Gå til innhold

master i regnskap og revisjon NHH


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå i høst var det 90 kandidater registrert for eksamen, 85 av disse møtte til eksamen (kilde: studentweb ;)). Dette var altså første semester. I forelesningene var vi ikke så mange, sikkert maks 50-60.

 

Antall studenter går nok litt opp på det andre året, fordi det er endel som kun tar siste året (folk som for eksempel har master i økonomi og administrasjon fra før).

Lenke til kommentar

Slutsky: Jeg har hørt rykter om at nærmest alle som tar MRR får jobb relativt fort, før de er ferdig med graden. Er det noe hold i dette?

 

Og vil du si at fagene er teknisk vanskelige? Vurderer sterkt å ta det, står mellom FIE og MRR. Hvilke bachelor-fag syns du ligner mest på MRR? BED20 og BED30?

Lenke til kommentar

Slutsky: Jeg har hørt rykter om at nærmest alle som tar MRR får jobb relativt fort, før de er ferdig med graden. Er det noe hold i dette?

 

Og vil du si at fagene er teknisk vanskelige? Vurderer sterkt å ta det, står mellom FIE og MRR. Hvilke bachelor-fag syns du ligner mest på MRR? BED20 og BED30?

 

Veldig mange som går MRR søker på MRR-stipendene til spesielt de 4 store. Dette kan du søke på med en gang du starter masteren i MRR.

 

Samtidig får ca 80% av de ordinære masterstudentene også jobb ca 1 år før de er ferdige. Så jeg ville ikke uroet meg altfor mye om jobbmulighetene ved å velge sivøk.

Endret av Christeven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobb får du nok uansett ja! Tror din personlighet er mer avgjørende enn valget MRR/FIE. En fordel med MRR er som nevnt stipendet. Og skal du jobbe som revisor må du fort tilbake og ta MRR uansett dersom du velger MØA.

 

Bedøk er naturlig nok sentralt på MRR, så BED-fagene på bachelor er relevante. På MRR har vi et finansfag som ligner veldig på BED030 (samme foreleser) og et annet fag som ligner veldig på BED040 (samme foreleser). Utenom bedøk-fagene har vi revisjon (som er mye lesing, lite tall), regnskap (ganske teoretisk) og juss (skatt og foretaksrett). Kan anbefale å lese informasjonen som står på nhh.no. Opplegget på MRR er forresten i ferd med å legges om; det skal bli mer likt strukturen på MØA. Kjenner ikke detaljene, men bare følg med på nhh.no ;)

 

Husk forresten at det er et krav at du har hatt skatterett og rettslære for å kvalifisere til opptak. ;)

Lenke til kommentar

Forstår.

 

Hvilken profil går/gikk du? Er fortsatt litt usikker på hvilken profil/mastergrad jeg skal velge, godt jeg har et år igjen.

 

Jeg har FIE som hovedprofil og BUS som støtteprofil. Ved riktig fagkombinasjon eller ved å jobbe ett år som revisor etter at du har fullført masteren kan du ta MRR på ett år. Noe som er greit å ha i bakhodet.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Drar opp denne igjen. Er majoriteten av MRR studentene siviløkonomer som tar etterutdanning? Jeg går nå bachelor i øk/ad og skal søke master til neste års opptak. Er det noe poeng i å gå MRR rett fra øk/ad bachelor? Eller er det bedre å gå siviløkonom, jobbe noen år og så ta MRR? Hvis jeg uansett vil jobbe innenfor revisjon. Tenker da på jobbmuligheter og lønn. 

 

+ Er det noen som vet hvor mye man kan få i stipend fra de fire store?

Endret av hehelene
Lenke til kommentar

Drar opp denne igjen. Er majoriteten av MRR studentene siviløkonomer som tar etterutdanning? Jeg går nå bachelor i øk/ad og skal søke master til neste års opptak. Er det noe poeng i å gå MRR rett fra øk/ad bachelor? Eller er det bedre å gå siviløkonom, jobbe noen år og så ta MRR? Hvis jeg uansett vil jobbe innenfor revisjon. Tenker da på jobbmuligheter og lønn. 

 

+ Er det noen som vet hvor mye man kan få i stipend fra de fire store?

 

Mener de gir 60% lønn under en 1-årig MRR hvis du binder deg i 3 år. Skrev under for en av de fire store nylig, og syns å huske at de gjør det slik der.

Lenke til kommentar

 

Drar opp denne igjen. Er majoriteten av MRR studentene siviløkonomer som tar etterutdanning? Jeg går nå bachelor i øk/ad og skal søke master til neste års opptak. Er det noe poeng i å gå MRR rett fra øk/ad bachelor? Eller er det bedre å gå siviløkonom, jobbe noen år og så ta MRR? Hvis jeg uansett vil jobbe innenfor revisjon. Tenker da på jobbmuligheter og lønn. 

 

+ Er det noen som vet hvor mye man kan få i stipend fra de fire store?

 

Mener de gir 60% lønn under en 1-årig MRR hvis du binder deg i 3 år. Skrev under for en av de fire store nylig, og syns å huske at de gjør det slik der.

 

 

Ja, det har jeg også hørt :) Men det er vel for de som allerede har en master i sivøk? Jeg har jo bare bachelorgrad, og må ta 2-årig MRR. Er jo heller ikke ansatt i selskapet fra før. Kan ikke tenke meg til at stipendet er like mye? 

Lenke til kommentar

 

 

Drar opp denne igjen. Er majoriteten av MRR studentene siviløkonomer som tar etterutdanning? Jeg går nå bachelor i øk/ad og skal søke master til neste års opptak. Er det noe poeng i å gå MRR rett fra øk/ad bachelor? Eller er det bedre å gå siviløkonom, jobbe noen år og så ta MRR? Hvis jeg uansett vil jobbe innenfor revisjon. Tenker da på jobbmuligheter og lønn. 

 

+ Er det noen som vet hvor mye man kan få i stipend fra de fire store?

 

Mener de gir 60% lønn under en 1-årig MRR hvis du binder deg i 3 år. Skrev under for en av de fire store nylig, og syns å huske at de gjør det slik der.

 

 

Ja, det har jeg også hørt :) Men det er vel for de som allerede har en master i sivøk? Jeg har jo bare bachelorgrad, og må ta 2-årig MRR. Er jo heller ikke ansatt i selskapet fra før. Kan ikke tenke meg til at stipendet er like mye? 

 

 

60% gjelder alle, er bare bindingstiden som vil variere. Har du kun bachelor og har fått jobb, så binder du deg i 1 ekstra år. Riktignok er det selvfølgelig vanskeligere å få jobb med bare bachelor, men det er en annen sak.

For jobbmulighetene fremover er det nok litt vanskelig å si. Det er en stor andel av MRR-studenter som har Siv.Øk-master fra før, men de fordeler plassene på BI for å ha en jevn fordeling.

Ikke nødvendigvis lettere å få jobb med Siv.øk. Er en avveining. Du har bredere utdannelse og generelt er det bedre nivå på disse studentene, men samtidig må ikke arbeidsplassen sponse din MRR-utdanning, og du er heller ikke bundet. På den andre siden får du veldig mye mer ut av det ene året med MRR etter en Siv.øk-master når du først har jobbet et par år som revisor.

Endret av LGLGLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...