Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte eksamen - vei, fart og tid formel


Anbefalte innlegg

Ville finne ut om hun kjørte for fort.

Vei, fart og tid.

Brukte formelen

vei=fart*tid bare fart=vei/tid

V = S / T

30km / 0,5t = 60km/t

(0,5t=30min)

 

Dette har jeg skreve i presentasjonen som en av oppgavene fordi jeg måtte ta med vei, fart og tid.

 

Men jeg føler det blir for enkelt og lett, så derfor lurer jeg på om hvordan jeg kan utdype og gjøre det kanskje litt vansligere ut fra det jeg har skrevet, kanskje m/s men hvordan gjør jeg det?

 

Har dere noen ideer om alt fra vei, fart, tid og fra denne oppg så plis hjelp meg fortest mulig! Blir utrolig glad for svar og tusen takk på forhånd!:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at vi deler på 3.6 er fordi:

 

Vi har altså f.eks. 60 kilometer i timen. Hvor mange sekund er det altså i timen, jo 3600. Det betyr at vi kan dele på 3600 for å få kilometer pr. sekund. I tillegg vil vi gjøre om fra kilometer til meter, og som vi vet er altså 1 km = 1000 m. Det betyr at vi kan gange 60 med tusen for å få meter, altså 60000. Regningen blir nå

 

60 km/t * 1000 /3600 = 60/3,6 = 16,667 m/s.

 

Er du med? :) Tar du med dette på eksamen vil du absolutt få pluss, er tross alt ikke pensum før i fysikk på vgs hvis jeg ikke tar feil.

Endret av Selvin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at vi deler på 3.6 er fordi:

 

Vi har altså f.eks. 60 kilometer i timen. Hvor mange sekund er det altså i timen, jo 3600. Det betyr at vi kan dele på 3600 for å få kilometer pr. sekund. I tillegg vil vi gjøre om fra kilometer til meter, og som vi vet er altså 1 km = 1000 m. Det betyr at vi kan gange 60 med tusen for å få meter, altså 60000. Regningen blir nå

 

60 km/t * 1000 /3600 = 60/3,6 = 16,667 m/s.

 

Er du med? :) Tar du med dette på eksamen vil du absolutt få pluss, er tross alt ikke pensum før i fysikk på vgs hvis jeg ikke tar feil.

 

 

Vi lærte det nå i tiende...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...