Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Yamaha tzr "dør ut" når jeg kjører den et stykke


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Yamaha tzr 2008 model. Når jeg kjører den et lite stykke så bare dør den ut slik at jeg må svinge ut til siden. Jeg får ikke start, men så tar jeg ned choken å da går den igjen. Tar jeg av choken i fart så går den et lite stykke før den dør ut igjen! Hva kan forårsaket dette? kan dysa være får liten slik at den ikke får nok bensin

 

Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har en Yamaha tzr 2008 model. Når jeg kjører den et lite stykke så bare dør den ut slik at jeg må svinge ut til siden. Jeg får ikke start, men så tar jeg ned choken å da går den igjen. Tar jeg av choken i fart så går den et lite stykke før den dør ut igjen! Hva kan forårsaket dette? kan dysa være får liten slik at den ikke får nok bensin

 

Takk for svar :D

 

Høres ut som at den får for lite drivstoff. Smuss i dysene, fukt i forgasseren eller noe slikt. Du får belage deg på en forgasserrens.

Lenke til kommentar

Forgasseren har nettopp blitt renset av en mekaniker som jeg kjenner

 

Hvordan gikk motoren før rensing? Samme, verre eller bedre?

 

Hvis du må bruke choke når motoren er varm, så betyr det at motoren får for lite drivstoff. Choken sørger for at det skapes mer vakuum i drivstoffkammeret til forgasseren slik at mer drivstoff blir dratt opp fra drivstoffreservoaret i forgasseren. Tette dyser eller andre fremmedlegemer i forgasseren er ofte årsak til at motoren får for lite drivstoff, men dårlige pakninger mellom forgasser og motor skaper mindre undertrykk i forgasseren slik at den sliter med å dra opp drivstoff.

Lenke til kommentar

Hvordan gikk motoren før rensing? Samme, verre eller bedre?

 

Hvis du må bruke choke når motoren er varm, så betyr det at motoren får for lite drivstoff. Choken sørger for at det skapes mer vakuum i drivstoffkammeret til forgasseren slik at mer drivstoff blir dratt opp fra drivstoffreservoaret i forgasseren. Tette dyser eller andre fremmedlegemer i forgasseren er ofte årsak til at motoren får for lite drivstoff, men dårlige pakninger mellom forgasser og motor skaper mindre undertrykk i forgasseren slik at den sliter med å dra opp drivstoff.

Før forgasseren blei renset så hadde jeg samme problemet, men da døde den ut mye oftere, og jeg måtte vente ei lita stund før jeg fikk start på den igjen.
Lenke til kommentar

Før forgasseren blei renset så hadde jeg samme problemet, men da døde den ut mye oftere, og jeg måtte vente ei lita stund før jeg fikk start på den igjen.

 

Da virker det som at alle avleiringene i dysen/e ikke er borte.

 

Men... ting som kan være galt forutenom dysene:

* Drivstoffdysene er rene, men luftblandingsdysene er tette. En mekaniker kan hjelpe deg med å demontere forgasseren og gjøre alle dysene rene.

 

* Noen har tuklet med justeringene (justeringsskruene for luftblanding). En forgasser har en eller flere justeringsskruer for luftblanding. Den som er fjærbelastet er for å justere tomgangsturtall (noe man må gjøre når motoren er varm). Hvis man har en justeringsskrue til (ofte en liten messingskrue som står på forgasseren), så er denne for å regulere forholdet mellom luft og drivstoff, og som påvirker drivkraften. For tynn blanding: mye luft og lite drivstoff gir dårlig trekkkraft og kan "brenne opp" tennplugg og stempel. For fet blanding: mye drivstoff og lite luft gir også dårlig trekkkraft, og eksos med mye røyk samt at tennplugg blir sotet. For å justere denne må man være meget forsiktig!! Bruk en liten skrutrekker, og så lite kraft som mulig. Skru den forsiktig helt inn, og 2,5 omdreininger ut. Da bruker blandingen å være "ok", og man kan finjustere derfra.

 

* Pakning/tetting mellom forgasser og luftinntak er ikke tett (drar inn falskluft). For å konstatere dette kan man bruke startgass (men denne er, unnskyld uttrykket, JÆVLIG brennbar, og kan forårsake brann og eksplosjon hvis man ikke vet hvordan man bruker den!)! Man starter motoren, får motoren opp i turtall (1/3 pådrag, og holder gassen jevn). Så dusjer man med små puff startgass på det område der forgasseren er festet til motorblokken. Hvis turtallet øker, så er pakning/tetting ødelagt, og man må skifte denne. Dette må ALDRI gjøres på en varm overflate og utendørs, ellers så risikerer man at hele mopeden tar fyr osv!

 

* Vann i forgasseren. Da må den rengjøres.

