værste fall kan jeg skråskjære kantene fra skjermen til glasset og få ett par millimeter til der.

Og kanskje fjerne dekselet til Leapmotion for enda ett par millimeter :p.

 

Nå håper jeg bare den "ser" gjennom glasset med speilfilm :s

Lenke til kommentar

En liten oppdatering i dag... (Beklager at dette går så tregt.. Men når man har full job OG en datter løpende rundt, blir det lite tid til morro :p

 

Delene fra elfa og mirror-folien er på vei :)

 

Fikk frest ut sporet tv'en skal ligge i !

Skal fortatt gjøre noe med den delen av kanten som likker over skjermen (ca 2,5 mm) tror jeg skal prøve å frese denne skrå på en eller annen måte.

Jeg sliter litt med dette da jeg ikke har noe ordentlig bord eller feste :s

 

Har heller ikke lyst til å ødelegge dette helt :p

Men vil gjerne ha muligheten til å se siste delen av skjermen (tror det kan bli rart om det lyser litt under selve kanten)

 

Men vi får se. Uansett skal jeg pusse ned den innerste kanten og lakke denne sort.

 

Her ser dere hvor mye som er tatt bort (ca halvparten)

post-267347-0-45098700-1371752004_thumb.jpg

 

post-267347-0-23869000-1371752021_thumb.jpg

 

Her ser dere plassen "til overs" der jeg tror det akkurat skal passe med en LeapMotion (3cm)

post-267347-0-78474000-1371752046_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått Speil filmen, bryteren, usb kontakten og power pluggene.

 

Jeg har også skaffet noe til å bygge under tv'en, så dette vil (får jeg håpe) bli gjort i løpet av helgen.

 

Jeg har testet om SpeilFolien slipper gjennom IR lys. (LeapMotion bruker IR til å se ting)

Dette testet jeg ved å bruke fjernkontrollen gjennom folien, så da håper jeg alt fungerer som det skal !

 

I dag har jeg fått satt inn power knappen og usb kontakten :)

 

post-267347-0-73830300-1372353448_thumb.jpg

 

post-267347-0-21548800-1372353479_thumb.jpg

Endret av Titanium87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Beklager tregheten her ! :s Men det som er bra er at det ikke er lenge til jeg får en LeapMotion på døra !! :D

 

Har gjort litt, men svært lite :p

Jeg har fått på folien (skuffende resultat, må muligens kjøpe ny folie senere... men øvelse gjør mester)

 

Har bilder av at jeg testet tv'en liggende på gulvet koblet til en Raspberry pi.

Bildene er med tv'en av og på. Resultatet ser MYE bedre ut i virkeligheten og vil bli enda bedre når jeg får det HELT mørkt bak glasset og en bedre pc, med bedre oppløsning og mulighet til å styre lysstyrken.

 

post-267347-0-15876100-1374079748_thumb.jpg

post-267347-0-20143300-1374079758_thumb.jpg

 

Refleksjonene dere ser når tv'en er på, syntes nesten ikke i virkeligheten.

Kameraet var bare veldig opptatt av å få det med ;)

 

post-267347-0-94348300-1374079805_thumb.jpg

post-267347-0-22513200-1374079820_thumb.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...

Joda, prosjektet står der jeg satt det :p

Skulle ønske jeg fikk gjort det ferdig slik jeg ønsket, men nå ser det ut til å bli en "midlertidig" løsning med chromecast :(

 

Det positive er jo at jeg får gjort bordet "ferdig", det har nå stått i deler siden jeg begynte..

 

Dette er noe jeg kommer til og se litt på til uka.. (mot slutten tenker jeg) da jeg nettopp kastet det gamle jeg hadde i stua og trenger noe å ha der !

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vet at posten er 10 måneder gammel, men jeg skulle gjerne sett dette prosjektet ferdigstilt!

Hvis du fortsatt er aktiv, vær så nsill å skriv en post :D

Kan si at NÅ har jeg startet igjen ;)

Har pusset opp siste 2-3 ukene (og holder fortsatt på) så derfor går dette sakte..

Det har vel også gått sakte siste året :p Men sånn er det bare noen ganger...

 

I dag har jeg montert bordet (har stått i deler siden sist gang).

Og jeg har fått malt kanten på skjermen svart..

Det høres ikke ut som om jeg har gjort så mye, men det tar faktisk litt tid... (av den lille tiden jeg har til overs)

 

Jeg tok litt bilder og legger dem selvfølgelig ut her.

 

 

Sånn ser altså bordet ut i dag.. Malt kanten inni sort, og speilfolie.. (syntes det ser mye bedre ut enn originalt ! :

post-267347-0-27598800-1406576835_thumb.jpg

 

Sånn ser skjermen ut før maling :

post-267347-0-05833600-1406576838_thumb.jpg

 

Før maling :

post-267347-0-31369600-1406576841_thumb.jpg

 

Alt teipet og klart :

post-267347-0-65675400-1406576850_thumb.jpg

 

"Før og etter" maling :

post-267347-0-98608200-1406576852_thumb.jpg

 

Etter omtrent ett strøk :

post-267347-0-84643100-1406576855_thumb.jpg

 

Og etter 2-3 strøk uten teip :

post-267347-0-80093200-1406576858_thumb.jpg

 

Og sånn ser skjermen ut med svart ramme, MYE bedre ! :

post-267347-0-36442600-1406576865_thumb.jpg

 

 

Jeg håper at jeg får gjort mer i løpet av en dag eller to.

