Gå til innhold

Ny PC til rundt 20k - AMD eller Intel?!


Anbefalte innlegg

Først bittelitt info om hva jeg bruker i dag: 10/04/2008 kjøpte jeg en splitter ny Dell XPS M1730 2.8 GHz laptop. Denne har jeg vært ekstremt fornøyd med og den har stort sett fungert meget bra, jeg er faktisk imponert at den har hengt såpass godt med i de 5 siste årenes utvikling.

 

Grunnen til at jeg nå ønsker å kjøpe en ny PC er blant annet at jeg ønsker 2 skjermer og at ytelsen på XPS'n begynner å bli for dårlig på enkelte spill osv.

 

Jeg har sett på disse to alternativene:

 

Komplett Xtreme i70

http://www.komplett.....aspx?sku=10615

 

Komplett Xtreme - AMD Crossfire

http://www.komplett.....aspx?sku=10719

 

Bare så det er sagt, når det kommer til specs osv er jeg helt grønn, det er derfor jeg ønsker litt feedback.

 

Maskinene over ligger på +/- 20k, og om det er ting jeg burde legge til er ikke prisen kjempe viktig. Eks. 2TB HD i stedenfor 1TB til 250kr høres ut som et fornuftig valg?!

 

Etter hva jeg har skjønt har de 2 PC'ne over både forskjellig grafikkkort og prosessor produsent. Jeg har hørt litt med noen kompiser, noen sier jeg burde velge AMD mens andre sier Intel. Som sagt er jeg helt grønn så jeg ønsker feedback.

 

Skjermer

Jeg har hørt litt rundt og blitt anbefalt å ikke ha større skjermer enn 24" det virker logisk da 27" virker veldig store for min del. Er det noen store fordeler som gjør at jeg burde gå for større skjermer enn 24"? - Er det btw slik at man kan koble 2 skjermer til disse maskinene?!

 

Bruk

PC'n vil i all hovedsak bli brukt til surfing, skriveprogrammer og streaming. Så det er ingen tunge spillkrav, men at den takler nye flashspill osv i fullskjerm uten å vise antydning til lagg er en fordel. Eksempelvis er det en del nye spilleautomater laget i flash som den nåværende pc'n ikke takler 100% i full skjerm. - Det er ikke noe big deal, kanskje, men det irriterer meg grønn :p

 

Målet med PC'n

Målet vil være å ha en PC med 2 skjermer som takler alt av spill, programmer og flash ting som dukker opp. Den burde være fullt brukbar de neste 4-5 årene uten noe nevneverdig oppgraderinger. Så tatt i betraktning av linkene over, hvilken burde jeg velge og hva burde jeg eventuelt legge til om jeg konfigurerer den selv? Som nevnt 1 ekstra TB med HD til noen få hundrelapper høres vel ut som et klart lett "add on?" (Man laster jo fort ned litt filmer også)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke en PC til 20K - med de kravene. En PC med for eksempel i5-3570K, GTX670 for eksempel og 8GB koster vel under 10K, og det holder i massevis - dersom kravene dine ligger fortsatt.

 

Derfor er vel det egentlig den her eller lignende du trenger (bytt ut skjermkortene til et stk GTX670 evt et stk HD7970).

Vil dette være en levedyktig PC om 4-5 år tror du?

Lenke til kommentar

Du vil bruke 20k på en maskin til kontorarbeid, surfing, streaming og flash-spill?

 

Jeg ville brukt et sted mellom 5k og 10k og heller brukt resten av pengene på noe annet eller kjøpt ny PC om 2,5år i stedet for å håpe at den skal "være levedyktig" om 5 år.

 

Du trenger ikke skjermkort til 6000-7000 kroner (som i maskinene over) for at flash-spillene dine ikke lagge i fullscreen. :)

Endret av dannywpt
Lenke til kommentar

Du vil bruke 20k på en maskin til kontorarbeid, surfing, streaming og flash-spill?

 

Jeg ville brukt et sted mellom 5k og 10k og heller brukt resten av pengene på noe annet eller kjøpt ny PC om 2,5år i stedet for å håpe at den skal "være levedyktig" om 5 år.

Altså om jeg vil bruke 20k så er vel det min sak, jeg kunne kanskje formulert meg litt annerledes ved å si hva er den beste pc'n jeg får til rundt 20k.. Det er ikke sikkert jeg trenger det, men er nå noe i den duren jeg tenkte legge i dette så får det heller være overkill. Jeg trengte ikke XPS'n heller, men så liker man kanskje å bruke litt ekstra når man først kjøper noe nytt :p Om det er smart eller ikke får være en annen sak

Lenke til kommentar

Vil dette være en levedyktig PC om 4-5 år tror du?

 

Ingen PCer holder koken i 4-5 år til spill med samme krav som du har akkurat i nåtid. Du må oppgradere normalt noen deler hvert år og minst annet hvert år. Det er heller aldri lurt å kjøpe toppspekket utstyr bare fordi man har penger. Oppgradering av utstyr i ny og ne er en mye bedre måte å styre økonomien på - og du får bedre PC-ytelse over tid. Et Skjermkort til 7500 holder kanskje i 2- 3år. Et skjermkort til 2500,- holder ca 1,5-2 år. 7500,- blir da 4,5-6 år (altså dobbel levetid).

 

Til Word-dokumenter og surfing kan du bruke en Pentium PC fra 90-tallet; det betyr at den PCen vil holde til den type jobb til 2020 og derover:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså om jeg vil bruke 20k så er vel det min sak, jeg kunne kanskje formulert meg litt annerledes ved å si hva er den beste pc'n jeg får til rundt 20k.. Det er ikke sikkert jeg trenger det, men er nå noe i den duren jeg tenkte legge i dette så får det heller være overkill. Jeg trengte ikke XPS'n heller, men så liker man kanskje å bruke litt ekstra når man først kjøper noe nytt :p Om det er smart eller ikke får være en annen sak

 

For all del. Det finnes langt dummere ting å bruke penger på enn PC.

 

I så fall ville jeg puttet mye penger inn i to dyre 24' IPS-skjermer, et heftig lydkort, bra headset/høyttalere, et bra tastatur, en god mus. Ting du faktisk vil merke forskjell på og som kan holde i 4-5 år.

 

Som innmat ville jeg kjøpt i7-3770k (eller ventet på Haswell), 16gb ram, et gtx 780, en ~250gb ssd og 2-3TB med annen lagring. Om du svir av 2k, 4k eller 6k på CPU i dag vil ikke utgjøre allverden om 3-5 år.

Endret av dannywpt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne

Konfigurert slik:

nVIDIA's Metro: Last Light (Voucher)

CyberLink PowerDVD 10 OEM CD

Støtsikker PC-eske

SteelSeries QcK Mists of Pandaria Editio

CM Storm Scout II Gaming Ghost White

Corsair CX 750M, 750W PSU

Intel® Core i5-3570K Processor

Cooler Master Seidon 120M Kjøler BULK

MSI Z77A-G43, Socket-1155

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB

Gainward GeForce GTX 650Ti BOOST 2GB

Gainward GeForce GTX 650Ti BOOST 2GB

Samsung SSD 840 Series 250GB 2.5" BULK

Seagate Barracuda® 3TB

Lite-On Blu-Ray Writer iHBS112

ASUS PCE-N53 11n N600 PCI-E Adapter

MS ROYALTY Win 8 PRO Nordic

MS COA Win Pro 8 Nordic

Bruk resten av pengene dine på skjerm(er) (flere? :)), tastatur, mus og et godt headset

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...