Gå til innhold

Loge på server på jobben


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en kollega som nylig har fått en ny jobb pc. Når han skal koble seg på serveren "server1 (P:)", vi bruker den som en felles hard disk, så får han melding om feil passord eller brukernavn. Dette skjer bare første gang han skal loge inn hver gang han skrur på pc'n. Han får et brukernavn som ser sånn her ut:

Eksempel/Administrator.

Fjerner han "Eksempel" delen i brukernavnet og skriver inn passordet så kommer han seg inn.

Hvordan får vi satt pc'n opp sånn at han slipper å skrive inn brukernavn og passord (får automatisk innlogging) når han skal på servere? Vi tror det er noe han har glemt å gjøre ettersom jeg kommer inn på serveren uten å skrive inn passord og han trengte ikke på sin gamle pc.

 

Vi bruker forresten Windows xp operativsystem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du kan gjøre er å lage ett batch script som monterer stasjonen med riktig brukernavn og passord ved hver oppstart.

 

Det vil da se slik ut:

 

net use P: \\server1 passord /user:administrator

 

 

Ikke det beste alternativet da passordet må ligge i scriptet, men om det ikke er ett problem for deg er det det som er enklest.

Lenke til kommentar

Jeg har en kollega som nylig har fått en ny jobb pc. Når han skal koble seg på serveren "server1 (P:)", vi bruker den som en felles hard disk, så får han melding om feil passord eller brukernavn. Dette skjer bare første gang han skal loge inn hver gang han skrur på pc'n. Han får et brukernavn som ser sånn her ut:

Eksempel/Administrator.

Fjerner han "Eksempel" delen i brukernavnet og skriver inn passordet så kommer han seg inn.

 

 

Jeg antar at når han starter PC'en så kommer det opp <domene>\administrator (f.eks) som brukernavn.

Det er fordi PC'en er medlem i domenet, og hvis han ikke fjerner <domene>\ foran brukernavnet så forsøker han å logge seg på en domene-konto, men hvis han fjerner <domene>\ så logger han seg på en lokal maskin-konto - disse har antagelig ikke samme passord.

 

Jeg tror nok ikke det er mulig å få denne til å logge inn automatisk så lenge den er medlem i domenet, så da må den evt meldes ut (men det kan jo påvirke andre ting)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...