Må fortsatt male innsiden av bordet, sage til og pusse/male en plate (til bunnen), Få laget til fester til skjermen og platen.

Også div strøm og andre små problemer..

 

Mye igjen altså, men håper på og få en funksjonell skjerm I bordet i løpet av uken.

Tror også jeg skal få byttet ut folien (den ble ikke helt perfekt forrige gang), men dette venter jeg med til jeg har fått testet litt (med tanke på varme ol. ).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser bra ut :D gleder meg mest til å se om touchen fungerer fint :D

Når det kommer til touch og pc funksjonene, så er dette dessverre nødt til å vente.

Jeg har rett og slett ikke råd eller muligheten til og investere så mye i dette nå.

 

Men jeg skal gjøre alt annet som det skal og burde gjøres !

 

Jeg tenkte da at jeg kunne bruke en chromecast som jeg har liggende til og styre hva som skal vises på skjermen.

Dette blir billigere og enklere !

 

Når det kommer til touch funksjonen, så kan jeg selvfølgelig legge ut hdmi og bygge inn en leapmotion.

 

På den måten kan jeg bare koble inn en laptop og kjøre skjermen som først tenkt på den måten.

Fortsatt like clean og samme funksjoner (bare at nå har jeg chromecast som hovedfunksjon).

 

 

Det eneste jeg har fått gjort i dag er å teste chromecasten på skjermen, og på den måten fått testet at skjermen fortsatt virker som den skal.

 

Jeg fant ut at jeg for øyeblikket ikke har noen mulighet til og skru av skjermen når den først er tatt i bruk.

Heldigvis har jeg bygget inn en bryter i fronten av bordet !

 

Løsningen kommer til og bli ett skrittrelè som styrer strømmen til selve skjermen.

Led'en i bryteren kommer til og bli styrt av en usb port fra tv'en. På den måten vil jeg også lett se om skjermen er på eller av selv om skjermen er svart.

 

Det vanskelige nå blir å få strøm Inn til bordet.

Jeg hadde en plan om å "hule ut" ett bord bein (og det er fortsatt den løsningen som virker best), men det er veldig lett å ødelegge bordet på denne måten ! :s

 

Jeg får tenke litt til på strømtilførselen, men det SKAL bli bra ! :)

 

Legger ved bilde fra "skjermtesten".

 

 

post-267347-0-98211000-1406661319_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg endelig fått skjermen INN i bordet !

 

Måtte ha litt mer støtte under midten da jeg var redd for at skjermen skulle knekke !

 

Jeg mangler fortsatt ganske mye for og kunne kalle det ferdig, men det virker med en skjøteledning og chromecast for øyeblikket !

 

Jeg må få laget selve styringen, uttak til HDMI, Lyd og en bedre strømtilførsel.

Jeg har også lagt IR mottageren under glasset nå, men den aktiveres hver gang jeg skrur av og på tv'en jeg har på veggen, så dette må gjøres noe med.

 

Jeg fikk justert opp lysstyrken litt (sammen med kontraster og alt annet som skulle til) så bildet syntes helt greit. Bordoverflaten er også blitt 100% speil (Om man ikke tenker på den delen det nå ikke er noe under.. dette løses senere ;) ).

 

Men... over til bildene !

 

post-267347-0-87319300-1408650199_thumb.jpg

Her er den ekstra støtten jeg trengte.. (delen som er "utenfor" skjermen, er malt sort i ettertid)

 

post-267347-0-57150100-1408650203_thumb.jpg

Perfekt speil ! (blir enda bedre når jeg får tettet undersiden av bordet helt)

Folien jeg la på ble litt ehh... feil, så når jeg har fått testet den litt med tanke på varme og sånt, så kommer jeg til å bestille ny. Mest sannsynlig kommer jeg da til og gå bittelitt ned på styrken, så bildet blir bedre og speileffekten litt svakere(tror fortsatt det kommer til og se ut som nå, da det blir HELT mørkt bak glasset)

 

post-267347-0-18796900-1408650206_thumb.jpg

Dette er hvordan bildet ser ut i ett mørkt rom (med mobil blitz)

 

post-267347-0-00848900-1408650210_thumb.jpg

Samme rom, samme tid, bedre vinkel...

 

 

Har latt den stå i over en time med lys på skjermen. Syntes ikke det ble varmt i det hele tatt, men nå skal det jo tettes helt i underkant, så det kan jo hende at det blir noe varmere da. På grunn av dette kommer jeg til og montere en helt stillegående vifte (med filter) i den ene enden, under bordet. Og ett hull (med filter) i andre enden. Da kommer det hele tiden til og trekke bittelitt over hele skjermen, og på den måten vil den aldri dø :p

 

 

Noen tanker eller spørsmål ?

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...