Gå til innhold

DV --> PC = lydtap


Anbefalte innlegg

heisann

 

jeg bruker windows movie maker i xp, men lyden hakker, selv om jeg velger DV-INN. En fil på 30 min blir ca 8GIG, så jeg skjønner ikke hvorfor lyden hakker, har også prøvd et annet program, samme problem.

 

Jeg sitter på en bærbar pc, firewire, xp2000+, 512mb ram

 

DV-inn til pc, skulle ikke dette holde til denne bruken??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du nok ledig plass på harddisken? Mange harddisker på bærbare maskiner har en litt lavere lese/skrive hastighet enn på stasjonære. Ytelsen svekkes etterhvert som disken blir full. Forsøk å alltid ha min 10-20% ledig kapasitet, og kjør defrag med gjevne mellomrom. Er ikke sikker på om det er det, men vet at det har løst problemer for meg en gang.

 

Og så 'idiotspørsmålet'; du er sikker på at det ikke hakker i utgangspunktet, ikke sant? Altså på kassetten? :shrug:

 

Hakker det fortsatt hvis du prøver å spiller det tilbake til kameraet?

 

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar
ja, jeg tror faktisk at HD på bærbare pc ikke holder standard (4200RM)

lyd og bilde spilt rett av DV-kamera er perfekt.

 

hm.... kjedelig at overføring fra DV -> PC ikke fungerer perfekt på en bærbar pc. :evil:

 

Det kan fungere veldig bra på en bærbar PC - hvis du har riktig disk og rask nok IEEE1394 kontroller. Mange nye maskiner leveres med raske disker (7200rpm) og raske nok IEEE1394 kontrollere. Vet det har vært en del bærbare med NEC chip på IEEE1394 kontrolleren, og de er for treger.

 

Men det du kan gjøre på maskinen din, er å legge til en firewire harddisk. Quantegy har en 120GB disk til under kr 4.000,- som gir jevn, god ytelse og som er veldig solid slik at du kan ta den med deg. Den fungerer også som firewire HUB slik at du kan koble kameraet rett i denne hvis du bare har én kontakt på PC'en.

 

Hvis du i tillegg har treg IEEE1394 kontroller, kan du skaffe et PCMCIA kort med firewire for å få maksimal ytelse

Lenke til kommentar
ja, jeg tror faktisk at HD på bærbare pc ikke holder standard (4200RM)

lyd og bilde spilt rett av DV-kamera er perfekt.

 

hm.... kjedelig at overføring fra DV -> PC ikke fungerer perfekt på en bærbar pc. :evil:

 

Det kan fungere veldig bra på en bærbar PC - hvis du har riktig disk og rask nok IEEE1394 kontroller. Mange nye maskiner leveres med raske disker (7200rpm) og raske nok IEEE1394 kontrollere. Vet det har vært en del bærbare med NEC chip på IEEE1394 kontrolleren, og de er for treger.

 

Men det du kan gjøre på maskinen din, er å legge til en firewire harddisk. Quantegy har en 120GB disk til under kr 4.000,- som gir jevn, god ytelse og som er veldig solid slik at du kan ta den med deg. Den fungerer også som firewire HUB slik at du kan koble kameraet rett i denne hvis du bare har én kontakt på PC'en.

 

Hvis du i tillegg har treg IEEE1394 kontroller, kan du skaffe et PCMCIA kort med firewire for å få maksimal ytelse

Lenke til kommentar

:evil: ARG

 

Nå har jeg kjøpt meg en WD 160 gig 7200rm med 8 mb cache, på en stasjonær pc, men alikevel løser ikke dette med lydtapet.... lyden hakker forsatt selv om jeg overfører rådata rett fra DV-kameraet.

 

566mzh, 512 SD-ram dette burde da holde til kun å overføre DV-kamera til pc. :o

Lenke til kommentar

:grumpy: slik ser jeg ut akkurat nå!!

jeg har prøvd å overklokke pc til 850mzh, 512mb ram og 160gig HD med 8 mb cache.

delt hd i 2, prøvd å lagre c: og så på d:

MEN LYDEN HAKKER FORSATT.

Har prøvd med movie maker og Videostudio

 

Nå vet jeg jammen ikke :shrug:

 

Så kjære videoredigere-forum-folk

hvordan gjør dere det?

altså fra DV-kamera via firewire inn på PC = perfekt resultat

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Hehe. Det har jeg også lurt på. Du kommer ingen vei, tror jeg. Jeg har gått over til ekstern mic nå da, så jeg har ikke det problemet; det er nok dv-tapen som er litt for slitt. Prøver du å spille den av på kameraet så skal du nok høre hakkingen der og. Det råmateriellet har nådd the point of no return. Jeg hater når det skjer :-?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg bruker ingenting nå, pc'n er nesten tom, men på laptoppen som er underveis skal jeg installere Ulead, Pinnacle Studio, Adobe Premiere (det bør du skaffe deg og lære!) og Adobe After Effects. Pinnacle er et bra newbie prog., men lærer du fort bør du teste Adobe Premiere.

 

Jeg er av den oppfatning at film er en kunst og trenger nødvendigvis ikke effekter. Jeg mener pre-production betyr mer enn post og har derfor brukt Pinnacle til de fleste filmene mine. Filmer du for gøy er det alltid morsomt å slenge på noen litt avanserte effekter, da vil du trenge Adobe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...