Gå til innhold

Ny pc - trenger råd


Anbefalte innlegg

Her er en link til planlagt build. (Må muligens copy-paste for rett link.)

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1236923&su=7DDAD5D2-D492-4ABC-826F-6790E9E40EE5

 

Tenker å kjøpe til sommeren, så haster ikke.

 

Ser etter noe jeg kan gjøre alt med ettersom at jeg driver med photoshop og video redigerings jobber på fritiden, samt mye gaming innen alle sjangere. Bruker også pc'n til Minecraft server imens jeg gamer, så trenger (etter min erfaring) minst 16GB ram.

Har satt opp 2 skjermen, skaffer muligens en til for surround/eyefinity gaming, men er litt usikker hvordan dette fungere med forskjellie oppløsning. (1080p / 1200p)

Har veldig lyst på 120 eller 144hz til hovedskjerm, sideskjermen har jeg ikke store krav om, utenom at jeg vil ha en høy-kvalitets IPS skjerm for photoshop.

 

Satt å så på Kingston sin "Beast" serie, der får du ganske billig ram oppi 2133MHz o.l.

Er det noe grunn til å skaffe ram oppi denne hastigheten? Er vel ganske dårlig timing på disse billige ram typene å, så 1600MHz med god timing > 2133MHz med dårlig?

Er ganske uerfaren på RAM.

 

Tenker å skaffe Samsung SSD 840 PROSeries 256GB for OS eller er det andre gode alternativer? Hørt mye bra om Intel men ser ut som at Samsung er "most bang for buck" nowdays?

Noen anbefaling innen HDD?

 

Hadde tidligere en pc med Fractal Design R3, og var meget fornøyd med denne sammen med viftene som følgte med, ved tanke på kjøling og lydnivå, denne ble dessverre kondemnert av forsikringsselskapet etter brann.

 

Lurer på om det er verdt å bruke 2 lapper mer på GTX780 kontra 770, eneste grunnen (i mine øyne) er 3GB VRAM, med tanke på surround over 3 skjermer. (Og Skyrim HD textures o.l.)

 

Er kanskje litt tidlig å snakke om GTX700-serien og Haswell?

 

Tenker å skaffe dette headsettet:

http://cdon.no/spill..._seven-22795566

Finner det ikke på komplett enda, men kan godt bestille via cdon.

 

Hadde planlagt å skaffe lydkort, men headsettet bruker USB og har ikke hørt om noen gode usb lydkort, om de i det hele tatt eksisterer.

 

Kom gjerne med alternativer til headset og lydkort, vil ha noe med godt bredt lydskepter samt en god mikrofon.

Har brukt Roccat Kave 5.1 surround og en VideoMic Pro mikrofon tidligere, og dette funket ganske bra, men var utrolig mye static noise o.l.

Måtte bruke realtek noise supression for å ikke høres ut som en snøstorm.

 

Gamle pc build'n så slik ut:

  • BenQ 24" LED GL2450HM (x 3)
  • ASUS USB-N66 Dual-Band N900 USB Adapter
  • ASUS RT-N66U Dark Knight 11n N900 Router
  • ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155
  • Noctua NH-U12P SE2 CPU Kjøler
  • Crucial m4 SSD 2.5" 128GB
  • Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
  • ROCCAT Kave - Solid 5.1 Gaming Headset
  • Sapphire Radeon HD 7850 2GB GDDR5
  • Crosair AX 750W PSU
  • Intel Core i7-3770k
  • Fractal Design 120mm Silent Vifte (x4)
  • Logitech G600 MMO Gaming Mouse
  • Microsoft SideWinder X4 Keyboard USB
  • AVERMEDIA Videoinngangsadapter Live Gamer HD - PCI Express (C985)
  • Røde VideoMic Pro

Noen som vet om et godt alternativ til Live Gamer HD til recording og streaming?

Dette var det beste kortet på markedet når jeg kjøpte det, men vil gjerne ha mulighet til å streame 1080p/60fps uten at det koster flere tusen.

 

HD 7850 2GB funket overraskende bra til 5760x1080 i de fleste spill, så har ingen tvil om at både GTX780 og 770 vil tilfredsstille mine behov.

 

Kunne godt tenkt meg å skaffet 2 stk GTX770 i framtiden. Dette er også grunnen til 760watt psu.

 

Noen gode råd innen nettverkskort via trådløs wifi? USB-N66 funket fjell sammen med RT-N66U, men kunne tenkt meg noe som ikke krevde usb.

 

Ser også etter ei ny gaming mus, musmatte og tastatur ettersom at jeg har null erfaring med de i handlelisten, har bare lest mye bra om CM Storm Sentinel Adv. II og G710+.

Endret av snikur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linken ender bare i en tom handlevogn ;)

 

"Er kanskje litt tidlig å snakke om GTX700-serien og Haswell?"

 

Det spørs hvor mye du vil legge i riggen, haswell har nok mer påvirkning i bærbare maskiner, men hvis du først skal bruke mye penger på en ny stasjonær, er det ikke for tidlig å vurdere disse nei.

 

"Noen gode råd innen nettverkskort via trådløs wifi? USB-N66 funket fjell sammen med RT-N66U, men kunne tenkt meg noe som ikke krevde usb."

 

Jeg synes USB er greit, har dratt min inn i pc'en og festet den der ;) billigere enn et kort, og fungerer bra

 

Edit: Må si du oppgraderer tidlig, er det en spesiell grunn, eller bare for morro skyld?

Så ikke den brann-setningen :p

Endret av Alekpowah
Lenke til kommentar

Blir litt av et beist ja, men jeg liker å ha flere av samme skjerm, iallefall hvis du har tenkt å spille på flere av skjermene samtidig, dette pga. fargeforskjeller osv. vet ikke hvor nøye du er på det, men jeg synes det er irriterende hvis halve delen av spillet er mørkere feks. Og hva har du tenkt å spille, synes selv ikke 144hz er verdt pengene så lenge du ikke er HC fps spiller.

Lenke til kommentar

Var en passe hardcore FPS spiller "back in the days", men er vel mer at jeg vil ha enn at jeg må ha nå. ^_^

Har også hørt mye bra om 120hz eller mer, selv for casual gamers.

 

Kunne tenkt meg 120hz eller 144hz x 3, men har dårlig erfaring med TN panel og farger når det kommer til seriøst arbeid.

Kunne selvfølgelig ha skaffet 120/144hz x 3 + en high-end arbeidsskjerm men det blir fort 4-5k ekstra.

Personlig så ser jeg ikke så veldig mye på side skjermen når jeg spiller i surround/eyefinity, de er der mer for immersion og for å benytte sidesynet til det maksimale, men kan se for meg at forskjellig farge og lys kan bli irriterende i lengden.

 

Noen som vet om 120/144hz IPS panel? :-)

 

En viktig ting som jeg ikke hadde på forrige setup, som jeg angrer veldig på, er muligheten å sette skjermen på høykant. Vil prøve å ha 3240x1920 istendenfor 5760x1080. :-)

Endret av snikur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...