Gå til innhold

Kortbruk i utlandet/Asia


Anbefalte innlegg

Kredittkort er tingen. Jeg brukte hele tiden Gebyrfri VISA i Vietnam. Ingen uttaksgebyr fra dem og lavt valutapåslag. Det er også mye sikrere da det ikke er dine egne penger som evt. blir svindlet bort. Som med Norwegian-kortet løper renter fra uttaksdato på kontanter tatt ut i utlandet, men det er bare å betale inn på kortet ei gang i løpet av ferien og rett etter så blir det totalt tilnærmet null i gebyrutgifter. Bruker man kredittkortet også til å bestille reisen får man reiseforsikring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kredittkort er tingen. Jeg brukte hele tiden Gebyrfri VISA i Vietnam. Ingen uttaksgebyr fra dem og lavt valutapåslag. Det er også mye sikrere da det ikke er dine egne penger som evt. blir svindlet bort. Som med Norwegian-kortet løper renter fra uttaksdato på kontanter tatt ut i utlandet, men det er bare å betale inn på kortet ei gang i løpet av ferien og rett etter så blir det totalt tilnærmet null i gebyrutgifter. Bruker man kredittkortet også til å bestille reisen får man reiseforsikring.

Så renter begynner å løpe umiddelbart ved uttak i utlandet ja...kjekt å vite, mye regler og jeg har oversett den..

det blir fort vinninga opp i spinninga da, om man er på 3ukers ferie og kun bruker Norwegiankortet eller lignende kort.

Godt man har en DNB app slik at man kan overføre gratis med en gang.

Eneste bakdelen er at det tar 3-4dager fra man gjør en handel med N-kortet til det blir registrert - dette tror jeg er en del av planen dems :hm:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kredittkort er tingen. Jeg brukte hele tiden Gebyrfri VISA i Vietnam. Ingen uttaksgebyr fra dem og lavt valutapåslag. Det er også mye sikrere da det ikke er dine egne penger som evt. blir svindlet bort. Som med Norwegian-kortet løper renter fra uttaksdato på kontanter tatt ut i utlandet, men det er bare å betale inn på kortet ei gang i løpet av ferien og rett etter så blir det totalt tilnærmet null i gebyrutgifter. Bruker man kredittkortet også til å bestille reisen får man reiseforsikring.

Njaa, dette er vel ikke helt rett...

 

 

Så renter begynner å løpe umiddelbart ved uttak i utlandet ja...kjekt å vite, mye regler og jeg har oversett den..

det blir fort vinninga opp i spinninga da, om man er på 3ukers ferie og kun bruker Norwegiankortet eller lignende kort.

Godt man har en DNB app slik at man kan overføre gratis med en gang.

Eneste bakdelen er at det tar 3-4dager fra man gjør en handel med N-kortet til det blir registrert - dette tror jeg er en del av planen dems :hm:

 

Bank Norwegians sider står følgende:

Priser og betingelser

  • Årsavgift Kr 0,-
  • Rentefri periode inntil 45 dager
  • Fornyelse av stjålet/mistet/ødelagt kort Kr 0,-
  • E-faktura/grønn faktura Kr 0,-
  • Papirfaktura Kr 45,-
  • Årlig nominell rente 20,49 %
  • Nominell rente pr måned <1,71 %
  • Årlig effektiv rente 23,1 % *
  • Varekjøp Kr 0,-
  • Minibankuttak utland Kr 0,-
  • Minibankuttak innland (rente fra uttaksdag) Kr 39,-
  • Regningsbetaling på nett (rente fra betalingsdag) Kr 0,-
  • Valutapåslag 1,75 %
  • Hente PIN på nett Kr 0,-
  • Overtrekksgebyr Kr 0,-
  • Kontantuttak i utlandet per 24 timer: Kr 10.000,-
  • Kontantuttak i innlandet per 24 timer: Kr 3.000,-

For fullstendige prisbetingelser, se vår fullstendige prisliste. *Eks ved utsatt betaling: eff 23,1%, 15000 o/12 m. Tot: 16.764

Endret av MFleksnes
Lenke til kommentar

Njaa, dette er vel ikke helt rett...

 

 

 

Bank Norwegians sider står følgende:

Mjaaaauuuu.....dette ser da vel greit ut..? ta ut pengen med Norwegiankortet og umiddelbart bruke DNB`s app til å sette pengene tilbake? Det høres pes ut, men er gjort på 30sek...og det blir aldri like dyrt som å bruke DNB`s Visa eller Mastercard = 35kr pr. uttak...20-30 uttak er nødvendig da bankene der borte ikke spøtter ute så mye om gangen....valutapåslag er det også hos DNB.....og grensen for uttak i utlandet er 10.000....så en eventuell svindel stopper der..

 

Men takk for lista, meget kjekk å ha med seg :)

Lenke til kommentar

Mjaaaauuuu.....dette ser da vel greit ut..? ta ut pengen med Norwegiankortet og umiddelbart bruke DNB`s app til å sette pengene tilbake? Det høres pes ut, men er gjort på 30sek...og det blir aldri like dyrt som å bruke DNB`s Visa eller Mastercard = 35kr pr. uttak...20-30 uttak er nødvendig da bankene der borte ikke spøtter ute så mye om gangen....valutapåslag er det også hos DNB.....og grensen for uttak i utlandet er 10.000....så en eventuell svindel stopper der..

 

Men takk for lista, meget kjekk å ha med seg :)

Hvis du snakker om å ta ut penger i Norge så ja. Utlandet er jo som du ser gratis. :) For meg er det ikke noe problem at det er gebyr på minibankuttak i Norge, da jeg egentlig ikke ser hensikten med å fly rundt med kontanter her.

 

Her har du prislisten for DNB sine kort: https://www.dnb.no/privat/priser/konto-kort-nettbank.html

 

Det stemmer, det er like stort valutapåslag hos både DNB og Norwegian. Dette lurer jeg faktisk på om er noe kredittkorttilbyderen (Visa, Mastercard etc.) tar.

 

Et lite tips er også regionsperren som du finner på sidene dine i Bank Norwegian, der du også kan slå på varsling hvis noen forsøker å bruke kortet ditt i en av regionene du har sperret. Bare husk å slå den av igjen.

 

Husk også at du har gratis avbestillings- og reiseforsikring dersom du betaler over 50% av reisen med kortet. Det betyr bl.a at du ikke trenger å kjøpe ekstra avbestillingsforsikring når du bestiller flyreiser. :)

Endret av MFleksnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...