Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Viftene snurrer, men ingenting annet skjer?


Anbefalte innlegg

Hei!

I dag fikk jeg den siste delen jeg manglet før jeg kunne skru på min nye PC for første gang! Jeg kobla den til, og skrudde på pc-en.

Men ingenting dukket opp på skjermen! Jeg så inn i kabinettet, og alle viftene og led lysene fungerte som de skulle. Så så jeg på motherboardet, og der var det en Error code; A2. Jeg så i motherboard manualen, og fant ut at A2 betydde "IDE Detect".

 

Problemet er at jeg ikke aner hva det betyr, og aner heller ikke hvordan jeg skal fikse det. Har lest litt rundt om kring på nettet, og det kan hende det er noe galt med GPU'en, og det håper jeg ikke...

 

Motherboard: Asus P9X79 DELUXE

Memory: Kingston HyperX 16GB

GPU: Asus GTX 770

CPU: Intel-core I7-3820

 

Husker ikke resten av sakene jeg har inne i kabinettet..

 

Jeg er helt N00b når det gjelder PC bygging, så jeg trenger hjelp av noen proffe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta noen detaljerte bilder av HK med alle tilkoblinger så er det kanskje lettere å svare på.

Veldig ofte kobler folk feil.

 

Hva mener du med "ingenting dukket opp på skjermen"? Var det HELT svart, eller får du frem BIOS?

 

Skal skaffe bilde i løpet av dagen :)

 

Vel, når jeg skrur PC-en på, dukker ingenting opp på skjermen. Den er helt svart, og jeg kommer meg ikke inn på noe som heldst.

Lenke til kommentar

Alt starter og er tilsynelatende OK, men det er bare svart på skjermen?

 

BIOS skal du få opp uten spesielt mye HW tilknyttet. Har du prøvd forskjellige utganger fra skjermkort?

Prøv også å nappe ut alle RAM-brikker utenom 1. Du kan plukke av harddisker, CD-rom osv også. Ha kun HK+CPU+GPU+1 RAM brikke og start opp. Vær sikker på at kabling er utført riktig.

Lenke til kommentar

... Og at RAM-brikken står i riktig slot.

 

Det betyr ikke mye hvilken slot den står i for en test. Men test forskjellige brikker i forskjellige slots, "re-seat".

Men det er riktig som Liquicity sier: Når alt er oppe å går, og du kjører 4-kanals (2011) med 4 brikker så må du sette dem i primære slots.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Alt starter og er tilsynelatende OK, men det er bare svart på skjermen?

 

BIOS skal du få opp uten spesielt mye HW tilknyttet. Har du prøvd forskjellige utganger fra skjermkort?

Prøv også å nappe ut alle RAM-brikker utenom 1. Du kan plukke av harddisker, CD-rom osv også. Ha kun HK+CPU+GPU+1 RAM brikke og start opp. Vær sikker på at kabling er utført riktig.

 

Har ikke prøvd andre utganger fra skjermkortet heller... Skal prøve alt det du ønsker i kveld, når jeg har bedre tid :)

Takk for hjelpen så langt!

 

... Og at RAM-brikken står i riktig slot.

 

Ifølge manualen så her jeg plassert de 4 ram brikkene i riktig slot, så jeg er ikke fult så sikker på om det er problemet! Men skal fortsatt prøve å ta ut 3 av brikkene.

Lenke til kommentar

Litt off-topic men funksjonstest av RAM kan være et Hel%"#¤!. Si at man har 4 brikker på 4 slots, og man mistenker at en av brikkene ikke fungerer, eller at en av brikkene ikke fungerer i en spesifikk slot, eller at en kombinasjon av brikkene ift hvilken slot de står i ikke er stabilt. Da kan man ende opp med å teste alle kombinasjoner av brikker og slot's for å finne feilen. Jeg måtte det en gang, og måtte jaggu lage et regneark for å ha kontroll på alle kombinasjoner jeg kjørte memtest på. Jeg fant feilen da ^^

Lenke til kommentar

Litt off-topic men funksjonstest av RAM kan være et Hel%"#¤!. Si at man har 4 brikker på 4 slots, og man mistenker at en av brikkene ikke fungerer, eller at en av brikkene ikke fungerer i en spesifikk slot, eller at en kombinasjon av brikkene ift hvilken slot de står i ikke er stabilt. Da kan man ende opp med å teste alle kombinasjoner av brikker og slot's for å finne feilen. Jeg måtte det en gang, og måtte jaggu lage et regneark for å ha kontroll på alle kombinasjoner jeg kjørte memtest på. Jeg fant feilen da ^^

Da tror jeg nesten jeg hadde punga ut 500 lusne kroner for et nytt sett 16GB :p

Hvilke tanker du rundt kit på to brikker vs. kit på fire brikker da? Mener å ha hørt noe om bedre ytelse med flere mindre brikker men også økt risiko før ustabilitet og feil - og som du sier et rent helvete om du først må feilsøke. Selv kjører jeg kit på to brikker og føler det er "mest riktig" da jeg ikke har noen som helst form for problemer hva angår ytelse og kanskje i samme slengen reduserer risiko for ustabiliteter(?) og gjør evt. feilsøking en hel del lettere.

 

Beklager for wild off-topic, men har spurt om dette ved flere anledninger uten å få noe form for svar så hvorfor ikke spørre her også...

Lenke til kommentar

Hvis man ikke har noe stort behov for mengde RAM så sier jeg:

2-kanals (775/1156/1155/1150) to brikker på 4 Gig

3-kanals (1366) 3 brikker på 2 gig

4-kanals (2011) 4 brikker på 2 gig

 

Kjøp komplette sett, ikke to forskjellige sett.