 

* Gammel bensin. Drivstoff er ferskvare, og taper seg fort over tid. Bensin på en tanke som har stått hele vinteren kan virkelig skape problemer for en motor som er følsom. Bruk ny bensin!

 

* Stempel/ringer er slitt/ødelagt. Da klarer ikke motoren å skape nok vakuum til å dra inn nok drivstoff, og for lite kompresjon til å nyttiggjøre det som den har dratt inn.

 

* Sprekker i luftinntak/dårlig pakning.

 

* Ødelagt membran. I noen motorer står det en membran i luftinntaket som er en slags bladfjær i tynt metall. Denne skal holde motorens levetid så fremt ikke noen har tuklet med denne (bøyd på metallleppene osv).

 

* Trimming. Noen amatører har prøvd å trimme motoren/fjerne plombe. Oppfiling av luftinntak osv av amatører ødelegger ofte for motorens evne til å skape korrekt vakuum.

 

Ok, kanskje litt vel lang post fra min side, men tenkte bare du skulle få noen tips fra meg. Lykke til med feilsøkinga! Og husk, er du usikker, spør fagfolk, ikke forståsegpåere (som meg? :innocent: ).

Når det er sagt; tror det må være over 20 år siden siste jeg kjørte moped.. :rofl:

Lenke til kommentar

Da virker det som at alle avleiringene i dysen/e ikke er borte.

 

Men... ting som kan være galt forutenom dysene:

* Drivstoffdysene er rene, men luftblandingsdysene er tette. En mekaniker kan hjelpe deg med å demontere forgasseren og gjøre alle dysene rene.

 

* Noen har tuklet med justeringene (justeringsskruene for luftblanding). En forgasser har en eller flere justeringsskruer for luftblanding. Den som er fjærbelastet er for å justere tomgangsturtall (noe man må gjøre når motoren er varm). Hvis man har en justeringsskrue til (ofte en liten messingskrue som står på forgasseren), så er denne for å regulere forholdet mellom luft og drivstoff, og som påvirker drivkraften. For tynn blanding: mye luft og lite drivstoff gir dårlig trekkkraft og kan "brenne opp" tennplugg og stempel. For fet blanding: mye drivstoff og lite luft gir også dårlig trekkkraft, og eksos med mye røyk samt at tennplugg blir sotet. For å justere denne må man være meget forsiktig!! Bruk en liten skrutrekker, og så lite kraft som mulig. Skru den forsiktig helt inn, og 2,5 omdreininger ut. Da bruker blandingen å være "ok", og man kan finjustere derfra.

 

* Pakning/tetting mellom forgasser og luftinntak er ikke tett (drar inn falskluft). For å konstatere dette kan man bruke startgass (men denne er, unnskyld uttrykket, JÆVLIG brennbar, og kan forårsake brann og eksplosjon hvis man ikke vet hvordan man bruker den!)! Man starter motoren, får motoren opp i turtall (1/3 pådrag, og holder gassen jevn). Så dusjer man med små puff startgass på det område der forgasseren er festet til motorblokken. Hvis turtallet øker, så er pakning/tetting ødelagt, og man må skifte denne. Dette må ALDRI gjøres på en varm overflate og utendørs, ellers så risikerer man at hele mopeden tar fyr osv!

 

* Vann i forgasseren. Da må den rengjøres.

 

* Gammel bensin. Drivstoff er ferskvare, og taper seg fort over tid. Bensin på en tanke som har stått hele vinteren kan virkelig skape problemer for en motor som er følsom. Bruk ny bensin!

 

* Stempel/ringer er slitt/ødelagt. Da klarer ikke motoren å skape nok vakuum til å dra inn nok drivstoff, og for lite kompresjon til å nyttiggjøre det som den har dratt inn.

 

* Sprekker i luftinntak/dårlig pakning.

 

* Ødelagt membran. I noen motorer står det en membran i luftinntaket som er en slags bladfjær i tynt metall. Denne skal holde motorens levetid så fremt ikke noen har tuklet med denne (bøyd på metallleppene osv).

 

* Trimming. Noen amatører har prøvd å trimme motoren/fjerne plombe. Oppfiling av luftinntak osv av amatører ødelegger ofte for motorens evne til å skape korrekt vakuum.

 

Ok, kanskje litt vel lang post fra min side, men tenkte bare du skulle få noen tips fra meg. Lykke til med feilsøkinga! Og husk, er du usikker, spør fagfolk, ikke forståsegpåere (som meg? :innocent: ).

Når det er sagt; tror det må være over 20 år siden siste jeg kjørte moped.. :rofl:

Tusen takk for mange alternativ, setter pris på det. Får se ka vi finner ut, har deler til å bytte ut de meste. Håper bare ikke det er noe stort problem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...