Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Datablad for zenerbarriera...

 

De i Pepperl+Fuchs kunne fortelle at denne er fra 80-tallet og lages ikke mer, og mente det var på tide å oppdatere pensum ;) Erstatteren til denne heter Z788.

 

Takk for det :)

 

Du har ikke funnet datablad på ventiler, transmittere, pls, følere osv?

 

Siemens S7 1200

http://support.autom...465&caller=view

 

Side 346

 

Flott! Finner jeg alt jeg trenger der? Både til digitale, analoge osv? Regulering og alt? :)

Endret av Garrian
Lenke til kommentar

Hei!

 

Er det noen som har funnet ut noe angående utbedring av sløyfe 105.10. Har akkurat kommet inn på det nå og tenkt tanken på kaskaderegulering, men så vidt jeg ser er det jo det frafør ( skal sies at jeg ikke er noen expert på dette). Er det som skal til være å legge inn/flytte en komponent (tempmåling?)

Mitt forslag er å flytte/legge til TE 105.10B til retur frå varmeveksler H-10503.

Innspill? :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Vet ikke hvor mange av dere som er kjent med Mitsubishi sine pls'er.

Men de har veldig mange plser i Melsec Q-serien sin som har programmerbare regulatorer.

Hvis dere klikker dere inn på beijer sine hjemmesider (norske leverandøren), og går på support > support online > søk i database, og søker etter PID vil det komme opp en hel del matnyttig.

 

I tillegg pratet jeg med en fagmann tidligere i kveld som sa at det er få plser som er EX godkjente, så det beste er å ha PLS'en stående i et skap med overtrykk slik at gass ikke vil trenge inn, og dermed vil skapet være utenfor EX soner og hva slags utstyr du vil kan kastes inn der om det trengs...

Lenke til kommentar

Eg gjekk nettopp gjennom situasjonbeskrivelsen så eg merka at eg har glømt å sjekka opp litt ang noke... kan folkz gi meg ein liten oppsummering? :)

 

1. Tilpassing til distrubuerte skjermbaserte system.

 

2. og så ang revisjonsstans og ansvar i samband med oppstart.

 

hadde vert flott med ein siste oppsummering før eg legger meg og satser på alt i morra :)

Lenke til kommentar

Eg gjekk nettopp gjennom situasjonbeskrivelsen så eg merka at eg har glømt å sjekka opp litt ang noke... kan folkz gi meg ein liten oppsummering? :)

 

1. Tilpassing til distrubuerte skjermbaserte system.

 

2. og så ang revisjonsstans og ansvar i samband med oppstart.

 

hadde vert flott med ein siste oppsummering før eg legger meg og satser på alt i morra :)

 

Vel, her kan det være mye artige oppgaver som vil dukke opp i morgen.

 

Det kan være overgang til et bus-system med "human-machine-interface" (første læreplanmålet).

Her kan Citect, E-designer og veldig mye annet dukke opp.. Har ikke noe annet tips enn å sette deg inn i hvordan du lager et grunnleggende program i f.eks citect eller et annet skjermbasert system du kjenner.

 

Sensor vil ikke se at du sitter og niskriver detaljer hvordan du ville laget heeeele det skjermbaserte systemet, men vil se at du skjønner hvordan du bruker programmet. Derfor ville jeg heller beskrevet hvordan du lager et enkelt program med en virituell knapp og et virituelt lys. Med en virituell pls.

 

Når det kommer til revisjonsstans og oppstart så tenker jeg det er viktig at man tar forhåndsregler før man kan gjøre endringer på anlegget (sikker jobb analyse osv), samt at dersom det kommer at vi skal bruke distribuert I/O med skjermbasert system, så er det viktig at alle disse I/O'ene er delt ut riktig osv.

Det leste jeg i hvert fall hos Siemens når det kommer til igangsetting igjen.

 

Mitt siste råd: Bacon og egg til frokost.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, her kan det være mye artige oppgaver som vil dukke opp i morgen.

 

Det kan være overgang til et bus-system med "human-machine-interface" (første læreplanmålet).

Her kan Citect, E-designer og veldig mye annet dukke opp.. Har ikke noe annet tips enn å sette deg inn i hvordan du lager et grunnleggende program i f.eks citect eller et annet skjermbasert system du kjenner.