 

[Edit] Poenget er vel at brikker med mindre mengde/antall GB er raskere/lavere latency. 6-8GB er nok for spilling. Med denne tankegangen kan man bruke 4*2 GB brikker på 2-kanals, men det er som du sier: Man har mer som kan gå i filler. Så vidt jeg vet så øker man ikke noe hastighet ved å benytte alle slot's. De primære brukes, og dette er nok.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

IDE er vel et grensensitt for lagring, typisk harddisk..

 

Jeg tror OP må finne en utgang fra skjermkortet som fungerer, og så inn i BIOS og sette innstillinger.

Alternativt prøve onboard graphics (hvis han har - gadd ikke sjekke) helt først, endre BIOS setting til PCIe som primary display. Sette ACHI som SATA mode osv... Vil tro problemet hans er BIOS relatert, ser det er en del poster på dette kortet ifm det samme.

 

[Edit] og ikke minst oppdatere BIOS (laste ned på en FAT32 USB stick og oppdatere fra BIOS).

 

http://www.sevenforu...other-long.html

 

"Upgrading BIOS solved the vga not detected problem with the newer cards."

 

Ser ut som han her måtte kjøre et eldre kort for å oppdatere BIOS før han byttet til det nye. Men det virker jo rart da ...

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

En liten update...

Jeg fant grunnen til at det ikke kom noe bilde på skjermen...

Jeg hadde rett og slett ikke koblet DVI kabelen ba nok inn i skjermen... DUMME MEG

 

Jeg har også koblet en speaker til motherboardet! Den lagde noen forferdelige "Beep" lyder, som gjorde meg redd for at noe var ødelagt. Den beep: - . . . . -

 

- = Lang "Beep"

. = Kort "Beep"

 

Jeg leste i motherboard manualen at det betydde "Hardware component failure".

HEL%#/%, tenkte jeg, og jeg var døds redd for at jeg måtte ta ut motherboardet, og finne feilen!

 

Etter det snakket jeg med min storebror på telefon som mente at jeg hadde koblet SSD'en inn feil, så jeg koblet SSD'en fra motherboardet. Da forsvant "Beep" lyden, og jeg ble lykkelig igjen!

 

Men det virker som om det fortsatt er noe galt. PÅ skjermen står det "CPU FAN ERROR!", så jeg tror ikke jeg er helt ferdig enda... Og A2 koden er der fortsatt!

Lenke til kommentar

Hehe ... Jeg må nesten si "amatør" håper ikke du blir sur ^^

 

CPU FAN ERROR: Har du en kjøler som IKKE er koblet til HK vba 4pins PWM kabel? Uansett, hvis CPU viften roterer, så kan du de-aktivere denne feilmeldingen i BIOS. Se litt i manual, kanskje under "Monitor". Her kan du sette CPU fan til "Ignore". Jeg tar det ikke helt i hue, men du skjønner tegninga?

 

Hvordan klarte du å koble SSD feil???

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe ... Jeg må nesten si "amatør" håper ikke du blir sur ^^

 

CPU FAN ERROR: Har du en kjøler som IKKE er koblet til HK vba 4pins PWM kabel? Uansett, hvis CPU viften roterer, så kan du de-aktivere denne feilmeldingen i BIOS. Se litt i manual, kanskje under "Monitor". Her kan du sette CPU fan til "Ignore". Jeg tar det ikke helt i hue, men du skjønner tegninga?

 

Hvordan klarte du å koble SSD feil???

 

Er nok en amatør når det gjelder sånt, ja :S

 

CPU viften bruker en 4-pin PWM kabel ja, og den funker som den skal! Så da må jeg nok bare deaktivere denne feilen i bios som du sa! ^^

 

Jeg skjønte heller ikke det med SSD'en. Men jeg hadde lest litt om folk som hadde det samme problemet. Jeg må ha gjort en feil, men vet ikke hva det skulle vært... Skal prøve å koble den inn igjen snart, så vi får se hvordan det går :)

Lenke til kommentar

Keep us postet :)

 

Signal-kabel fra SSD går til SATA-3 kontrolleren (Intel) og så en strømkabel fra PSU. Kan ikke være så vanskelig ^^

Mulig du må trykke F6 under install av windows for å manuelt føde inn drivere, men det er ikke sikkert på disse fancy nye :)

 

[Edit] Du burde ikke få denne feilmeldingen siden du bruker en pwm vifte, men de-aktiver det forløpig. Bare ha kontroll på temperaturer. Jeg kjører alt manuelt (så alle min RPM-monitoriering er de-aktivert). Så bruker jeg Core Temp til å overvåke temperaturer, men automatisk shutdown. I tilfelle varme oppstår når jeg er AFK..)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Mulig du må trykke F6 under install av windows for å manuelt føde inn drivere, men det er ikke sikkert på disse fancy nye :)

 

Er ganske sikker på at det ikke er nødvendig på P9X79. Mange år siden jeg måtte det selv.

 

TS: Husk å velge riktig sata-port. Er sikkert 3 og 6gb porter, (står i manualen) tipper det er 6gb du skal bruke.

 

Hvilken ssd har du forresten.?

 

Har du flere harddisker.?

Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at det ikke er nødvendig på P9X79. Mange år siden jeg måtte det selv.

 

TS: Husk å velge riktig sata-port. Er sikkert 3 og 6gb porter, (står i manualen) tipper det er 6gb du skal bruke.

 

Hvilken ssd har du forresten.?

 

Har du flere harddisker.?

 

Har Crucial m4 SSD 2,5" 256GB.

Har også en 2TB hard drive som jeg skal ha spill og sånt på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...