Gå til innhold

forskjellen på hovedkort?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er forholdsvis "uopplyst" når det gjelder hovedkort. Så derfor lurte jeg på om det er noen som kunne gi meg noen tips som hva som er lurt å ha på hovedkortet.

 

Altså, jeg lurer på om det er endel grunnleggende inn/utganger jeg bør ha og hva de "store" forskjellene på kortene er. Ser at det er noen porter som e-sata(eller bare sata) portet, usb 2 og 3, og endel annet. Hvis det er noen som har en liste for eksempel med essensielle ting å ha på et hovedkort eller bare har noe info hadde det vært flott!

 

Takk på forhånd!

 

(Jeg lurer da ikke på hvordan sockets fungerer og forskjellen på det.)

 

Hadde vært fint med noen henvisninger til spesifikke kort!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer litt ann på hva du er ute etter ... Hva du trenger ift øvrig hardware.

 

Personlig liker jeg at det er en Coax utgang til digital avspilning av lyd. Dette bruker jeg til film, fordi jeg ikke har en receiver som støtter HDMI og bitstream. Jeg foretrekker Coax over Optisk pga lengden på kabel som Coax støtter.

Videre liker jeg at hovedkortet har en PS/2 inngang til tastatur, fordi dette er fortsatt den beste inngangen for tastatur, spesielt etter at mekaniske tastaturer ble poppis. E-sata brukte jeg før til ekstern harddisk (raskere enn USB 2) men nå bruker jeg bare hotswap på kabinettet. Resten er rimelig standard, du har USB 2 og 3, diverse jack inn/ut-ganger. Du får vurdere om du trenger WIFI på hovedkort, personlig bruker jeg ikke det på desktop, bare pass på at det har en integrert gigabit kontroller.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar! Så alt i alt må jeg bare finne et hovedkort med det jeg trenger av inn/ut ganger.

 

Men er det noen forskjeller på kvalitet og er det noen ting som bygges "kraftigere" enn andre(akkurat som at gtx 790 er kraftigere enn 750)?

 

Det er bare litt forvirrende med alle kodenavnene på ting... Derfor skjønner jeg ikke stort av spesifikkasjonene.... :hm:

Lenke til kommentar

Det er selvsagt forskjeller mellom kortene.

 

Du kan begynne med:

 

1. Skal du ha ATX (Standard størrelse) eller m-ATX (litt mindre). Man har også mini-ITX (knøttlite til små bygg). I andre enden har man e-ATX og XL-ATX. Disse er store og passer ikke i alle kabinett. ATX og m-ATX er det vanligste, hvor førstnevnte er aller vanligst. Så spørsål 1 du må stille deg: Hvilken størrelse trenger du? (Størrelse betyr noe for antall PCIe porter og antall SATA porter internt på kortet).

 

2. Skal du overklokke (mye)? I så fall må du passe på å velge rett brikkesett. F.eks P67 av 1155 fungerer til OC, mens H61 ikke er til OC (Mener dette er korrekte eksempler, men ta det med en klype salt, det er mulig jeg tar feil. Det er ikke det som er poenget, poenget er å velge rett. Google.) Spørsmål 2: Skal du klokke?

 

3. Skal du bruke integrert grafikk eller dedikert grafikk? Hvis du aldri ser noe behov for å bruke integrert grafikk i CPU, så kan man også velge i brikkesett. Når det er sagt kommer ofte integrert grafikk "med på kjøpet" på nyere hovedkort. Det er allikvel noen brikkesett som IKKE har dette, så hvis du SKAL bruke det: Velg rett! Spørsmål 3: Integrert grafikk?

 

Det er mange slike man kan stille opp... Hvor mye har du å bruke på dette f.eks. Ser du for deg å prøve å bygge en maskin som varer lenge, eller vil du ha billig ---> kaste ---> kjøpe ny. Noen bryr seg om farger og slikt vissvas (Kids). Vi kan holde på lenge med dette.. :)

 

Annerkjente produsenter av HK er f.eks MSI, Asus, Gigabyte og ASRock. 1150 kortene er fortsatt veldig færske, så jeg skal ikke uttale meg for "hardt" om disse ennå. Personlig liker jeg Asus sine kort best, og har brukt Asus i veldig mange år nå. Hvorfor enkelte produsenter er bedre enn andre handler jo selvsagt om kvaliteten på de interne komponentene, fartstid, erfaring og kompetanse på produksjonsnivå osv osv. Dette kan jeg ikke nok om.

 

Et kort som visstnok skal kunne anbefales lett er dette. Men som sagt er disse kortene færske, ikke skyt meg hvis det ikke stemmer. Selv ville jeg nok tatt et Asus ROG kort når det kommer på markedet, og viser seg å være i kjent ROG stil.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo dyrt, ingen tvil. Man betaler nok litt ekstra for merkevaren, men det gjør man jo med fryktelig mye annet også. Hvorfor kjøpe en Diesel-bukse når Jack&Jones gjør sammen jobben? Når det er sagt så er det innbyrdes forskjell på interne komponenter til dyr og billig hardware. Når flatskjermer til stua virkelig begynte å komme i 2005-2006 kjøpte jeg en LCD TV til 25000, mens en kompis av meg kjøpe en plasma til 12000. For det første var det ekstremt mye bedre bilde på min TV. For det andre er han sin TV ødelagt og på søpla for mange år siden, mens min lever i beste velvære som "barne TV" i kjelllerstua til søstera mi.

 

Hvis man skal kjøpe et ROG kort, som koster en del mer ekstra, så må man nok være litt entusiast, litt gal eller bare full av penger. Akkurat som å kjøpe et skjermkort til 5-6 tusen. Jeg føler det er verd pengene (ifm HK ikke GPU) fordi jeg har plattformen lenge, liker kvaliteten på produktet og mulighetene det gir meg ved overklokking.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Ble endel klokere nå! Takk for gode eksempler etc og. Bare et lite spørsmål... Jeg har hørt at asus rog er en del "overpriset". Er de det eller er det slik at man betaler for det man får(altså dyrere = bedre)?

 

Det finnes ikke ett perfekt hovedkort, bare perfekte hovedkort (Flertall) da alle folks behov er forskjellig.

Har du tenkt å bruke hovedkortet etter dets livstid? For eksempel når du oppgraderer neste gang så bruker du hovedkortet til en hjemmeserver for eksempel? Da kan det hende at du må se på andre behov også.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...