 

Sensor vil ikke se at du sitter og niskriver detaljer hvordan du ville laget heeeele det skjermbaserte systemet, men vil se at du skjønner hvordan du bruker programmet. Derfor ville jeg heller beskrevet hvordan du lager et enkelt program med en virituell knapp og et virituelt lys. Med en virituell pls.

 

Når det kommer til revisjonsstans og oppstart så tenker jeg det er viktig at man tar forhåndsregler før man kan gjøre endringer på anlegget (sikker jobb analyse osv), samt at dersom det kommer at vi skal bruke distribuert I/O med skjermbasert system, så er det viktig at alle disse I/O'ene er delt ut riktig osv.

Det leste jeg i hvert fall hos Siemens når det kommer til igangsetting igjen.

 

Mitt siste råd: Bacon og egg til frokost.

 

Haha :p flott! :D takk skal du ha :) og lykke til, til alle sammen her! :) håper det går bra for alle :p hadde vert awsome om folk posta eit lite inlegg her etter eksamen om korleis det gjekk og karakter dei fekk! :D

skjønne det om noken ikkje vil men hadde vert awsome :p

 

og Magnussen94 xD har desverre ikkje meir bacon :/ men får satse på egg i morra :p eller så blir da nuddla x) lykke til! :)

Lenke til kommentar

Haha :p flott! :D takk skal du ha :) og lykke til, til alle sammen her! :) håper det går bra for alle :p hadde vert awsome om folk posta eit lite inlegg her etter eksamen om korleis det gjekk og karakter dei fekk! :D

skjønne det om noken ikkje vil men hadde vert awsome :p

 

og Magnussen94 xD har desverre ikkje meir bacon :/ men får satse på egg i morra :p eller så blir da nuddla x) lykke til! :)

 

Ja, lykke til!

Publiser gjerne karakterene deres etterhvert, selv om det er litt i underkant av en måned til vi får den..

Lenke til kommentar

Det er vel fordi det er våtlegg D/P celle.. og en plastslange som man også kan bruke ville jo smeltet sannsynligvis i disse omgivelsene.

 

Mulig jeg har misforstått med hva du mener med kapillarrør. SKjønner at du mener "X" over linjene i tegningen.

Grunnen til at man har kapillarrør der er for å skille mellom prosessveska og D/P cella. Man har ein membran på eine enden som tåler prosessveska (altso den varme oljen) Så er kapillarrøret fylt opp med ei anna veske som membranen til D/P cella tåler. Håper det var svar på spørsmålet!

Lenke til kommentar

Grunnen til at man har kapillarrør der er for å skille mellom prosessveska og D/P cella. Man har ein membran på eine enden som tåler prosessveska (altso den varme oljen) Så er kapillarrøret fylt opp med ei anna veske som membranen til D/P cella tåler. Håper det var svar på spørsmålet!

Skulle holdt mej våken i en halvtime til, hadde ej svart rett på det idag :(

Lenke til kommentar

Det var en tøff eksamen! Ble helt sjokkert over mengden mekanisk som kom. Som tidligere nevnt pleier det være tydelige indikasjoner på hva slags oppgaver vi kan forvente. Håpet på å bli positivt overrasket i dag, men det ble jeg ikke. Nå gjenstår det å se om sensor er snille med oss pga "vag" forberedelse...

 

Klarte heldigvis å lire av meg noen ord rundt hvert av punktene og endte på 11 sider :)

Lenke til kommentar

eg glømte ka kapillarør va for noke så sleit der xP men ja einig me Magnussen94 :O sinsjukt mykje mekansik :p for meg va no det berre bra da xP eg har gått to år mekanisk før dissa to åra med automasjon xP så eg syns ikkje da va så gale :p men off... håpa det går bra :p før vi begynte hadde eg vert fornøgd berre med å stå xP men no trur eg eg satsa på å få 3 eller 4 :p

min endte på 10 sider ^^

Lenke til kommentar

Ja, vart utrulig overraska over kor mykje mekanisk det var på eksamen. Men ser jo det no, at det står jo i førebuingsheftet: "I tillegg ber arbeidsleiar deg om å finne fram dokumentasjon på temperatur og trykktransmittere med tilhøyrande monteringsutstyr". Er jo logisk at det er mekanisk der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...