Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hovedkortet finner ikke SSD


Anbefalte innlegg

Hei,

 

prøvde å fyre opp den stasjonære i stad, men før den fikk bootet dukket det opp en beskjed om at windows ikke kunne starte, og at en nylig hardware- eller programvareendring kan ha vært årsaken til det(statuskode: 0xc000000e).

 

Åpnet BIOS og ser at SSDen som operativsystemet ligger på ikke lenger vises under valg av oppstartsenhet. Lagringsdisken og DVD-romen kommer opp. Har kontrollert at SATA-ledningen sitter ordentlig i, og også forsøkt å bytte ledning, men uten hell.

 

Maskinen har fungert uten problemer frem til nå, så jeg mistenker at det kan være tordenværet som var over her i går som har ødelagt den. Ingen sikringer skal ha gått, og maskinen var avslått (men koblet til stikkontakten), men det er vel fremdeles mulig at forstyrrelser på linjen kan korruptere en lagringsenhet? Er en SSD i så måte mer følsom enn en HDD?

 

Og om det har seg at dette er grunnen til at den er ødelagt, er det da noe mer jeg bør teste ut før jeg legger inn en bestilling på ny SSD? De andre komponentene ser i det minste ut til å gi livstegn fra seg.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd å koble ssden i en annen sataport? Og prøv å koble en annen disk i den porten ssden står i nå.

 

Forsøkte nå først å koble SSDen til en til en annen SATA-port, og etterpå prøvde jeg å sette HDDen der SSDen hadde vært og omvendt. Resultatet ble det samme begge gangene: maskinen finner HDD, men ikke SDD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...